لیتوانی برنده بزرگ جشنواره لوکارنو ۲۰۲۴-راهبرد معاصر

لیتوانی برنده بزرگ جشنواره لوکارنو ۲۰۲۴

در جشنواره لوکارنو ۲۰۲۴ درام لیتوانیایی «سمی» برنده بزرگ جشنواره فیلم لوکارنو شد و فیلم کوتاه «فرم» از ایران هم یک جایزه دریافت کرد.
تاریخ انتشار: ۲۲:۰۱ - ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - 2024 August 17
کد خبر: ۲۵۴۷۵۸

به گزارش راهبرد معاصر؛ هفتادو هفتمین دوره جشنواره لوکارنو ساعتی پیش با معرفی برندگان این دوره به کار خود خاتمه داد و فیلمی از سینمای لیتوانی را که معمولاً در جشنواره‌های بین‌المللی درخششی ندارد، به عنوان برنده اصلی خود برگزید.

«سمی» که اولین فیلم سائوله بلووایته است در مراسم اختتامیه هم پلنگ طلایی بهترین فیلم بخش رقابتی بین‌المللی جشنواره را از هیات داورانی که ریاست آن برعهده جسیکا هاسنر کارگردان اتریشی بود دریافت کرد و هم جایزه فیلم اول یک کارگردان را برد. این فیلم که درباره اتحاد و رقابت بین دختران نوجوان یک مدرسه مد است، به مسایل استثمار مالی و جنسی می‌پردازد.

در همین حال، لوریناس باریشا، هموطن بلووایته برای فیلم «غرق شدن خشک» جایزه بهترین کارگردانی بخش بین‌المللی را دریافت کرد و گروه بازیگران فیلم نیز جوایز بازیگری را بردند.

جایزه ویژه هیات داوران که به معنی نایب قهرمانی پلنگ طلایی است به کردوین ایوب کارگردان اتریشی متولد عراق برای دومین فیلمش «ماه» تعلق گرفت. وی با اولین فیلمش جایزه بهترین فیلم اول برلیناله ۲۰۲۲ را کسب کرده بود. ایوب همچنین جایزه لیبل سینمای اروپا و تجلیل ویژه از سوی هیات داوران جهانی را از آن خود کرد.

تقدیر ویژه هیات داوران هم به کارگردان اسپانیایی مار کول برای درام مهیج «نجات ماریا» و وانگ بینگ، مستندساز چینی برای «جوانی» تعلق گرفت.

در بخش رقابتی بین‌المللی فیلم کوتاه جایزه بهترین فیلم نصیب «واششش» ساخته میکی لی شد، جوئل آلفونسو وارگا برای فیلم «سفر خوبی داشته باشی ریکو» بهترین کارگردان شد و فیلم «فرم» ساخته ملیکا پازوکی و تهیه کنندگی نوید محمدزاده هم جایزه AG برای رسانه را از آن خود کرد./ مهر

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده