لزوم اثبات اراده غرب برای تعامل با ایران-راهبرد معاصر
سید رضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل سیاست خارجی در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد:

لزوم اثبات اراده غرب برای تعامل با ایران

سید رضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه از توافق برجام خارج نشد و حتی بیش از توافق به تعهداتش عمل کرد، گفت: اگر غرب اراده عملی برای اجرای برجام و گفت‌وگو با جمهوری اسلامی ایران داشته باشد، زمینه مذاکرات سازنده و ارتباطات تجاری به ویژه با اروپا باز می‌شود.
سید رضا صدرالحسینی؛ کارشناس مسائل سیاست خارجی
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۴ - ۱۶ شهريور ۱۴۰۳ - 2024 September 06
کد خبر: ۲۵۶۱۸۷

لزوم اثبات اراده غرب برای تعامل با ایران

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ معاون سابق دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور ایران گفت: می‌توانید از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) انتقاد کنید، اما تا آنجا که می‌دانیم، ایرانی‌ها به آن پایبند بودند و محدودیت‌های آن را رعایت می‌کردند، زیرا به نظر می‌آمد منافعشان را نیز حفظ می‌کرد.


وی افزود: هیچ دولتی، دموکرات یا جمهوری‌خواه نمی‌خواهد بر سر این موضوع با ایران وارد جنگ شود. رئیس‌جمهور قبلی، مشاور امنیت ملی خود را زمانی که به سمت جنگ پیش می‌رفت اخراج کرد.

به اعتراف بسیاری از تحلیلگران و مقام های غربی، آمریکایی ها با پاره کردن این توافق بین المللی به وسیله دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا از برجام خارج شدند


سید رضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل سیاست خارجی درباره اظهارات یکی از معاونان وزیر امور خارجه سابق آمریکا در امور ایران به «راهبرد معاصر» گفت: تحلیلگران سیاست خارجی به ویژه گروهی که تحولات ایران و غرب را در چارچوب پرونده هسته‌ای و برجام پیگیری کرده اند، تأیید می کنند جمهوری اسلامی تا این لحظه ازجمله اعضای باقی مانده برجام به شمار می رود که به تعهداتش پایبند بوده است.

 


وی افزود: عمل به تعهدات برجام به وسیله ایران نشان می دهد جمهوری اسلامی پایبند به اجرای قوانین و موافقتنامه هایی است که پای آن را امضاء می کند؛ در حالی که آمریکا و اروپا کمترین وفاداری به تعهداتشان در قبال برجام نداشتند و همچنان نیز این مسیر غلط را می پیمایند.


کارشناس مسائل سیاست خارجی عنوان کرد: به اعتراف بسیاری از تحلیلگران و مقام های غربی، آمریکایی ها با پاره کردن این توافق بین المللی به وسیله دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا از برجام خارج شدند، در حالی که جمهوری اسلامی هیچ گاه از آن خارج نشد و حتی بیش از توافق به تعهداتش عمل کرد.


صدرالحسینی گفت: آمریکا و اروپا باید آنچه در حق ملت ایران با توجه به برجام اجرا نکردند، عملیاتی کنند به این دلیل در صورت مذاکرات مجدد جمهوری اسلامی و غرب؛ آمریکا و اروپا باید هرچه زودتر به تعهدات خود پیش از پاره کردن برجام بازگردند، ضمن اینکه تحریم های افزوده شده به وسیله ترامپ بعد از برجام را به سرعت لغو کنند.


وی تصریح کرد: مذاکراتی می‌تواند در چارچوب برجام منصفانه باشد که بتواند تحریم‌ها را به طور کامل حذف کند یا دست کم تحریم‌هایی که در چارچوب پرونده هسته‌ای قبل و بعد از آن به وسیله آمریکایی‌ها به وجود آمده است، به سرعت حذف شوند و آمریکا و اروپا به تعهدات خود درقبال ایران عمل کنند. متأسفانه اقدامات انجام شده از سوی آمریکا در راستای تضعیف ملت ایران بوده است، به طوری که در بیش از 40 سال گذشته بارها به دنبال تضعیف اقتصاد و سایر وجوه دستاوردهای ملت ایران بوده اند.

 
کارشناس مسائل سیاست خارجی گفت: آمریکا و غرب از فرصت ایجاد شده با توجه به تغییر رویکرد دولت چهاردهم به موضوع سیاست خارجی باید نهایت استفاده را ببرند و برای پیوستن به برجام و اجرای آن به صورت منصفانه فرصت را از دست ندهند. مسعود پزشکیان، رئیس جمهور کشورمان تأکید می کند، ایران مایل به تعامل گسترده با همه کشورهای جهان و غیر معاند است.


صدرالحسینی عنوان کرد: اروپا اعلام کرده علاقمند به مذاکره و کلید زدن روابط با ایران است. امیدواریم اروپا نیز به این برداشت رسیده باشد باید بر سر مذاکره با ایران به اصل توافق، لغو تحریم ها و خودداری از کارشکنی ها برسد و آمریکا را در این خط و سیر قرار دهد که تحریم های علیه ایران را اجرا نکند؛ بنابراین انتظار داریم تا حدی که در اختیار اروپایی‌هاست اقدامات لازم انجام شود؛ اما اروپایی ها تاکنون نشان داده اند قدرتی برای تحمیل اراده خود ندارند.

آمریکا و غرب از فرصت ایجاد شده با توجه به تغییر رویکرد دولت چهاردهم به موضوع سیاست خارجی باید نهایت استفاده را ببرند


وی گفت: انتظار داریم اروپا در لغو تحریم ها به ویژه تحریم های افزوده شده بعد از پاره کردن برجام، واکنش جدی نشان دهد و به سرعت تصمیم بگیرد؛ زیرا حداقل کاری است که می تواند برای ملت ایران در راستای جبران مافات انجام دهد.

 


کارشناس مسائل سیاست خارجی تأکید کرد: ایران زمانی حاضر به تعامل مستقیم با اروپاست که مطمئن باشد غرب بی عملی درقبال اجرای تعهداتش را کنار گذاشته و آماده جبران است. این موضوع برای آمریکا نیز صدق می کند؛ یعنی بدون زیاده خواهی یا درخواست اضافی به برجام بازگردد و حقوق از دست رفته ملت ایران را به آنها بازگرداند.


وی عنوان کرد: در صورتی که غرب اراده عملی برای اجرای برجام، گفت وگو با جمهوری اسلامی ایران و انجام تعهداتش در قبال مردم ایران داشته باشد، زمینه گفت وگوهای سازنده و ارتباطات تجاری و اقتصادی به ویژه با اروپا باز می شود.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار