مذاکرات گروسی و مقام روس درباره ایمنی تأسیسات اتمی-راهبرد معاصر

مذاکرات گروسی و مقام روس درباره ایمنی تأسیسات اتمی

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بعد از دیدار با رئیس شرکت "روس‌اتم" تأکید کرد: هیچ توجیهی برای حمله به تأسیسات هسته‌ای در منطقه کورسک و زاپروژیا وجود ندارد و به‌رغم دیدگاه‌های متفاوت، در زمینه انجام وظایف حرفه‌ای با طرف روسی اتفاق نظر داریم.
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۹ - ۱۷ شهريور ۱۴۰۳ - 2024 September 07
کد خبر: ۲۵۶۵۶۳

به گزارش راهبرد معاصر، روز جمعه در منطقه کالینینگراد روسیه، دیداری بین آلکسی لیخاچیف، رئیس شرکت "روس‌اتم" و رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) برگزار شد. مذاکرات در پشت درهای بسته انجام گرفت و پس از آن دو طرف به خبرنگاران توضیحاتی ارائه دادند.

 

لیخاچیف در جمع خبرنگاران اعلام کرد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به سرعت و به طور مؤثر به تهدیدهای موجود در منطقه کورسک و نیروگاه اتمی کورسک واکنش نشان داده است. به گفته این مقام روس، هیئتی از این آژانس به ریاست گروسی به سرعت به محل نیروگاه اعزام شد و تمامی تهدیدهای اصلی را ثبت کرد.

 

رئیس "روس‌اتم" همچنین اشاره کرد که موضوع حضور دائمی کارشناسان آژانس در نیروگاه اتمی کورسک همچنان در حال بررسی است. او یادآور شد که مطابق توافقات فعلی، کارکنان آژانس در «حالت آماده‌باش» خواهند بود و در صورت بروز خطرات جدید، فوراً به محل نیروگاه اعزام می‌شوند.

 

حادثه چرنوبیل در مقایسه با حمله احتمالی به نیروگاه کورسک کم اهمیت خواهد بود

آلکسی لیخاچیف در پاسخ به پرسشی درباره عواقب حمله احتمالی به نیروگاه اتمی کورسک هشدار داد که عواقب چنین حمله‌ای بسیاری از کشورها از جمله روسیه، اوکراین، بلاروس، ترکیه و همچنین کشورهای شرق اروپا را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

 

وی گفت: «انفجار رآکتور چهارم نیروگاه اتمی چرنوبیل در سال 1986 در مقایسه با پیامدهای احتمالی حمله نظامی به رآکتور قدرت بالایی که در نیروگاه کورسک فعالیت می‌کند، بسیار کم‌اهمیت جلوه خواهد کرد.» رئیس "روس‌اتم" تأکید کرد که حمله نظامی فرضی به رآکتور کورسک اقدامی بی‌پروایانه از سوی نیروهای مسلح اوکراین خواهد بود.

 

گروسی خواستار حفظ تمرکز بر ایمنی نیروگاه‌های زاپروژیا و کورسک شد

رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نیز به نوبه خود در  گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد که حمله به برج خنک‌کننده نیروگاه زاپروژیا و وضعیت نگران‌کننده نیروگاه کورسک نشان می‌دهند که نباید توجه به ایمنی هسته‌ای در این نیروگاه‌ها کاهش یابد.

 

رافائل گروسی گفت: «وضعیت کنونی بسیار پیچیده است و رویدادهایی که آقای [آلکسی] لیخاچیف به آن‌ها اشاره کرد، از جمله آتش‌سوزی در برج خنک‌کننده نیروگاه زاپروژیا و وضعیت نگران‌کننده در نیروگاه کورسک، به ما نشان می‌دهند که نمی‌توانیم تمرکز خود بر لزوم ایمنی هسته‌ای در تأسیسات اتمی را کاهش دهیم.»

 

وی تأکید کرد که تأسیسات اتمی نباید مورد حمله قرار گیرند و هیچ توجیهی برای چنین حملاتی وجود ندارد و باید به طور جامع به این مشکل پرداخته شود. گروسی افزود: «این مسائل بسیار پیچیده هستند. درست است که ما در مورد جنبه‌های مختلف دیدگاه‌های متفاوتی داریم، اما در تعهدمان به انجام وظایف حرفه‌ای و ادامه گفت‌وگو برای تأمین ایمنی هسته‌ای در این تأسیسات با یکدیگر اتفاق نظر داریم.»

 

این مقام بین المللی همچنین تأکید کرد که وضعیت تأسیسات هسته‌ای روسیه همچنان بسیار متشنج و پیچیده است. به عقیده وی، حضور آژانس در نیروگاه‌های زاپروژیا و کورسک «به سود همه طرف‌ها» است و نقش آژانس در تأمین ایمنی هسته‌ای باید گسترش یابد.

 

علاوه بر این، مدیرکل آژانس اعلام کرد که این سازمان از تمامی ابزارهای لازم برای تسهیل گفت‌وگوهای مربوط به ایمنی هسته‌ای، علیرغم ادامه درگیری میان روسیه و اوکراین، استفاده خواهد کرد. به گفته گروسی، هم مسکو و هم کی‌یف اذعان دارند که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یک کانال فنی و حرفه‌ای برای ارتباط است. وی افزود: «این تنها کانال ارتباطی بین دو طرف است و باید علیرغم مشکلات آن را حفظ کرد.»/ تسنیم

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار