ورود دادستانی به تأمین امنیت کادر درمان اورژانس بیمارستان‌ها-راهبرد معاصر

ورود دادستانی به تأمین امنیت کادر درمان اورژانس بیمارستان‌ها

دادستانی کل کشور از مسئولان قضائی استان‌ها خواست نسبت به موضوع «حمایت از کادر درمان» در اورژانس بیمارستان‌ها با تشکیل کارگروه‌های ویژه اقدامات لازم را انجام دهند.
تاریخ انتشار: ۲۲:۳۵ - ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - 2024 August 17
کد خبر: ۲۵۴۷۶۳

به گزارش راهبرد معاصر؛ بر این اساس دادستانی‌های استان‌های مختلف از جمله استان خراسان رضوی و تهران به مجموعه‌های قضائی دستور دادند تا اقدامات لازم به منظور «حمایت از کادر درمان» و پیشگیری از هر گونه آسیب به کادر درمان در مراکز درمانی، جلوگیری از سلب آرامش بیماران و اختلاف در نظم عمومی به ویژه در اورژانس مراکز درمانی انجام شود.

احمد نجاتیان رئیس کل سازمان نظام پرستاری پیش از این نامه‌ای خطاب به بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، حجت الاسلام موحدی دادستان کل کشور و سردار رادان، فرمانده کل نیروی انتظامی کشور خواستار رسیدگی به این موضوع و استقرار یک نفر مأمور پلیس در اورژانس بیمارستان‌ها به منظور پیشگیری از خشونت و حمله به پرستاران شده بود.

وی در این نامه نوشت: محیط‌های درمانی به خصوص اورژانس‌های بیمارستانی یکی از اماکن عمومی هستند که در تمام ۲۴ ساعت شبانه روز و ایام هفته مورد مراجعه بسیاری از اقشار مردم است و کارکنان درمانی از جمله پرستاران، علیرغم کمبود‌های فراوان در حال خدمت رسانی به این عزیزان هستند.

نجاتیان تاکید کرد: ماهیت فعالیت بخش‌های اورژانس به سبب مراجعه زیاد بیماران و خانواده‌های آنان که دچار اضطراب و نگرانی‌های فراوان هستند دارای تنش زیادی است و گاهی این تنش‌ها منجر به این شده که افرادی با بهانه‌های مختلف به صورت غیر عمدی یا عمدی به خشونت کلامی و بعضاً حمله فیزیکی به کادر درمانی اقدام می‌کنند و باعث اخلال در نظم محیط‌های درمانی می‌شوند.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری افزود: این برخورد‌ها ضمن تأثیر نامطلوب بر روحیه کاری کادر درمانی در بعضی موارد به صدمات جسمی جدی به آنان منجر شده، آرامش بخش‌های اورژانس‌ها را برای بیماران برهم زده و تداوم خدمت رسانی را مختل می‌کند.

وی تاکید کرد: به استناد مواد ۶۰۸ و ۶۰۹ و ۶۱۴ و ۶۱۷ و ۶۱۸ قانون مجازات اسلامی که رفتار‌های مجرمانه و ایجاد اخلال در نظم عمومی را مستوجب تعقیب اعلام داشته، به جهت جلوگیری از خشونت علیه نیرو‌های درمانی و پرستاران که اکثراً از بانوان محترم هستند، خواهشمند است تمهیداتی فراهم شود تا حداقل یک نفر از کارکنان نیروی انتظامی در محل اورژانس بیمارستان‌ها در استان‌ها و شهر‌های پرخطر مستقر شود، تا از هرگونه برخورد اشخاص با نیرو‌های درمانی جلوگیری کنند و در صورت بروز برخورد سریعاً وارد عمل شوند.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری در این نامه اضافه کرد: همچنین انتظار می‌رود در صورت خشونت علیه نیرو‌های درمانی موضوع به صورت ویژه و خارج از نوبت از سوی مقامات مربوطه مورد رسیدگی قضائی قرار گرفته و با متخلفان با اشد مجازات برخورد شد.

سازمان نظام پرستاری ضمن پیگیری این موضوع از سازمان‌های مسئول، از هیأت مدیره‌های نظام پرستاری در شهر‌های مختلف می‌خواهد، پیگیری‌های لازم را از مسئولان قضائی، انتظامی و دانشگاه‌های علوم پزشکی شهر خود برای استقرار مأمور پلیس در اورژانس بیمارستان‌ها به منظور جلوگیری از خشونت علیه پرستاران انجام دهند./ مهر

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده