یک نماینده مجلس: استعلام‌های امنیتی لازم است، اما کافی نیست-راهبرد معاصر
خطیب: امنیت و قدرت ایران مورد اعتراف دوست و دشمن است رئیس جمهور: مسئولان به وعده‌های خود در خدمت‌رسانی به زائران اربعین عمل کنند پیشنهاددیوان‌محاسبات درباره شفافیت منابع هدفمندی یارانه‌ها اطلاعیه جدید سپاه درباره عملیات شهادت هنیه گزارش نیویورک‌تایمز از ترور شهید هنیه دروغ است طحان نظیف: طرح حمایت از مالکیت صنعتی در شورای نگهبان تائید شد دو ابهام شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب مخبر: صهیونیست‌ها سیلی خواهند خورد سردار جلالی: طرح‌های پاسخ سریع به تهدیدات زیستی تدوین شود گفت‌وگوی وزیر کشور عراق و سردار احمدی‌مقدم درباره آخرین اقدامات اربعینی ایران و عراق سخنان هنیه در دیدار با رهبر انقلاب: ۶۰ نفر از خانواده ما در غزه شهید شدند کدام مقامات خارجی امروز با پزشکیان دیدار کردند؟ بیانیه شورای نگهبان: جهان به زودی شاهد نابودی رژیم صهیونیستی خواهد بود واکنش علی لاریجانی به ترور هنیه جلیلی:‌ خون اسماعیل هنیه مهر پایانی بر عمر رژیم صهیونیستی است

یک نماینده مجلس: استعلام‌های امنیتی لازم است، اما کافی نیست

«درست است که دستگاه‌های امنیتی و نظارتی استعلام‌ها را می‌فرستند، اما مجلس کلیات نظام و کشور را در نظر می‌گیرد و ممکن است به برخی رای ندهد. استعلام جای خود را دارد. استعلام لازم است، ولی کافی نیست.»
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۲ - ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ - 2024 August 19
کد خبر: ۲۵۴۸۶۶

به گزارش راهبرد معاصر؛ برخی از نمایندگان مجلس حالا بیش از آنکه بر تخصص و تجربه وزرای کابینه تاکید داشته باشند، بر پیشینه سیاسی آن‌ها دست گذاشته‌اند.

فتح‌الله توسلی، نماینده بهار و کبودرآهنگ، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، کابینه پیشنهادی پزشکیان را مورد ارزیابی قرار داد که در زیر آمده است.

به نظر شما کابینه در راستای وفاق ملی که پزشکیان بر آن تاکید می‌کند چیده شده است؟

هر کسی از یک زاویه به این کابینه نگاه می‌کند. آقای قسیم عثمانی که از برادران اهل سنت ما در مجلس است نقد کرد که این کابینه نتوانسته وفاق ملی را به وجود آورد چراکه از اهل سنت در آن استفاده نشده است. تعدادی دیگر از همکاران ما منطقه‌ای نگاه کرده و عنوان کردند که فردی از استان یا منطقه‌شان حضور ندارد بنابراین وفاق ملی وجود ندارد. عده‌ای نیز به لحاظ سیاسی به کابینه و وفاق ملی در آن نگاه می‌کنند. تشکیل وفاق ملی کار بسیار سختی است. اجماع درباره آن نیز به دشواری حاصل می‌شود. طبیعتاً می‌توان به پزشکیان حق داد که نتواند تمام طوایف و جریان‌ها را راضی نگه دارد.

ضعف‌ها و قوت این کابینه از نظر شما چیست؟

به نظر من یکی از ضعف‌های کابینه این است که افرادی معرفی شدند که سوابق آن‌ها نشان می‌دهد خطوط قرمز را رعایت نکردند. مسلماً حساسیت مجلس و کشور روی این افراد زیاد است. دو وزیر که در مجلس ششم و جبهه مشارکت فعالیت داشتند خطوط قرمز نظام را رد کردند و پزشکیان باید در معرفی آن‌ها تأمل بیشتری می‌کرد. البته ممکن است به دلیل تخصص‌شان به مجلس معرفی شدند.

مگر استعلام‌های نظارتی و امنیتی وزرای کابینه به مجلس ارائه نشده است؟

مثل این است که استعلام نماینده مجلس گرفته، تحقیقات انجام و حتی توسط شورای نگهبان تایید و وارد مجلس می‌شود اما باید اعتبارنامه‌اش تصویب شود. به عبارت دیگر درست است که دستگاه‌های امنیتی و نظارتی استعلام‌ها را می‌فرستند اما مجلس کلیات نظام و کشور را در نظر می‌گیرد و ممکن است به برخی رای ندهد.

مگر استعلام‌ها مشخص‌کننده خطوط قرمز و کلیات نظام نیست؟

استعلام جای خود را دارد. استعلام لازم است ولی کافی نیست.

برخی از جریانات سیاسی اعلام کردند که کابینه دولت چهاردهم را بررسی و نظرات خود را به مجلس ارائه می‌کنند. این نظرات چقدر روی رای نمایندگان تاثیر دارد؟

طبیعتاً نمایندگان ارتباطات خاص خود را دارند و سوابق و برنامه وزرای پیشنهادی را بررسی می‌کنند. ممکن است در جریان، گروه یا حزبی قرار داشته باشند که بی‌تاثیر نیست. اما نمایندگان منتخب مردم هستند و به صورت مستقل به عملکرد و برنامه وزرای پیشنهادی رای می‌دهند. از سوی دیگر ممکن است برخی سوابقی از یک وزیر را به نمایندگان ارائه کنند اگر پس از مطالعه گزارش ارسالی، مطالب آن قابل تأمل باشد نمایندگان به آن بها می‌دهند./فرارو

کلمات کلیدی: مسعود پزشکیان
مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار