ثبت دمای بی سابقه ۴۵ درجه در «اشتهارد»-راهبرد معاصر

ثبت دمای بی سابقه ۴۵ درجه در «اشتهارد»

مدیرکل هواشناسی البرز گفت: در حالی که در بین سال های ۱۳۶۵ تا ۱۳۷۴ هیچ روزی با دمای ۴۰ درجه در استان البرز ثبت نشده بود، در ۱۰ سال اخیر دمای هوا در ۲۷ روز به ۴۰ درجه و بالاتر از آن رسیده است.
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۹ - ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ - 2024 August 11
کد خبر: ۲۵۴۰۴۴

به گزارش راهبرد معاصر، آرش بهاروند احمدی مدیرکل هواشناسی البرز، گفت: فقط در هفته گذشته بیشینه دمای هوا در شهرستان «اشتهارد» به ۴۵ درجه سلسیوس رسید که در این شهر بی سابقه و پس‌از اشتهارد بالاترین دماهای ثبت شده در ایستگاه‌های هواشناسی استان البرز به ترتیب مربوط به ایستگاه نظرآباد با دمای ۴۴ درجه، ایستگاه‌های کرج، مشکین دشت، محمد شهر و فرودگاه پیام با دمای ۴۲ درجه و ایستگاه چهارباغ با دمای ۴۱ درجه بوده است.

 

مدیرکل هواشناسی البرز ادامه داد: به طور کلی طی سال‌های اخیر روند افزایش دمای هوا در منطقه به نحوی بوده که تعداد رخداد دمای بیشینه بالای ۴۰ درجه، از چهار روز در سال‌های ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۴، به ۲۷ روز در ۱۰ سال اخیر رسیده است.

 

بهاروند احمدی اضافه کرد: این شرایط در حالی است که بین سال‌های ۱۳۶۵ تا ۱۳۷۴ هیچ روزی با دمای ۴۰ درجه و بالای صفر در استان البرز ثبت نشده و علاوه بر افزایش رخداد دمای حدی، میانگین دمای هوا نیز در دهه‌های اخیر در استان افزایشی بوده؛ بطوری که تعداد رخداد دمای متوسط روزانه ۳۰ درجه و بالاتر، از ۴۴ روز ثبت شده در سال‌های ۱۳۶۵ تا ۱۳۷۴ به ۱۵۱ روز در ۱۰ سال اخیر رسیده است.

 

مدیرکل هواشناسی استان البرز گفت: بر اساس نقشه‌های پیش‌یابی و مدل‌های جوی دمای هوای استان در روزهای آینده اندکی کاهش می‌یابد./ مهر

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار