شکست مذاکرات دوحه/ زبان زور بر سر صهیونیست‌ها-راهبرد معاصر
«راهبرد معاصر» گزارش می‌دهد؛

شکست مذاکرات دوحه/ زبان زور بر سر صهیونیست‌ها

مذاکرات دوحه بدون نتیجه پایان یافت و ادامه گفت و گوها به مذاکرات قاهره واگذار شد. شکست مذاکرات آتش بس در دوحه نشان داد صهیونیست‌ها جز زبان زور نمی‌فهمند.
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۱ - ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - 2024 August 17
کد خبر: ۲۵۴۶۷۲

شکست مذاکرات دوحه/ زبان زور بر سر صهیونیست‌ها

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ مذاکرات پرحاشیه و خالی از متن دوحه که پنج‌شنبه گذشته میان فرستادگان آمریکا، رژیم صهیونیستی با مصر و قطر، بدون حضور یا مشارکت یکی از اعضای جنبش حماس برگزار شد، بیش از آنکه تلاش برای برقراری آتش‌بس در غزه باشد، راهکاری نمایشی برای حرکت آمریکا در مسیری بود که بتواند مانع از حمله ایران و محور مقاومت به رژیم موقت صهیونیستی شود یا از شدت آن بکاهد. 
 
شکست مذاکرات دوحه از پیش قابل پیش بینی بود و ترویج «فضای سازنده» از سوی غربی ها چیزی جز سناریوی آمریکایی با هدف اتهام زنی به ایران و محور مقاومت به دلیل به وجود آمدن فضای وحشت در داخل سرزمین های اشغالی ناشی از پاسخ انتقامی محور مقاومت و خونخواهی ایران از تجاوزات صهیونیست ها نیست. با وجود این، آنچه واقعی است، اینکه مذاکرات آتش بس تا رسیدن به توافق فاصله زیادی دارد.
 

بر همگان ازجمله مجامع جهانی محرز شده است آمریکا به هیچ عنوان به فکر مردم غزه و پایان دادن به آلام آن‌ها نیست، بلکه خود بخش اصلی و پشتیبان جنایت های رژیم جعلی صهیونیستی است


فاصله به وجود آمده میان مذاکره تا توافق میان طرف ها ناشی ازنقص در جزئیات و حتی خطوط کلی مانند خروج همه جانبه از غزه است که تاکنون هیچ توافقی در این زمینه ها وجود ندارد؛ علاوه بر این، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی شروط جدیدی را در دوحه مطرح کرده بود.
 
شکست مذاکرات آتش بس در دوحه نشان داد، صهیونیست‌ها جز زبان زور نمی فهمند؛ چه اینکه حافظ منافع ایران در مصر در واکنش به احاله دادن مذاکرات آتش بس غزه به قاهره گفت: همان گونه که قابل پیش بینی بود مذاکرات دوحه نتیجه ای نداشت و به ادامه گفت و گو در قاهره احاله(واگذار) شد. درواقع صهیونیست ها دارند برای تعویق پاسخ مشروع ایران به تجاوز آشکار این رژیم در نقض حاکمیت جمهوری اسلامی زمان می‌خرند؛ چه اینکه نتانیاهو اگر آتش بس را با شرایط متعادل بپذیرد، باید با قدرت خداحافظی کند.

 
تلاش برای هیچ!

بر همگان ازجمله مجامع جهانی محرز شده است آمریکا به هیچ عنوان به فکر مردم غزه و پایان دادن به آلام آن‌ها نیست، بلکه خود بخش اصلی و پشتیبان جنایت های رژیم جعلی صهیونیستی است و تقلا برای «میانجیگرنمایی» توهین به میانجی‌گران بین المللی ازجمله دولت مصر به شمار می رود. مذاکرات دوحه بدون اتفاق خاصی پایان یافت و حتی طرف قطری تمایل نداشت درباره مذاکرات صحبت کند و صهیونیست‌ها نیز چیزی نگفتند. تنها مقامی که از جزئیات گفت، طرف مصری بود که خبر داد مذاکرات بر سر راهکارهای اجرای آتش‌بس ادامه خواهد یافت.
 
حماس بارها اعلام کرده است، سه شرط اصلی دارد و نیازی نمی بیند از شروطش عدول کند:

نخست، برقراری آتش‌بس، مباله اسیران و پایان جنگ 

دوم، خروج نیروهای رژیم اشغالگر از غزه

سوم، ورود غذا، دارو و بازسازی غزه 


پس از پایان مذاکرات دوحه نیز حسام بدران، یکی از اعضای شورای مرکزی حماس نیز تأکید کرد، هر توافقی که شامل این سه خواسته نباشد، از نظر مقاومت فلسطین مردود و غیرقابل اجراست.


قمار بزرگ رژیم صهیونیستی و نخست‌وزیر آن این است که می خواهند بدون پرداخت هیچ هزینه ای و در قالب مذاکراتی که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا با درک شرایط خطرناک این رژیم طراحی کرده است، ازمهلکه بگریزند. نتانیاهو می خواهد پای آمریکا را به طور کامل‌ به جنگ غزه باز کند تا پشت سر رژیم موقت بایستند و معادله را به نفع این رژیم حل و فصل کند.


برخلاف تبلیغات سیاسی-رسانه ای انجام شده به وسیله آمریکا و رژیم موقت صهیونیستی، ایران زمان و نوع خونخواهی خود را پنهان کرده است تا مهمل بافی غربی ها بر سر مذاکرات دوحه بیش از پیش آشکار شود. کمتر کارشناس و مسئول ارشد سیاسی است که نداند تهران می‌فهمد مذاکرات دوحه به هیچ عنوان نتیجه ای نخواهد داشت، زیرا سطح مطالبات صهیونیست‌ها در روزهای اخیر بسیار بیشتر از آن چیزی بوده است که بخواهند در دوحه بابتش عقب‌نشینی کنند.

 

قمار بزرگ رژیم صهیونیستی و نخست‌وزیر آن این است که می خواهند بدون پرداخت هیچ هزینه ای و در قالب مذاکراتی که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا با درک شرایط خطرناک این رژیم طراحی کرده است، ازمهلکه بگریزند

مذاکرات دوحه شوی تبلیغاتی ای همانند باقی سناریوهای سه دهه اخیر رؤسای جمهور آمریکا در ماه‌های پایانی حضور خود در کاخ سفید بود و هیچ خروجی مثبتی نداشت؛ اما اینک آمریکا در موضع ضعف قرار دارد و رژیم صهیونیستی در موقعیت دفاعی است و جز ترور و خرابکاری قادر به تحرک دیگری نیست. صهیونیست ها و حامیانش می دانند این بار قرار است پاسخ سختی دریافت کنند.


بد نیست واکنش غازی حمد، عضو دفتر سیاسی جنبش حماس را به این مذاکرات ببینیم تا متوجه شدیم حماس نیز هیچ توجهی به خروجی نشست دوحه نداشت. حمد گفت: نتانیاهو مذاکرات دوحه را به شکست کشاند، پیشرفتی حاصل نشد و انتظار داشتیم مذاکرات چنین نتیجه‌ای به دنبال داشته باشد. نخست وزیر رژیم صهیونیستی فریبکاری ‌کرد و به همه سؤالات مطرح شده برای دستیابی به توافق پاسخ نداد. وی شروط جدیدی وضع کرده و آنچه را که پیش تر بر سر آن توافق شده بود، به شکست کشاند و هدفش ادامه جنگ است.

 
عضو دفتر سیاسی حماس افزود: نتانیاهو به صراحت اعلام ‌کرد، جنگ را متوقف نخواهد کرد و این در رسانه‌ها موجود است. در طرح پیشنهاد شده موضوع مبهمی وجود ندارد، اما طرف صهیونیستی در ارائه پاسخ به آنچه مطرح شده بود، تعلل ‌کرد. دشمن صهیونیستی شروط جدیدی را در رابطه با محور فیلادلفیا ارائه کرد، در حالی که پیش تر توافق کرده بودیم نیروهای صهیونیست به طور کامل از این منطقه عقب‌نشینی کنند و ما تحت هیچ شرایطی اجازه ماندن نیروهای اشغالگر را در هیچ بخشی از نوار غزه نخواهیم داد. 

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار