هواشناسی ایران۱۵ مرداد ۱۴۰۳ / آغاز افزایش دما در کشور از امروز-راهبرد معاصر

هواشناسی ایران۱۵ مرداد ۱۴۰۳ / آغاز افزایش دما در کشور از امروز

سازمان هواشناسی با صدور هشدار ناپایداری شدید موسمی در ۴ استان کشور و احتمال وقوع سیلاب از آغاز روند گرم شدن هوا در اکثر مناطق طی امروز خبر داد.
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۰ - ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ - 2024 August 05
کد خبر: ۲۵۳۳۲۵

به گزارش راهبرد معاصر، بررسی نقشه‌های همدیدی و‌ آینده‌نگری سازمان هواشناسی نشان می‌دهد طی 24 ساعت آینده در نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، برخی مناطق هرمزگان، جنوب شرق فارس، جنوب و جنوب غرب کرمان در برخی ساعات به‌ویژه در بعدازظهر و شب رگبار، رعدوبرق، وزش باد شدید و در مناطق مستعد گردوخاک و تگرگ پیش‌بینی شده است.

 

سه‌شنبه این وضعیت با شدت بیشتری در جنوب سیستان ادامه دارد. روزهای چهارشنبه و پنجشنبه بارش‌های پراکنده و رعدوبرق در شمال هرمزگان و جنوب شرق فارس روی می‌دهد.

 

روز جمعه در اکثر مناطق ایران جو آرامی برقرار است. طی 5 روز آینده در نوار شرقی کشور، مناطقی از مرکز و استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز در برخی ساعات وزش باد شدید، گردوخاک و کاهش کیفیت هوا پیش‌بینی می‌شود.

 

طی 3 روز آینده در نیمه شمالی ایران افزایش نسبی دما روی خواهد داد. امروز خلیج‌فارس، تنگه هرمز و طی سه روز آینده شرق دریای عمان مواج است.

 

به گزارش تسنیم، دیروز رئیس مرکز ملی پیش‌بینی سازمان هواشناسی با بیان "گرمای هفته جاری بی‌سابقه نیست" گفته بود:‌روند افزایش دما در کشور از امروز (15 مرداد) آغاز می شود.

 

صادق ضیائیان در خصوص اظهاراتی مبنی بر شکسته شدن رکورد گرما در کشور، اظهار کرد: خیر، این‌گونه نیست که گرمای بی‌سابقه‌ای در کشور داشته باشیم، فقط فرق گرمای هفته جاری با هفته‌های گذشته در ماندگاری آن است. از امروز دوشنبه 15 مردادماه روند افزایش دما در اکثر مناطق کشور آغاز می‌شود و هوای گرم تا آخر هفته ماندگاری خواهد داشت.

 

وی با اشاره به افزایش دما در کشور در هفته‌های گذشته، افزود: گرمای هفته جاری به دمای 10 روز پیش نخواهد رسید. 10 روز قبل دمای هوا در تهران به 41.7 درجه رسید و در گرمایی که این هفته پیش‌ِرو داریم، دما به این مقدار (41.7) نمی‌رسد.

 

ضیائیان بیان کرد: در طول تاریخ 4 بار دمای 42.6 درجه در تهران ثبت شده است، ازاین‌رو تأکید می‌کنم دمای هوا طی هفته جاری بی‌سابقه نیست و تنها ماندگاری آن طولانی‌تر است.

 

وی با ابراز این‌که ماندگاری هوای گرم تأمین انرژی را با چالش مواجه خواهد کرد، اعلام کرد: فردا دوشنبه افزایش دما در شمال غرب آغاز می‌شود  و جنوب شرق دما کاهش می‌یابد. روز سه‌شنبه در نوار شمالی و شرق کشور افزایش دما را داریم و در سایر مناطق دما تغییری نخواهد کرد.

 

وی اضافه کرد: روز چهارشنبه تغییری در دما نداریم و تنها در نیمه جنوبی مقداری دما افزایش می‌یابد. روز پنجشنبه شاهد کاهش دما در نوار شمالی هستیم و در نیمه جنوبی و شرق کشور افزایش دما روی می‌دهد.

 

وی افزود: فردا در کرمان به‌ویژه شرق آن دما به 50 درجه افزایش می‌یابد. روز پنجشنبه نیز در بخش‌هایی از ایلام و خوزستان دمای 50 درجه را تجربه می‌کنند.

هشدار ادامه فعالیت شدید ناپایداری‌های موسمی (به‌ویژه در ساعات بعدازظهر و اوایل شب)

زمان شروع: دوشنبه 1403/05/15

زمان پایان: سه‌شنبه 1403/05/16

نوع مخاطره: رگبار و رعد و برق، وزش باد شدید گاهی همراه با خیزش گردوخاک

منطقه اثر:

دوشنبه 1403/05/15 و سه‌شنبه 1403/05/16: نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، هرمزگان، جنوب و جنوب غرب کرمان، جنوب شرق فارس.

اثر مخاطره: سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، صاعقه، آب‌گرفتگی معابر، لغزندگی جاده‌ها، وزش باد شدید، گردوخاک، کاهش دید، خسارت به سازه‌های موقت و محصولات کشاورزی.

توصیه: عدم تردد و اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، خودداری از فعالیت طبیعت‌گردی به‌ویژه در ساعات بعدازظهر، پرهیز از فعالیت‌های کوه‌نوردی، پرهیز از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها، آب‌روها و دهانه پل‌ها و تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی، تسریع در جابجایی محصولات کشاورزی برداشت شده، آمادگی راهداری، وزارت نیرو و سایر دستگاه‌های اجرایی خدمت رسان و امدادی./ تسنیم

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده