هواشناسی ایران ۶ شهریور ۱۴۰۳/ هشدار نارنجی بارش‌های سیل‌آسا برای ۳ استان-راهبرد معاصر

هواشناسی ایران ۶ شهریور ۱۴۰۳/ هشدار نارنجی بارش‌های سیل‌آسا برای ۳ استان

فردا چهارشنبه در مازندران، غرب گیلان، غرب گیلان، ارتفاعات البرز مرکزی در زنجان، قزوین، تهران و غرب سمنان رگبار،‌ رعدوبرق و وزش باد شدید روی می‌دهد.
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۵ - ۰۶ شهريور ۱۴۰۳ - 2024 August 27
کد خبر: ۲۵۵۵۸۲

به گزارش راهبرد معاصر، سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی بارش‌های سیل‌آسا برای ۳ استان از احتمال طوفان گردوخاک، سقوط اشیا از ارتفاعات و خسارت به تجهیزات شهری ۱۷ استان خبر داد.

 

بررسی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری  سازمان هواشناسی  نشان می‌دهد امروز در اکثر مناطق جو پایداری حاکم است و به تدریج از ساعات بعدازظهر با گذر امواج تراز میانی از شمال شرق کشور در شرق سواحل دریای خزر، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی ابرناکی، رگبار پراکنده، رعدوبرق و وزش باد پیش‌بینی می‌شود.

 

همچنین در دامنه‌های جنوبی البرز و ارتفاعات شرقی زاگرس واقع در همدان، مرکزی و قم افزایش ابر گاهی همراه با رگبار و وزش باد پیش‌بینی شده است. 

 

سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی بارش‌های سیل‌آسا برای ۳ استان از احتمال طوفان گردوخاک، سقوط اشیا از ارتفاعات و خسارت به تجهیزات شهری ۱۷ استان خبر داد.

 

بررسی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری  سازمان هواشناسی  نشان می‌دهد امروز در اکثر مناطق جو پایداری حاکم است و به تدریج از ساعات بعدازظهر با گذر امواج تراز میانی از شمال شرق کشور در شرق سواحل دریای خزر، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی ابرناکی، رگبار پراکنده، رعدوبرق و وزش باد پیش‌بینی می‌شود.

 

همچنین در دامنه‌های جنوبی البرز و ارتفاعات شرقی زاگرس واقع در همدان، مرکزی و قم افزایش ابر گاهی همراه با رگبار و وزش باد پیش‌بینی شده است.

 

مطابق پیش‌بینی‌های صورت گرفته انتظار می‌رود روز سه‌شنبه دمای بیشینه شهر تهران به حدود ۳۹ تا ۳۹.۵ درجه سانتی‌گراد برسد البته در مناطق جنوبی‌تر نیز دمای بیشینه از ۴۰ درجه عبور خواهد کرد.

 

روزهای پنجشنبه و جمعه در ارتفاعات مازندران و تهران ابرناکی، گاهی رگبار،‌رعدوبرق و وزش باد روی می‌دهد.

 

شنبه هفته آینده در اکثر مناطق کشور جو آرام و پایداری همراه با افزایش نسبی دما در نیمه غربی کشور پیش‌بینی می‌شود. قابل ذکر است طی ۵ روز آینده وزش باد در نوار شرقی و مرکز کشور تداوم خواهد داشت.

 

 طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه وزش باد در نوار شرقی و مرکز کشور افزایش یافته و در منطقه زابل خیزش گردوخاک روی می‌دهد. در این مدت در نوار شمالی کشور کاهش نسبی دما روی می‌دهد و شرق دریای خزر مواج می‌شود.

 

هشدار تشدید فعالیت سامانه بارشی

زمان شروع: سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۶/۰۶

زمان پایان: سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۶/۰۶

نوع مخاطره: رگبار باران، رعد و برق، وزش باد شدید موقت، در برخی نقاط گردوخاک

 

منطقه اثر: خراسان شمالی، شرق و ارتفاعات گلستان و ارتفاعات در شمال شرق سمنان

 

اثر مخاطره: طغیان رودخانه‌های فصلی و بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه ها و مسیل‌ها، صاعقه، آب‌گرفتگی معابر عمومی، لغزندگی جاده‌ها، شکل گیری روان آب و سیلاب، وزش باد شدید، خیزش گردوخاک و کاهش دید افقی، خسارت به سازه‌های موقت و محصولات کشاورزی.

 

توصیه: پرهیز از هرگونه تردد و توقف در حاشیه روخانه ها و مسیل‌ها، پرهیز از اسکان و بر پایی چادر در بستر و حاشیه رودخانه و مسیل‌ها، خودداری از فعالیت طبیعت‌گردی به‌ویژه در ساعات بعدازظهر، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، پرهیز از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها، آب‌روها و دهانه پل‌ها و تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی، تسریع در جابجایی محصولات کشاورزی برداشت شده، آمادگی راهداری، وزارت نیرو و سایر دستگاه‌های اجرایی خدمت رسان و امدادی.

 

توصیف سامانه اول: فعالیت سامانه بارشی
زمان شروع: سه‌شنبه 1403/06/06
زمان پایان: پنج‌شنبه ۱۴۰۳/۰۶/۰۸
نوع مخاطره: رگبار باران، رعد وبرق، وزش باد شدید موقت، در برخی نقاط گردوخاک


منطقه اثر:
سه‌شنبه 1403/06/06: گلستان، شمال سمنان، شمال خراسان رضوی، شمال چهارمحال بختیاری، غرب اصفهان، ارتفاعات در استانهای مازندران و تهران،


چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۶/۰۷: شمال خراسان شمالی، ارتفاعات و دامنه در مازندران و شرق گیلان، شمال استانهای البرز و تهران و ارتفاعات استانهای سمنان و گلستان،


پنج‌شنبه 1403/06/08: ارتفاعات و دامنه در مازندران و شرق گیلان، شمال استانهای تهران و البرز و شمال شرق آذربایجان شرقی


اثر مخاطره: احتمال آبگرفتگی محلی معابر، احتمال جاری شدن روان آب، صاعقه، لغزندگی بویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی، وزش باد نسبتاً شدید، در مناطق مستعد گردوخاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ و درختان کهن‌سال


توصیه: عدم اتراق و برپا کردن چادرهای مسافرتی در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت طبیعت‌گردی و کوه‌نوردی بویژه در ساعات بعدازظهر و اوایل شب، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی دهانه پل‌ها، کانال‌ها و آب‌روها، خودداری از محلو‎ل‌پاشی و سم‌پاشی باغات و مزارع، انتقال محصولات برداشت شده به مکان‌های مسقف، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهن‌سال

 

هشدار افزایش گرادیان فشاری

زمان پایان: جمعه 1403/06/09

نوع مخاطره: وزش باد نسبتاً شدید تا شدید، در نواحی مستعد با گردوخاک و احتمال طوفان گردوخاک (به‌ویژه در شرق کشور)

منطقه اثر:

سه‌شنبه 1403/06/06، چهارشنبه 1403/06/07، پنجشنبه 1403/06/08 و جمعه 1403/06/09: خراسان شمالی، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، کرمان، یزد، اصفهان، گلستان، سمنان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، ایلام، خوزستان، قم، مرکزی، البرز، جنوب تهران، شمال سیستان و بلوچستان.

 

اثر مخاطره: در مناطق مستعد گردوخاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهنسال.

 

توصیه: پرهیز از تفریح کویرنوردی، احتیاط در تردد جاده‌ای، عدم جابجایی با گلایدر و بالگرد، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهن‌سال و عدم سم یا محلول‌پاشی باغات و مزارع و استفاده از قیم برای نهال‌ها، بسته نگه داشتن درب سالن‌های پرورشی./ تسنیم

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده