چه کسی جانشین شهید اسماعیل هنیه می‌شود؟ + سوابق ۸ نامزد‌ جنبش حماس-راهبرد معاصر

چه کسی جانشین شهید اسماعیل هنیه می‌شود؟ + سوابق ۸ نامزد‌ جنبش حماس

بعد از شهادت اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس باید توسط شورای مرکزی این جنبش انتخاب شود.
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۶ - ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ - 2024 August 04
کد خبر: ۲۵۳۲۶۲

به گزارش راهبرد معاصر؛ اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس بامداد ۱۰ مرداد در تهران توسط رژیم صهیونیستی ترور شد. هنیه از سال ۲۰۰۶ به عنوان نخست وزیر قانونی دولت فلسطین در یک انتخابات آزاد انتخاب شد و بعد از آن به نوار غزه رفت و از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۷ رئیس دفتر حماس در این باریکه بود. سال ۲۰۱۷ و بعد از کناره گیری خالد مشعل بود که در یک انتخابات با حضور اعضای شورای مرکزی (المجلس المرکزی لمنظمة التحریر) برگزار شد، اسماعیل هنیه به عنوان رئیس دفتر سیاسی حماس برگزیده شد.

در همان انتخابات هم یحیی سنوار، رئیس دفتر حماس در غزه و همچنین شهید صالح العاروری، رئیس دفتر این جنبش در کرانه باختری انتخاب شد. حماس دارای دو قسمت نظامی و سیاسی است. قسمت نظامی آن کاملاً مجاز عمل می‌کند و قسمت سیاسی از سه بخش غزه، کرانه باختری و روابط خارج از فلسطین تشکیل شده است که قسمت غزه همواره در انتخابات‌ها اثرگذار بوده است.

اکنون بعد از شهادت هنیه چند گزینه برای انتخاب رهبری این جنبش وجود دارد. اعضای شورای مرکزی حماس ۵۰ نفر هستند که برخی از آنها در غزه به شهادت رسیده‌اند، اما اکنون چند گزینه برای جایگزینی هنیه محتمل‌تر هستند.

خالد مشعل: رئیس دفتر سابق سیاسی حماس و مسئول بخش روابط خارجی فعلی این جنبش. وی از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۱۷ رئیس دفتر سیاسی حماس بود و یکبار هم توسط اسرائیل ترور شد ولی جان سالم به در برد.

یحیی سنوار: رئیس فعلی حماس در غزه و یکی از طراحان اصلی عملیات ۷ اکتبر است. وی اکنون در غزه حضور دارد و در بین بقیه اعضای مرکزی حماس دارای بیشترین محبوبیت است. شاید تنها مانع او برای ریاست حماس عدم حضور فیزیکی وی است.

محمود الزهار: یکی از بنیانگذاران جنبش حماس است. او در زمان نخست وزیری هنیه به عنوان وزیر امور خارجه فلسطین منصوب شد و روابط بسیار گرم و صمیمی با تهران دارد.

موسی ابومرزوق: اگرچه ابو مرزوق، اولین رئیس دفتر سیاسی حماس (۱۹۹۲-۱۹۹۶) است، اما در مقایسه با سایر نامزد‌ها نام وی کمتر مطرح است، اما با توجه به نقش قبلی خود در جنبش و روابط متنوعش، همچنان در میان چهره‌های بالقوه برای تصدی رهبری حماس باقی مانده است.

زاهر جبارین: وی یکی از یاران و همراهان ضیف، یحیی عیاش و سنوار بود. بعد از ترور شهید العاروی هم به عنوان نایب رئیس دفتر حماس در کرانه باختری انتخاب شد.

خلیل الحیه: وی سال‌ها در دفتر سیاسی حماس فعالیت کرده است و تقریبا دست راست هنیه در این بخش بود. الحیه روابط گرم و نزدیکی با سوریه و ایران دارد و نخستین کسی بود که بعد از سال‌ها به دمشق سفر کرد. وی بر پیکر هنیه در قطر هم نماز میت خواند.

اسامه حمدان: وی یکی از اعضای دفتر سیاسی جنبش حماس، مسئول روابط بین الملل و نماینده آن در لبنان است.

نزار ابورمضان: یکی از افراد کمتر شناخته شده حماس و نزدیک به خالد مشعل است که شاید برخی کشور‌های عربی تمایل به رهبری وی در حماس دارند. / همشهری

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار