ایران: با هرگونه فشار و مداخله خارجی در امور داخلی ونزوئلا مخالفیم-راهبرد معاصر

ایران: با هرگونه فشار و مداخله خارجی در امور داخلی ونزوئلا مخالفیم

در حالی که این روزها شاهد اظهارنظراتی از سوی برخی کشورها از جمله آمریکایی‌ها درباره نتایج انتخابات اخیر در ونزوئلا هستیم، سخنگوی وزارت امور خارجه با دیگر بر همبستگی و حمایت قاطع ایران از ملت و دولت این کشور اعلام کرد.
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۱ - ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ - 2024 August 02
کد خبر: ۲۵۲۸۶۳

به گزارش راهبرد معاصر؛ «جمهوری بولیواری ونزوئلا از ظرفیت و اراده لازم برای حفاظت و تضمين حقوق اساسی مردم آن کشور در چارچوب قانون اساسی برخوردار است»، این را سخنگوی وزارت امور خارجه ایران ناصر کنعانی امروز (جمعه) ۱۲ مرداد در واکنش به اوضاع جاری در ونزوئلا بیان کرد.
وی ضمن اعلام همبستگی و حمایت قاطع ایران از ملت و دولت ونزوئلا، بر مخالفت ایران با هرگونه «فشار» و «مداخله خارجی» در امور داخلی این کشور تأکید کرد.
در انتخابات اخیر ریاست جمهوری در ونزوئلا نیکلاس مادورو با پیشی گرفتن از رقیبش ادموند گونزالس و با کسب ۵۱.۲ درصد از آرا برای سومین بار عهده‌دار این سمت شد که پس از آن ونزوئلا صحنه اعتراضات در واکنش به نتایج انتخابات بود که همچنان ادامه دارد. اعتراضاتی که مادورو آن را «الگوبرداری از انقلاب‌های رنگی» خواند.
در این میان شاهد ادعاها و مداخلاتی از سوی آمریکایی‌ها بودیم، آنچنانکه وزیر خارجه آمریکا آنتونی بلینکن مدعی شد که رقیب مادور «بیشترین آرا را به دست آورده»، ولی مادورو نتیجه را به نفع خودش اعلام کرده است. مداخله روسیه در این انتخابات ادعای دیگری بود که آمریکایی‌ها مطرح کردند؛ ادعایی که از سوی سخنگوی کرملین رد شد.
رئیس دومای روسیه هم امروز اعلام کرد که طبق ارزیابی ناظران روسی، مادورو به صورت قانونی در انتخابات پیروز شده است.
سخنگوی وزارت خارجه ایران امروز همچنین بر لزوم احترام به رأی و انتخاب مردم ونزوئلا در چارچوب حق تعیین سرنوشت ملت‌ها و احترام به حق حاکمیت دولت‌ها در چارچوب معاهدات و کنوانسیون‌های بین‌المللی بویژه منشور سازمان ملل متحد تأکید کرد./فارس

کلمات کلیدی: ونزوئلا ایران
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده