هوس‌بازی وزیر فرهنگ ایتالیا، کابینه «ملونی» را به بحران کشید-راهبرد معاصر

هوس‌بازی وزیر فرهنگ ایتالیا، کابینه «ملونی» را به بحران کشید

افشای رابطه عاطفی و پنهان وزیر فرهنگ ایتالیا با یک اینفلوئنسر در روز‌های اخیر به‌شدت خبرساز شده و نخست وزیر این کشور را ناگزیر کرده است تا برای جلوگیری از تشدید اختلافات موجود میان احزاب دولت ائتلافی و ترمیم کابینه، به هر قیمتی بر این رویداد سرپوش بگذارد.
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۷ - ۱۶ شهريور ۱۴۰۳ - 2024 September 06
کد خبر: ۲۵۶۴۹۰

به گزارش راهبرد معاصر، ماریا روزاریا بوچا طی روز‌های اخیر به جنجال جدیدی در صحنه سیاست ایتالیا مبدل شده است. این فرد که در رسانه‌های ایتالیایی به عنوان اینفلوئنسر نام برده می‌شود، در ماه‌های گذشته به دفعات در کنار جنارو سان جولیانو، وزیر فرهنگ ایتالیا دیده شده بود.

وی هفته گذشته خود را به عنوان مشاور جدید وزارت فرهنگ ایتالیا برای رویداد‌های مهم معرفی کرد، ولی این خبر از سوی وزارتخانه تکذیب شد. با این حال خانم بوچا نه تنها بر پست خود اصرار ورزید بلکه برای اثبات ادعایش، یک ایمیل مرتبط با اجلاس فرهنگی گروه هفت را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشت.

این پیام که تاریخ آن به ۵ ژوئن (۱۶ خرداد) گذشته باز می‌گردد، مربوط به برخی اطلاعات محرمانه در اجلاس گروه هفت در شهر پمپئی است. این ایمیل توسط مسئول پارک باستان شناسی پمپئی ارسال شده و در میان دریافت کنندگان، علاوه بر وزیر فرهنگ و مسئولان ارشد وزارتخانه، نام ماریا روزاریا بوچا نیز به چشم می‌خورد. ایمیل مذکور حاوی موضوعات حساس و اطلاعاتی است که محرمانه هستند. در این ایمیل همچنین نوشته شده که این اینفلوئنسر به همراه وزیر برای بازدید از منطقه حفاری به پمپئی خواهد رفت.

احزاب جناح اپوزیسیون در واکنش به این اخبار، با طرح سئوال پارلمانی خواستار پاسخگویی سان جولیانو شدند تا «روشن شود که آیا خبر انتصاب مشاور وزیر فرهنگ برای رویداد‌های مهم صحت دارد یا خیر و آیا در وزارت خانه مذکور یک مدیریت غیرشفاف وجود دارد که می‌تواند به وجهه کشور در سطح بین المللی آسیب بزند. اگر وزیر فرهنگ نتواند برای این وضعیت توضیحی ارائه دهد، باید استعفا دهد. در صورت لزوم، طرح عدم اعتماد آماده است».

وزیر فرهنگ ایتالیا ابتدا در یادداشتی برای روزنامه لاستامپا، تصریح کرد که هر چند این خانم برای یک پست مشورتی بدون حقوق برای وزارتخانه در نظر گرفته شده بود، اما پس از بررسی‌های مختلف، روند استخدام وی نهایی نشد و «یک یورو از اعتبارات وزارتخانه برای حضور وی هزینه نشده است».

این ماجرا جورجا ملونی، نخست وزیر ایتالیا را نیز وادار به مداخله کرد. ملونی در یک برنامه تلویزیونی گفت: من با وزیر فرهنگ در مورد مسائلی که می‌تواند بر وجهه دولت تأثیر گذارد، صحبت کردم. او به من گفت که احتمال همکاری بدون دستمزد با این شخص را در مد نظر گرفته بود، اما بعدآ نظرش تغییر کرد و تصمیم گرفت تا روشن شدن برخی مسائل، مسئولیت همکاری را به وی ندهد.

وی افزود: وزیر فرهنگ به من تضمین داده که این شخص به هیچ سند محرمانه‌ای دسترسی نداشته است، به ویژه در ارتباط با اجلاس فرهنگی گروه هفت و بالاتر از همه به من تضمین داد که حتی یک یورو از جیب ایتالیایی‌ها و اموال عمومی برای این شخص خرج نشده است. اینها چیز‌هایی است که برای من اهمیت دارد و شایعات را به دیگران واگذار می‌کنم».

این اظهارات با واکنش ماریا روزاریو بوچا در شبکه‌های اجتماعی روبرو شد. وی اظهارات نخست وزیر و وزیر فرهنگ را تکذیب و تاکید کرد که تمامی هزینه‌های فعالیت‌هایش از سوی وزارتخانه پرداخت شده است.

او همچنین تهدید کرد که فایل‌های صوتی را برای اثبات ادعای خود، منتشر خواهد کرد. بوچا همچنین سربرگ‌هایی را با عنوان "جلسه وزرای فرهنگ گروه هفت " که حاوی اشاراتی به برنامه جلسات کاری در شهر پمپئی است منتشر کرد و نوشت که در جلسات آماده سازی این نشست، حضور داشته است.

اعتراف و عذرخواهی وزیر فرهنگ ایتالیا

سان جولیانو شب گذشته در مصاحبه‌ای که از شبکه اول تلویزیون دولتی ایتالیا پخش شد، از " رابطه عاطفی" خود و ماریا روزاریا پرده برداشت. وزیر فرهنگ ایتالیا در این مصاحبه، اشک ریزان، از همسرش، نخست وزیر و همکارانش عذرخواهی کرد. توضیح سان جولیانو در برابر میلیون‌ها تماشاچی این بود که روند انتصاب خانم ماریاروزاریا به عنوان عضو مشاور او آغاز شده بود، اما به دلایلی متوقف گردید.

وی در پاسخ به این سئوال که چرا این روند متوقف شد، سرش را خم کرد و گفت: «در مشاجره‌ای که با همسرم داشتم، او به من گفت که باید هر نوع ارتباط، حتی رابطه کاری خودم را با این شخص قطع کنم. رابطه ما یک رابطه عاطفی بود که در دهم ماه «مه» آغاز شد و در هشتم اوت پایان یافت. دلیل انتقام خانم بوچا نیز همین است. من به او گفتم که هرگز همسرم را، که مهمترین زن زندگی من است، ترک نمی‌کنم».

در پاسخ به این سوال که چه کسی هزینه‌های ماریا روزاریا را در ارتباطش با وزارتخانه پرداخت می‌کرد، سانجولیانو در دفاع از خود رونوشت حساب‌های بانکی‌اش را در برابر دوربین نشان داد که روی آنها هزینه‌های ماریا روزاریا با یک دایره قرمز مشخص شده بود. او گفت: «من همه چیز را با کارت اعتباری شخصی خود پرداخت کرده‌ام، به این دلیل نمی‌توان از من باج خواهی کرد».

سانجولیانو درباره موضوع بازدید از پمپئی برای گروه هفت و خطرات احتمالی امنیتی فاش شدن جزئیات آن گفت: «چنین خطری وجود ندارد. بازدید‌های خانم بوچا، حاشیه‌ای بودند و او فقط درگیر منوی شام بود و هیچ اطلاعات محرمانه‌ای به ایشان داده نشده است».

بر اساس گزارش‌ها، وزیر فرهنگ ایتالیا سه شنبه گذشته، یک ملاقات یک ساعت و نیمه با جورجا ملونی داشت و استعفای خود را به وی تقدیم کرد. اما نخست وزیر استعفای او را نپذیرفته است. البته اعتماد ملونی به وزیرش بی قید و شرط نیست و این ماجرا به هیچ وجه تمام نشده است. ملونی در این ملاقات از او خواست که برای توضیح آنچه اتفاق افتاده، در تلویزیون ظاهر شود.

در هر صورت بعدازظهر روز گذشته مدیر موزه ماکسی رم در وزارت فرهنگ دیده شد و چند روزی است که در رم گفته می‌شود او می‌تواند جای سانجلیانو را بگیرد. اما به اعتقاد ملونی فعلآ پذیرش استعفای وزیر، در کمتر از دو هفته به اجلاس فرهنگی گروه هفت، غیرقابل تصور است. مهمتر از همه، اینکه ملونی نمی‌خواهد اجازه بدهد هیچکس ثبات دولت او را با انتشار پست‌هایی در شبکه‌های اجتماعی، به خطر بیاندازد. او با این حال می‌داند که همه چیز به این سادگی نیست، زیرا ماریا روزاریا بوچا دارای فیلم‌ها و فایل‌های صوتی متعددی است که در طول "رابطه عاطفی" اش با وزیر فرهنگ ایتالیا، جمع آوری کرده و معلوم نیست دقیقآ چه محتوایی دارند.

به گزارش رسانه‌های ایتالیا، آرامش وزیر فرهنگ ااین کشوریتالیا در مصاحبه تلویزیونی ساختگی بود و فراتر از کلمات، نگاه سرگردانش و دست‌های بی قرارش، حکایت دیگری داشتند. مشخص بود که مصاحبه هماهنگ شده است و به همین دلیل، احزاب اپوزیسیون به صورت یکصدا در اعتراض به آنچه " استفاده خصوصی وزیر از تلویزیون عمومی " توصیف کردند، بر لزوم حضور وی در پارلمان و پاسخگویی پافشاری کردند.

حزب ایتالیا ویوا مصاحبه اخیرا را «فصل دیگری از TeleMeloni» توصیف کرد. جنبش پنج ستاره هم گفت: «وزیر فرهنگ باید به مجلس گزارش دهد نه اینکه در تلویزیون حرف بزند». همچنین ائتلاف سبز و چپ اعلام کرد که علیه سانجولیانو به اتهام سوءاستفاده از اموال عمومی، به دادستانی رم شکایت کرده است. حزب دموکرات هم دولت را سخره گرفت و گفت: «ماجرا‌های دولت ملونی هر چه بیشتر به سریال‌های عشقی دنباله دار تلویزیونی شباهت پیدا می‌کند».

در همین حال حداقل دو کشور عضو گروه هفت با نخست وزیر ایتالیا تماس گرفته و خواستار کسب اطمینان در مورد امنیت رویداد فرهنگی گروه هفت شده‌اند. دستگاه‌های امنیتی خارجی نیز خواستار روشن شدن نقش ماریا روزاریا بوچا و میزان اطلاعاتی شده‌اند که از طریق وزیر فرهنگ در مورد اجلاس فرهنگی گروه هفت، با وی به اشتراک گذاشته شده است./ ایرنا

کلمات کلیدی: ملونی ایتالیا
مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار