همتی: در بخش اقتصادی با کارافرینان همفکری خواهم کرد-راهبرد معاصر

همتی: در بخش اقتصادی با کارافرینان همفکری خواهم کرد

وزیر پیشنهادی وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: با وجود کارافرینانی بزرگ ، به رغم تعدد و تنوع مشکلات در مسیر اقتصاد کشور ، به اینده کشور امیدوارم به همین دلیل با شما کارافرینان در حوزه اقتصادی همفکری خواهم کرد.
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۰ - ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ - 2024 August 19
کد خبر: ۲۵۴۸۹۸

به گزارش راهبرد معاصر؛ عبدالناصر همتی وزیر پیشنهادی وزارت امور اقتصاد و دارایی در نشست کارآفرینان با تشکر وقدردانی از توجه بخش خصوصی به اقتصاد کشور گفت: شرایط اقتصادی کشور مطلوب نیست و اکنون در دوگانه مشکلات مربوط به تحریم و غیر تحریم قرار گرفته ایم. در حال حاضر اصل را باید بر شرایط تحریم بگذاریم و در این راستا برنامه ای برای توسعه کشور اجرا کنیم.

وی با بیان اینکه پس از کسب رای اعتماد از مجلس شورای اسلامی جلسات بیشتری را در خدمت بخش خصوصی خواهم داشت ، افزود: من همتی گذشته نیستم و  تجربیات بنده بیشتر شده است، تصریح کرد: نبض اصلی صنایع و تولید کشور در اختیار شماها به عنوان بخش خصوصی است، چراکه کشور بدون بخش خصوصی پیشرفت نخواهد کرد.

بخش خصوصی می تواند در پروژه های ملی سهیم باشد

همتی در ادامه تاکید کرد: باید با راهبردی جدید وضعیت اقتصادی را اصلاح کنیم. نمی شود با سرمایه گذاری پایین و بهره وری صفر امور را پیش برد. بخش خصوصی می تواند در پروژه های ملی سهیم باشد. حتما در جهت کاهش دخالت در اقتصاد تلاش خواهم کرد تا بخش خصوصی بتواند با قدرت وارد این عرصه شود.

مشکل اقتصاد کشور تحریم و حکمرانی غلط اقتصادی است

رئیس سابق بانک مرکزی با اشاره به اینکه مشکل اقتصاد کشور تحریم و حکمرانی غلط اقتصادی است، گفت: ما همگی باید برای آینده کشور و فرزندانمان تلاش کنیم. در مسئله تحریم باید ما و طرف خارجی با یکدیگر تلاش کنیم.

همتی گفت : گفتن این عدد و رقم ها به این راحتی نیست که دولت امروز 600 الی 700 همت کسری بودجه دارد.

وی با بیان این نکته که من با فرض وجود تحریم ها و مشکلات اف ای تی اف اعلام آمادگی کرده ام، افزود: اف ای تی اف ابزار فرایند بانکی کشور و بسیار مهم است. اگر حکمرانی اقتصادی اصلاح شود ما با وجود تحریم ها می توانیم در کشور تحول ایجاد کنیم.

وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی با تاکید بر اینکه توسعه روابط شتابان در منطقه بدون حل تحریم رخ نخواهد داد، اظهار کرد: ما باید با وجود محدودیت ها حرکت کنیم و بتوانیم مشکلات را به حداقل برسانیم. وقتی رهبر انقلاب بیان می کنند اقتصاد موضوع مهم کشور است ، پس ایشان درک عمیقی از این موضوع دارند و باید در همین جهت در مسیر توسعه، چالش ها و فرصت را به خوبی شناسایی و براساس واقعیت های موجود حرکت کنیم.

بالابردن نرخ بهره در شرایط ناترازی بانکی اشتباه محض است

رئیس سابق بانک مرکزی مطرح کرد: بالابردن نرخ بهره در شرایط ناترازی بانکی اشتباه محض است.وضعیت اعمال ارزش افزوده در همه جای دنیا مشخص و قابل اجرا است. ما میتوانیم با کمک شما فعالان بخش خصوصی به راه حلی برسیم که رضایت مردم را به دنبال دارد.

وی افزود: بانک ها معتقدند به علت عدم سودآوری در عملیات بانکی باید وارد پروژه های ملی شوند. کشور اکنون نیازمند یک جهش است.

همتی با بیان اینکه بانک ها همچنان مشغول بنگاهداری هستند و در این خصوص اتفاق جدیدی نیفتاده است گفت : بانک ها باید بنگاه داری را رها کرده و با مشارکت بخش خصوصی به بنگاه سازی بپردازند.

وی با اشاره به شیوه قیمت گذاری کالاها و خدمات افزود: باید سیاست قیمت گذاری دستوری اصلاح شود. قیمت گذاری دستوری در هیچ کجای دنیا وجود ندارد. اگر بازار بورس اصلاح نشود تامین مالی صورت نمی گیرد.

همتی با تاکید براینکه به رغم چالش ها و مشکلات داخلی و خارجی ، شرایط بهتری را نوید می دهم چرا که با وجود شما کارافرینان بزرگ در کشور حتما باید به اینده کشور کاملا امیدوار بود، گفت : باید مسیر، برای رفع و کاهش موانع و چالش ها و خدمت به مردم هموار شود. کشورمان این ظرفیت را دارد و ما می توانیم با ایجاد امید ، نگاهمان را به اینده ایران نگاهی امیدوارنه کنیم.

وی در پایان افزود: در سه سالی که از امور دولتی فاصله گرفتم فرصت یافتم تا از زاویه جدیدی به مسائل نگاه کنم. این قول را میدهم تا جلسات همفکری با فعالان بخش خصوصی ادامه یابد و با شما بتوانیم برای آینده کشور تبادل نظر کنیم.

در ادامه این نشست مرتضی سلطانی کارآفرین گروه زر  با بیان اینکه دولت باید در حوزه تصمیم گیری از تصمیم سازی های ما برای رفع موانع تولید و صادرات استفاده کند، گفت: نظم مهمترین فاکتور حوزه مالی است و با شناختی که از جناب آقای همتی دارم، می دانم که او فرد منظمی است. در واقع ادبیات اولیه وزارت، کار سازمانی و اصول کار تیمی نظم و اخلاق است.

وی افزود: ما به عنوان سرباز ثابت شده در حوزه اقتصاد می دانیم که کار کردن در کشور بسیار مشکل است.

امیدواریم وضعیت جی دی پی (GDP) ایران اصلاح شود

مهدی فضلی مدیرعامل گروه صنعتی گلرنگ نیز در ادامه این جلسه خاطرنشان کرد: امیدواریم با ورود شما کار ارزشمندی برای کشور انجام شود. ما بیش از 7 درصد منابع دنیا را در اختیار داریم و باید شرایط بهتر از این شود. مردم ما شایسته بهترین ها هستند و کارافرینان با درک دقیق از شرایط مردم از هیچ کوششی در جهت تامین رفاه انان دریغ نخواهند کرد و بر همین اساس وضعیت جی دی پی (GDP) ایران باید در شان کشور باشد و افزایش یابد.

ابراهیم عسگریان کارآفرین گروه صنعتی شیشه کاوه هم در این نشست با اشاره به افراد حاضر در جلسه گفت: با اطمینان می گویم که حساب مالی افراد حاضر در این جلسه شفاف است. امیدواریم برای کشور راهگشا باشید و به ما ، پر و بال پرواز دهید چرا که ما کارگران خوش حساب دولت هستیم. قطعا با حل مشکلات صنعت، وضعیت کشور بهبود می یابد.

غلامرضا منزوی زاده کارآفرین شرکت تولیدی و صنعتی قالی سلیمان نیز با اشاره به مشکلات اقتصادی موجود گفت: جناب همتی شما بگویید که در بن بست اقتصادی امروز ما چطور میتوانیم از این بحران خارج شویم؟

وی تاکید کرد: جناب همتی لطفا در صورت کسب رای اعتماد از مجلس ، در انتخاب مدیران خود بسیار دقت کنید و دلسوز مردم و کشور باشید.

همچنین محمدرضا گنجی کارافرین شرکت یزد تایر گفت: کشور در بزنگاه تاریخی حساسی قرار گرفته است و متاسفانه به سختی می توان باور کرد که در محاصره داخلی و خارجی هستیم و امیدواریم هرچه سریعتر از این وضعیت خارج شویم.

رضا رضایی کارآفرین گروه صنعتی آذین خودرو هم گفت : اگر همچنان تفکر موجود در کشور ادامه یابد وضعیت بدتر می شود.کشور اکنون در بخش اقتصادی و صنعتی بی هدف است. امیدواریم تحولی در زیرساخت اقتصادی کشور ایجاد شود.

اقتصاد کشور بیمار است

محمدرضا احسانفر کارآفرین هلدینگ همگامان توسعه سیستان و بلوچستان هم گفت: اقتصاد کشور حال خوشی ندارد. شرایط تامین مالی در کشور از 23 درصد به 40 درصد رسیده است. متاسفانه توازن منطقه ای در حوزه اقتصاد به نحوی نیست که از وضع موجود خارج شویم ، متاسفانه شرایط اقتصاد و تولید در کشور هرروز بدتر می شود.

وی افزود: جناب همتی آیا با وجود تحریم ها می توانیم مسیر مناسبی برای توسعه اقتصادی کشور متصور شویم؟ حتما باید به حذف قوانین مزاحم در مسیر تولید ثروت توجه بشود. درد بزرگ ما این است که حتی دولت قوانین را به درستی اجرا نمی کند. متاسفانه این روزها ما در شبکه بانکی و حوزه انرژی شاهد ناکارآمدی های بسیاری هستیم. در واقع ما زنجیره ای از ناکارآمدی ها را داریم و امیدواریم با حضور دولت جدید این وضعیت اصلاح شود.

اعتماد حاکمیت باید به بخش خصوصی افزایش یابد

در ادامه این نشست  حمید کشاورز کارآفرین گروه صنعتی کروز با تاکید براینکه اعتماد حاکمیت باید به بخش خصوصی افزایش یابد گفت: کاری کنید که بخش خصوصی بزرگ بتواند نقش اصلی خود را در خلق ثروت کشور به دست آورد. ما در زنجیره تولید توان خرید بالا و تبدیل به کالای نهایی را داریم ، این فرصت را برای کارفرینان برای بزرگتر شدن ایجاد کنید تا هم مشکل اشتغال حل شود و هم ارز کشور از این طریق تامین شود.

وی افزود: ما کارآفرینان هیچگونه رانتی از دولت نمی خواهیم و به این سمت هم نمی رویم ، اما همواره به این خواسته اصرار کرده ایم که حاکمیت به ویژه دولت به بخش تولید کشور به کارافرینان توجه ویژه کند.

ما در کشور با پدیده سرکوب نرخ بهره مواجه هستیم

نوید ایزدپناه مدیرعامل استیل البرز تاکید کرد: متاسفانه در کشور با پدیده سرکوب نرخ بهره مواجه هستیم.  بانک ها شرکت میزنند تا بتوانند به خودشان تسهیلات ارائه کنند. این مدل بانکداری قطعا هیچ توجهی به حوزه تولید و صنعت نمی کند و انرا رها می کند.

وی افزود: وضعیت تعارض منافع در بانک ها وحشتناک است. زیست بوم بانکی کشور دچار اشکال اساسی و قابل توجهی است و باید با استقرار دولت جدید در این خصوص ، به ویژه درباره بانک ها به سرعت چاره اندیشی کرد.

ایزدپناه ادامه داد: قیمت گذاری دستوری سبب زمین خوردن بورس شده است. لطفا بورس ارزی ایجاد نمایید.

محمدرضا دیانی کارافرین و رئیس هیئت مدیره مجمع کارافرینان ایران هم در این نشست  گفت: مشکل ما این است که همه می گویند و حتی به عنوان برنامه اعلام می کنند که دولت باید کوچک شود تا از این طریق هزینه ها کاهش یابد اما متاسفانه در هر دولت وضعیت به شکل دیگری رغم خورده است. ما بایستی تصمیمات سخت بگیریم. بایستی یکسری تغییر و تحول را در کشور رقم بزنیم.

وی اضافه کرد: ما کارآفرینان حاضر در جلسه به معنای واقعی خلاصه اقتصاد ایران هستیم. ما کارافرینان بخش خصوصی به دنبال منافع شخصی نیستیم. جناب همتی امروز به میدان بیایید و تصمیمات سخت بگیرید.

بانک های خصوصی را کنترل کنید

کارافرین گروه صنعتی انتخاب با اشاره به وضعیت بانک های کشور گفت: بانک های خصوصی را کنترل کنید. بانک های دولتی اکنون ناتوان شده اند.ما اماده ایم کمک کنیم تا شما تصمیمات سخت بگیرید و کشور را از بحران نجات دهید.

حمید رضا غزنوی دبیر کل مجمع کارافرینان ایران هم در این نشست دو ساعته گفت: خدا را شاکریم که بزرگان صنعت کشور امروز در مجمع کارافرینان ایران جمع شده اند. امروز بخش خصوصی بسیار قدرتمندی داریم که می توانند پروژه های بزرگ اقتصادی کشور را به عهده بگیرند.

وی افزود: کارآفرینان بخش خصوصی می توانند پروژه های مشترکی را بر عهده بگیرند وکنسرسیوم های بزرگ اقتصادی را تشکیل دهند.

غزنوی گفت : بخش خصوصی می تواند در اقتصاد مولد کشور موثر واقع شود. افراد حاضر در این جلسه به تنهایی درصد عمده ای از بازار کشور را برعهده دارند و نقش موثری در تامین کالا دارند.

وی افزود: امروز کارافرینان بزرگ کشور سرداران حوزه اقتصاد و تولید کشور هستند ، بنابراین به انان اعتماد کنید ، مسیر را برایشان هموار سازید و اجازه دهید با ارتفاع بیشتری پرواز کنند، تک تک این افراد تعهد و وفاداری خودشان را در تامین کالا انهم در بدترین شرایط تحریم به کشور ، مسئولان و مردم نشان داده اند و  امروز نوبت شما دولتمردان است به کارافرینان میدان دهید.

غزنوی گفت : هر کدام از این کارافرینان چندین کارخانه و واحد تولیدی و چندین هزار نیروی کار دارند ، اینها از این ثروت افرینی سهم چندانی ندارند چون همه انها متعلق به کشور است و اگر کارافرینان در برنامه های اقتصادی نادیده گرفته شوند و میدان توسعه برای انان هموار نباشد نمی توان انتظار بیشتری از وضع موجود داشت./تسنیم

کلمات کلیدی: عبدالناصر همتی
مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده