مینومحرز درباره آبله میمونی هشدار داد-راهبرد معاصر

مینومحرز درباره آبله میمونی هشدار داد

«درباره این ویروس جدید از آبله میمونی که در ایران مورد مبتلا نداریم و طبعاً بیماری نداشته‌ام، اما در زمان آبله میمونی که حدود یک سال‌ونیم پیش شیوع پیدا کرد، یک بیمار مبتلا داشتم که از سفری از اروپا آمده بود و در تجمع و گردهمایی شرکت کرده و مبتلا شده بود، البته بثورات زیادی نداشت و درمان شد.»
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۶ - ۰۱ شهريور ۱۴۰۳ - 2024 August 22
کد خبر: ۲۵۵۲۱۱

به گزارش راهبرد معاصر؛ دنیا عوض شده است، بیماری و دردسر‌ها هم. نمونه بارزش همین ویروس کرونا که نزدیک به دو سال زندگی خیلی‌ها در جهان را فلج کرد و هنوز هم از بین نرفته، اما به مدد واکسن‌ها زهرش گرفته شده است. این روزها، اما اسم بیماری‌های دیگری شنیده می‌شود: آبله میمونی، تب دنگی، زیکا و ...
سازمان جهانی بهداشت هم همین هفته درباره آبله میمونی هشدار داد. هانس کلوگه، مدیر اروپایی سازمان جهانی بهداشت، توضیح داد که هرچند نیاز است که تحقیقات بیشتری درباره نوع مسری‌تر و خطرناک‌تر بیماری آبله میمون با نام «clade ۱ b» انجام شود، اما در حال حاضر می‌توان از شیوع این بیماری جلوگیری کرد.

گفته می‌شود اطلاعات زیادی درباره ویروس آبله میمون و ابزار‌هایی برای کنترل آن وجود دارد و گسترش این بیماری به معنای شیوع یک بیماری همه‌گیر دیگر مانند کرونا نیست.
مینو محرز، متخصص بیماری‌های عفونی در همین‌باره می‌گوید: «آبله میمونی با کووید قابل مقایسه نیست، کووید وحشتناک و یک تجربه متفاوت بود، ویروس کرونا یک مورد عجیب بود که بار‌ها جهش پیدا کرد و ماندگار شد و البته همه جهان را تحت تاثیر قرار داد و مردم هم حق داشتند از آن بترسند. اما آبله میمونی مثل کووید نیست هرچند که سازمان جهانی بهداشت هشدار داده است.»

او ادامه می‌دهد: «مورد قبلی آبله میمون که حدود یک سال و نیم پیش شیوع پیدا کرد، خیلی سریع تمام شد و چندان ماندگار نشد، اما درحال حاضر ویروس آبله میمونی شایع، از قبلی قوی‌تر، با سرعت شیوع بالاتر و میزان مرگ و میر بیشتر است و از این جهت سازمان جهانی بهداشت هشدار داده است.»/فارس

کلمات کلیدی: مینو محرز بهداشت
مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده