رئیس سابق سازمان برنامه و بودجه: بعد از سال ۱۳۹۷ که خروج برجام اتفاق افتاد وضع مجموع عمومی اداره دولت متاثر شد ساعت ۲۳ امشب آخرین فرصت واریز وجه حراج سکه طلای مرکز مبادله ایران کنسرو ماهی ۱۴ درصد گران شد تغییر محدودیت سقف دارایی اشخاص در گواهی سپرده شمش نقره کندوان و هراز برفی است؛ انسداد ۳ محور فرعی افزایش مجدد قیمت لبنیات صحت دارد؟ ورود مجلس به مسدودسازی درگاه‌های پرداخت رمزارز قیمت طلا در بازار ایران اول بهمن ۱۴۰۳ / سکه در کانال ۵۷ میلیون تومان دوام نیاورد یارانه دی ماه واریز شد مهلت ۲ هفته‌ای بارگذاری یا اصلاح اطلاعات حقوق و مزایای کارکنان در سال ۱۴۰۳ معاون وزیر کار: ۳۰ درصد از جمعیت ۱۸ تا ۲۴ سال کشور، تحصیلات متوسطه دوم ندارند شرکت گاز: مصرف گاز در تهران به ۱۱۲ میلیون مترمکعب رسید برزیل به گروه کشور‌های شریک بریکس پیوست شرایط دریافت درگاه پرداخت کارگزاران سکو‌های مبادله رمزارز اعلام شد پیمان پولی میان ایران و روسیه عملیاتی شد

یارانه بنزین به کد ملی اختصاص پیدا می‌کند؟

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس به بیان توضیحاتی درباره طرح اعطای بنزین به نفر پرداخت و گفت: طرح تخصیص بنزین به نفر در راستای برخوردار شدن تمام مردم کشور از یارانه پنهان بنزین است.
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۸ - ۰۴ شهريور ۱۴۰۳ - 2024 August 25
کد خبر: ۲۵۵۴۱۲

به گزارش راهبرد معاصر؛ عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس به بیان توضیحاتی درباره طرح اعطای بنزین به نفر پرداخت و گفت: طرح تخصیص بنزین به نفر در راستای برخوردار شدن تمام مردم کشور از یارانه پنهان بنزین است.

مصطفی پوردهقان عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره طرح تخصیص بنزین به نفر و مزایای اجرای این شیوه برای اصلاح در شیوه تخصیص بنزین گفت: از ابتدای انقلاب نظر مدیران ارشد و سیاستگذاران ارشد کشور بر این بود که بخش‌های ضعیف را حمایت کنیم و به سمت توزیع عادلانه درآمد برویم. به واسطه این شعار برنامه ریزی شده و موضوعی به نام سوبسید یا یارانه بر روی بسیاری از موضوعات مثل کالاهای اساسی از جمله نان و شیر و گوشت و حامل‌های انرژی از جمله بنزین و گازوئیل اعمال شد.

پوردهقان در ادامه بیان کرد: این شیوه یک ضعف اساسی دارد با وجود اینکه سیاستگذار هدف مثبتی از تصویب و اجرای آن داشته است و در این جهت بوده است که به دهک‌های پایین جامعه کمک بشود و از آنها حمایت بشود و به این وسیله جایگاه این افراد را بالاتر بیاوریم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه خاطرنشان کرد: ولی متأسفانه می‌بینیم در ۴ دهه گذشته نتیجه این تخصیص برعکس بوده است. به جای اینکه این سیاست گذاری منجر به این شود که قشر محروم و دهک‌های اول و دوم و سوم و حتی چهارم را به سمت دهک‌های بالاتر هدایت کنیم کسی که در دهک هشتم و نهم و دهم است از این یارانه‌های مستقیم بهره برده است.

پوردهقان ادامه داد: به عنوان مثال از یارانه پنهان قیری است که به جاده‌ها می‌دهیم چه کسی استفاده می‌کند؟ مشخص است کسی که چند خودرو دارد و شرایط مالی بهتری دارد. چه کسی از یارانه بنزین هواپیما استفاده می‌کند؟ کسی که تاجر است و کسی که در دهک‌های بالای هشت است. این موضوعات در چند دهه گذشته اصلاح نشده است.

 

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس توضیح داد: یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای مدیریت این مسئله این است که یارانه بنزین را بین همه افراد تقسیم کنیم و اگر ۸۰۰ همت یارانه می‌دهیم به جای بنزین به مردم بدهیم. هر کدام از این طرح‌ها نقاط قوت و ضعف دارد امروز همه ما می‌دانیم که اگر هر روشی را اجرا کنیم از این روش فعلی بهتر است.

پوردهقان ادامه داد: بنزین کالایی است که بر سایر کالاها اثر گذار است گازوئیل هم همینطور است و نیاز است در فضای کارشناسی به دور از رسانه و التهاب جامعه روی این طرح‌ها کار شود. اگر طرحی نهایی شد باید با مردم در میان گذاشته شود، مزایایش گفته شود و ذهن مردم آماده پذیرش این طرح بشود.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: حتماً در دولت جدید این موضوع مطرح و پیگیری خواهد شد. در بحث یارانه‌ها در حال حاضر حدود ۴ هزار همت یارانه مستقیم و غیر مستقیم در تمام حوزه‌ها می‌دهیم دولت باید کاری ساختاری برای اصلاح این وضعیت انجام بدهد./مهر

کلمات کلیدی: بنزین قیمت بنزین
مطالب مرتبط
ارسال نظر
آخرین اخبار