بیانیه مشترک ۸ کشور در حمایت از ایران در نشست شورای حکام-راهبرد معاصر

بیانیه مشترک ۸ کشور در حمایت از ایران در نشست شورای حکام

هشت کشور بلاروس، چین، ایران، نیکاراگوئه، روسیه، سوریه، زیمبابوه و ونزوئلا در بیانیه‌ای مشترک در واکنش به قطعنامه سه کشور اروپایی علیه ایران در شورای حکام آژانس تاکید کردند که این مسئله فراتر از هنجار‌های احتمالی رویه و آداب دیپلماتیک است.
تاریخ انتشار: ۲۱:۲۳ - ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 05
کد خبر: ۲۴۴۰۴۰

به گزارش راهبرد معاصر؛ جمهوری بلاروس، جمهوری خلق چین، جمهوری اسلامی ایران، جمهوری نیکاراگوئه، فدراسیون روسیه، جمهوری عربی سوریه، جمهوری زیمبابوه و جمهوری بولیواری ونزوئلا در بیانیه‌ای مشترک در مورد بند ج ۶ دستور کار: «موافقت‌نامه پادمان NPT با جمهوری اسلامی ایران» با توجه به پیش نویس قطعنامه سه کشور اروپایی علیه ایران تاکید کردند که برانگیختن رویارویی سیاسی در چنین بستر ویژه و حسّاسی برای تلاش‌های بین‌المللی برای رسیدگی به موضوع هسته‌ای ایران به وضوح سازنده نیست.

متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

اجازه می­خواهم که بیانیه مشترک را از طرف جمهوری بلاروس، جمهوری خلق چین، جمهوری اسلامی ایران، جمهوری نیکاراگوئه، فدراسیون روسیه، جمهوری عربی سوریه، جمهوری زیمبابوه و جمهوری بولیواری ونزوئلا ارائه کنم.

مایلیم مراتب تسلیت عمیق خود را نسبت به درگذشت رئیس جمهور ابراهیم رئیسی و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در سانحه غم­انگیز بالگرد ۳۰ اردیبهشت ماه و همدردی عمیق خود را با دولت و ملت ایران اعلام کنیم.

مایلیم با اغتنام از این فرصت نظرات خود را در مورد پیش‌نویس قطعنامه «موافقت‌نامه پادمان NPT با جمهوری اسلامی ایران» که توسط فرانسه، آلمان و انگلیس ارائه شده است، به اشتراک بگذاریم.

ارائه قطعنامه علیه کشوری که اخیراً به دلیل درگذشت غم­انگیز رئیس جمهور و وزیر امور خارجه از عزای رسمی خارج شده است، فراتر از هنجار‌های احتمالی رویه و آداب دیپلماتیک است. برانگیختن رویارویی سیاسی در چنین بستر ویژه و حسّاسی برای تلاش‌های بین‌المللی برای رسیدگی به موضوع هسته‌ای ایران به وضوح سازنده نیست.

ما تعهد دیرینه ایران به منع‌گسترش هسته‌ای به عنوان کشور طرف معاهده NPT را به یاد می­آوریم. ما از ادامه تعامل ایران با آژانس در مورد موضوعات باقیمانده پادمانی استقبال نموده و از سفر مدیرکل گروسی به ایران در ماه گذشته و همچنین انگیزه‌های مثبت برای گفتگو‌ها و همکاری‌های بیشتر قدردانی می‌کنیم. در جریان سفر اخیر مدیرکل به ایران در ماه گذشته، دو طرف توافق کردند که ارتباط خود در مورد ادامه اجرای بیانیه مشترک مارس ۲۰۲۳ را حفظ کنند ضمن اینکه در حال گفتگو در مورد همکاری­های بیشتر هستند. در چنین زمانی، فرانسه، آلمان و انگلستان به دنبال پیشبرد پیش‌نویس قطعنامه­ای هستند که نتیجه معکوس خواهد داشت.

نگارندگان مشترک پیش‌نویس از هر بهانه‌ای علیه ایران استفاده کرده­اند تا بتوانند مسائلی را که قرار است در همکاری‌های متقابل معمول بین دبیرخانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران حل و فصل شود، مدیریت کنند. این پیش‌نویس قطعنامه با هدف سوء‌استفاده از وقفه موقت در همکاری بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بدون توجه به تعاملات اخیر بین مدیرکل و مقامات ایرانی است. همچنین این پیش‌نویس قطعنامه یک سابقه بسیار بد برای نظام پادمان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ایجاد می‌کند.

ما می‌خواهیم تاکید کنیم که اولویت کنونی برای شورای حکام، تشویق و حمایت قوی آژانس و ایران در تعامل و بازگرداندن موضوع هسته‌ای ایران به مسیر درست از طریق گفتگو و همکاری سازنده است. واقعیت بار‌ها و بار‌ها ثابت کرده­اند که رویارویی و فشار برای حل اختلافات سازنده نیست. بالعکس این اقدامات همکاری بین آژانس و ایران را به مخاطره انداخته و موضوع را پیچیده­تر می­نماید. رویکرد غیرسازنده و تقابلی منتخب از سوی نگارندگان مشترک قطعنامه، علامت روشنی را به جامعه بین‌المللی می‌فرستد که داشتن اکثریت ساده برای تحمیل و سوء‌استفاده از فرآیند تصمیم‌گیری در شورای حکام کفایت می­کند. این پیش‌نویس قطعنامه در صورت تصویب، اشتباهی دیگر و اشتباه در محاسبات که ناگزیر به تقابل می­انجامد خواهد بود.

ما از طرف‌های مربوطه می‌خواهیم که حرکت سیاسی خود را کنار بگذارند و آینده موضوع هسته‌ای ایران را به‌طور منطقی و مسئولانه بررسی کنند. حل موضوع هسته‌ای ایران مستلزم فراهم کردن زمان و فضای لازم برای دبیرخانه و ایران برای انجام تلاش‌های سازنده بیشتر است و از این طریق فضای مثبتی برای گفتگو‌های سیاسی و همکاری‌های اساسی ایجاد می­گردد. ما از همه کشور‌های عضو می‌خواهیم که نقش سازنده‌ای ایفا کنند و در برابر هرگونه تلاش برای سیاسی کردن موضوعات پادمانی مقاومت نمایند. ما باید به جای تقابل از همکاری حمایت کنیم. در این راستا، ما از کشور‌های عضو می‌خواهیم که از این قطعنامه حمایت نکنند. موجب امتنان است چنانچه چنانچه این بیانیه به صورت INFCIRC منتشر گردد. / تسنیم

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده