رواج پدیده استفاده از رمزارزها در معاملات مسکن-راهبرد معاصر

رواج پدیده استفاده از رمزارزها در معاملات مسکن

استفاده از رمزارزها در خرید و فروش ملک مدتی است که در بین آگهی‌های مسکن در فضای مجازی دیده می‌شود؛ نایب‌رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران می‌گوید: باتوجه به اینکه رمزارز‌ها هنوز مورد تایید حاکمیت نیست لذا نمی‌توان تایید کرد که مبالغ در معاملات بین افراد رد و بدل شده است.
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۴ - ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ - 2024 August 19
کد خبر: ۲۵۴۸۶۴
رواج پدیده استفاده از رمزارزها در معاملات مسکن

به گزارش راهبرد معاصر؛ حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه ۲۷ مرداد در دیدار با جمعی از قضات و کارکنان دادگستری تهران درباره موضوع رمزارز‌ها و پرونده‌های مرتبط با این قضیه گفت که پرونده‌های کثیرالشاکی مرتبط با رمزارز‌ها می‌تواند واجد تبعات جدی اقتصادی و اجتماعی باشد و ممکن است تعداد این پرونده‌ها افزایش یابد که ضروری است آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی به عموم مردم درمورد تبعات و آسیب‌های فعالیت و سرمایه‌گذاری در این حوزه‌های پرریسک و بدون پشتوانه و فاقد تضمین، بیش از پیش در دستور کار قرار گیرد.

یکی از موضوعاتی که بعد از ظهور رمزارز‌ها در کشور رواج یافته استفاده از برخی رمزارزهای معروف در معاملات مسکن است که باتوجه به غیرقانونی بودن استفاده از آن‌ها در معاملات، مشکلاتی را برای مردم ایجاد می‌کند.

در همین زمینه اخیرا در برخی سکوهای اینترنتی شاهد درج آگهی‌هایی با عنوان تهاتر ملک با رمزارز هستیم که روزبه‌روز بر تعدادشان افزوده می‌شود.

یکی از این آگهی‌ها مربوط به یک ملک ۵۰۰ متری در نیاوران به مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان است که باتوجه به رقم بالای آن، مالک معاوضه با تتر و بیت‌کوین را پیشنهاد کرده است.

همچنین در بین آگهی‌ها تهاتر مغازه ۲۵ میلیاردی در یکی از مجتمع‌های تجاری معروف تهران نیز به چشم می‌خورد.

با اندکی جست‌وجو می‌توان نمونه‌های دیگری از این آگهی‌ها را در سکوهای اینترنتی پیدا کرد و این در حالی است که کارشناسان می‌گویند این نوع معاملات غیرقانونی بوده و ممکن است افراد را با مشکلات زیادی مواجه کند. در همین راستا داود بیگی‌نژاد، نایب‌رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران در گفت‌وگو با میزان، اظهار کرد: واحد پولی معاملات در قرارداد‌هایی که از طریق سامانه‌های مختلف در اختیار مشاوران املاک قرار می‌گیرد ریال است و در این مورد نیز اعضای اتحادیه به این موضوع واقف هستند که نباید طلا، ارز یا رمز ارز را موضوع قرارداد قرار دهند و این اقدام تخلف است.

وی درباره رواج این‌گونه معاملات در بازار مسکن، گفت: شنیده‌ها حاکی از آن است که بعضی از افراد بین خودشان معاملات را با پرداخت رمزارز تنظیم می‌کنند، ولی ما زمانی متوجه این قرارداد‌ها می‌شویم که افراد به مشکل می‌خورند و برای دریافت رفع اختلاف به اتحادیه املاک مراجعه می‌کنند.

بیگی‌نژاد با بیان اینکه استفاده از رمز ارز در پرداخت‌های ملکی عمومیت ندارد، گفت: این جور قرارداد‌ها که از رمزارز برای پرداخت‌ها استفاده می‌شود معمولا در بین افراد خاص منعقد می‌شود.

نایب‌رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران ادامه داد: در موضوعاتی که رمزارز‌ها موضوع قرارداد قرار می‌گیرند در صورت ایجاد مشکل، متضرر اصلی مردم هستند و زمانی  پرونده‌های قضایی درباره این موضوع کم می‌شود که از روابط مالی مشخصی در این نوع معاملات استفاده شود.

بیگی‌نژاد افزود: بعضا مشاهده می‌شود زمانی‌که از رمزارز‌ها در معاملات یا تهاتر ملک استفاده می‌شود در هنگام ایجاد اختلاف، تایید مبالغ پرداختی متعاملین از سوی دستگاه قضا با محدودیت روبه‌رو خواهد شد و اثبات دریافت و پرداخت با مشکل مواجه می‌شود.

وی استفاده از رمز ارز‌ها در معاملات را تهدیدی برای حق و حقوق دولت دانست و گفت: با استفاده از رمزارز‌ها گردش مالی صورت نمی‌گیرد و در نهایت ممکن است باعث به‌خطر افتادن حقوق دولت شود.

نایب‌رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران درباره دلیل مناسب نبودن استفاده از رمزار‌ها در معاملات املاک، تصریح کرد: باتوجه به اینکه رمزارز‌ها هنوز مورد تایید حاکمیت نیست و برای معاملات یک محتوای قانونی مشخصی تعیین نشده لذا نمی‌توان تایید کرد که مبالغ در معاملات بین افراد رد و بدل شده است.

بیگی‌نژاد ضمن اعلام هشدار به افرادی که رمزارز را موضوع قرارداد خود قرار می‌دهند، گفت: افراد سعی کنند در معاملات ملکی خود از تجربه افراد متخصص بهره گیرند و بدانند اپلیکیشن‌ها و فضای مجازی ابزار مناسبی برای رفع احتیاجات ملکی نیست.

وی تاکید کرد: رجوع به مشاوران املاک دارای پروانه کسب به نفع خود مردم است و احیانا اگر در معاملات خود دچار مشکل شوند از حمایت صنفی برخوردار خواهند بود./میزان

کلمات کلیدی: رمز ارز مسکن
مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار