دمای هوا در روزهای آتی رکوردهای تاریخی را می‌شکند-راهبرد معاصر

دمای هوا در روزهای آتی رکوردهای تاریخی را می‌شکند

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی گفت: دمای هوا در روزهای پیش رو در هفته جاری رکوردهای تاریخی را می شکند و فشار بر شبکه برق تشدید می شود.
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۳ - ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ - 2024 August 04
کد خبر: ۲۵۳۲۰۷

به گزارش راهبرد معاصر، احد وظیفه در ارتباط با وضعیت دمای هوا در روزهای پیش رو در هفته جاری گفت: پیش‌بینی ما در سازمان هواشناسی این است که در هفته جاری به مرور شاهد افزایش دمای هوا در اکثر نقاط کشور باشیم و این افزایش دما در روز سه شنبه به اوج خود خواهد رسید.

 

وی با اشاره به اینکه میانگین بیشینه دمای تهران در هفته جاری به ۴۰ درجه سانتی گراد می‌رسد، اضافه کرد: بررسی گزارش‌های آماری و مقایسه آن با دوره‌های زمانی مشابه در سال‌های گذشته نشان می‌دهد، بیشینه و کمینه دمای هوا در هفته جاری از رکوردهای تاریخی عبور می‌کند و رکوردهای بی سابقه‌ای در این رابطه به ثبت خواهد رسید.

 

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی با اشاره به پیش بینی ثبت دمای ۴۴.۵ درجه سانتی گراد برای شهر اصفهان در هفته جاری ادامه داد: نکته قابل تأمل در ارتباط با تفاوت روندهای افزایشی دما در فصل گرم سال جاری با سال‌های قبل این است که امسال تعداد روزهای گرم با بیشینه و کمینه دمای بالاتر از میانگین بلند مدت به مراتب افزایش یافته است و این موضوع مشکلات فراوانی را در حوزه تأمین انرژی برای کشور ایجاد می‌کند.

 

وی بیشترین افزایش دما را متوجه فلات مرکزی و مناطق جنوب شرقی کشور دانست و در همین رابطه افزود: روند افزایشی دما تا اواسط هفته آینده ادامه دارد و پیش‌بینی می‌کنیم از روز سه شنبه هفته آینده بیشینه و کمینه دما به شرایط عادی برگردد.

 

وظیفه در خصوص دلیل اصلی روند افزایشی دما در سال‌های اخیر نسبت به میانگین بلندمدت گفت: مهم‌ترین دلیل روندهای افزایشی دما در نقاط مختلف کشور، پدیده تغییر اقلیم است که جدا از ایران سایر نقاط جهان را نیز تحت تأثیر قرار داده است، اما از سوی دیگر ما در بسیاری از نقاط کشور با تغییرات محلی شدیدی در حوزه محیط زیست مانند قطع درختان و جایگزینی آن با خیابان و خانه نیز رو به رو هستیم که به صورت محلی در افزایش دما مؤثر بوده است.

 

وی در ادامه به تأثیر منفی افزایش دما بر روی مصرف انرژی اشاره کرد و در این خصوص گفت: با توجه به اینکه افزایش دما در نقاط مختلف کشور رخ می‌دهد و استمرار نیز خواهد داشت، فشار زیادی به شبکه برق کشور وارد می‌شود که از همین رو لازم است مردم و مسئولان آمادگی لازم برای تأمین پایدار برق را داشته باشند.

 

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی خاطرنشان کرد: افزایش تابش اشعه فرابنفش از جمله پیامدهای منفی روندهای افزایشی دما در روزهای پیش رو است که بر همین اساس ضرورت دارد، مردم از تردد غیر ضروری در محیط‌های باز به ویژه در ساعات بیشینه دما اجتناب کنند و در شرایط اضطرار نیز با عینک آفتابی و چتر در فضاهای باز حاضر شوند./ مهر

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده