باستان‌شناسان بقایای ساختمان‌های ۷۰۰۰ ساله کشف کردند + جزئیات-راهبرد معاصر

باستان‌شناسان بقایای ساختمان‌های ۷۰۰۰ ساله کشف کردند + جزئیات

باستان‌شناسان با کاوش در منطقه‌ای از جمهوری چک بقایای ساختمان‌های ۷۰۰۰ساله را کشف کردند.
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۸ - ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ - 2024 August 12
کد خبر: ۲۵۴۲۰۱

به گزارش راهبرد معاصر؛ باستان‌شناسان جمهوری چک یک سکونتگاه نوسنگی تقریبا سالم را در نزدیکی شهر «کوتنا هرا» کشف کردند.

«انشنت اوریجینز» نوشت، این محوطه که گمان می‌رود حدود ۷۰۰۰ سال قدمت داشته باشد، اطلاعاتی ارزشمند از زندگی برخی از نخستین جوامع کشاورزی این منطقه را ارائه می‌دهد. این سکونتگاه به نام «Dobřeň» هم‌نام یک روستای مجاور نامگذاری شده است و محققان را شگفت‌زده کرده است.

این محوطه در جریان پروژه کاوشی شناسایی شد که طبق روال برای اطمینان حاصل کردن از نابود نشدن آثار تاریخی، پیش از آغاز ساخت و ساز از سوی باستان‌شناسان بررسی شد.

این محوطه به طور فوق‌العاده‌ای سالم باقی مانده است، که البته در این منطقه نادر است، چراکه بسیاری از مکان‌های نوسنگی توسط سکونت‌گاه‌های بعدی پوشانده شده‌اند یا توسط شیوه‌های کشاورزی بعدی ویران شده‌اند. این اکتشاف منحصربه‌فرد فرصتی بی‌سابقه برای باستان‌شناسان فراهم کرده است تا یک جامعه نوسنگی را بررسی کنند.

به گفته کارشناسان به نظر می‌رسد این سکونتگاه پیش از آنکه رها شود فقط توسط چند نسل مورد استفاده قرار گرفته باشد. در نتیجه این محوطه پس از گذشت هزاران سال همچنان سالم باقی مانده است.

از جمله مهم‌ترین یافته‌های کاوشگران در این محوطه می‌توان به بقایای چهار خانه بزرگ اشاره کرد که با در نظر گرفتن قدمتشان به طرز غافلگیرکننده‌ای قابل شناسایی هستند. این سازه‌ها که از جنس چوب ساخته شده بودند، از مدت‌ها قبل تجزیه شده بودند، اما پایه‌های سنگی آنها هنوز باقی مانده است.

همچنین در این محوطه چاله‌هایی کشف شد که در ابتدا برای استخراج خاک ایجاد شده است و سپس برای دفن زباله استفاده شده‌اند.

افزون بر این، اشیاء تاریخی که در این مکان کشف شده است، اطلاعات قابل توجهی درباره زندگی روزانه و توانایی‌های این ساکنان قدیمی اروپایی ارائه می‌کند. باستان‌شناسان از این محوطه بقایای سفال، تیغه‌های سنگ چخماق، ابزار‌های سنگی صیقل‌داده شده را کشف کردند. / ایسنا

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار