شفاف سازی، لازمه تبدیل رمزارزها به فرصت-راهبرد معاصر
جعفر قادری، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد:

شفاف سازی، لازمه تبدیل رمزارزها به فرصت

جعفر قادری، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید شفاف‌سازی و نظارت بر معاملات رمزارزها به وسیله فعالان این بازار به رسمیت شناخته شود، گفت: مسئولان نباید با نگاه تهدید به این حوزه بنگرند، چه اینکه در شرایط تحریم می‌توان انتقالات رمزاری را نوعی فرصت تلقی کرد.
جعفر قادری، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۴ - ۱۸ شهريور ۱۴۰۳ - 2024 September 08
کد خبر: ۲۵۶۵۷۹

شفاف سازی، لازمه تبدیل رمزارزها به فرصت

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ به باور کارشناسان اقتصادی، ارزهای دیجیتال همان‌قدر که در دور زدن تحریم‌ها مؤثر هستند، می توانند زیان بار باشند. سرمایه گذاری زیادی در این بازار شده است که ارزش افزوده صفر دارند. علاوه بر این، بحران نقدینگی اوضاع را بغرنج تر می کند. هر یک بیت کوین بیش از ۳۵ میلیارد ریال به نقدینگی کشور می افزاید. خروج بی سر و صدای سرمایه های هنگفت از کشور، پولشویی، فساد و ... دیگر مشکلات رمزارزها هستند و نیاز به قانون گذاری و تغییر شیوه تفکر به این حوزه احساس می شود.

نباید مانع تغییراتی شد که دنیای آینده را از خود متأثر می کند، بلکه باید با تنظیم مقررات و فضاسازی های لازم زمینه های سرمایه گذاری ایمن را در این حوزه فراهم کرد


 جعفر قادری، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره اهمیت نظارت بر نقل و انتقالات و معاملات رمزارزها به «راهبرد معاصر» گفت: دنیای جدید پیچیدگی های خاص خود را دارد؛ پیچیدگی هایی که بخش هایی از آن در تغییر شکل پول مانند ورود رمزارزها به حوزه مالی و معاملات نمایان شده است.


وی افزود: در دنیا بعد از رونمایی و آشنایی با رمزارزها، دولتمردان به ویژه در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه قوانینی در حوزه چگونگی استفاده از ارز دیجیتال و بیت کوین بنا نهاده اند، لذا معامله گران این حوزه موظف به رعایت قوانین مصوب هستند.


نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: با توجه به اینکه نهاد و سازمان مشخصی در دنیا برای نظارت بر نقل و انتقالات مرتبط با رمزارزها تعریف نشده است و نهادهای قضایی همچنان ابزارهای لازم برای نظارت پیچیده این شبکه را ندارند، دولت ها به این نتیجه رسیده اند در رهگیری معاملات باید قانون گذاری کنند تا مانع سوءاستفاده هایی شوند که در این بخش گزارش می شود.


قادری گفت: بیشترین سوءاستفاده هایی که از معاملات رمزارزها انجام می شود، ناظر به تأمین مالی تروریسم و پولشویی و این موضوع سبب شده است نهادهای نظارتی و قانونگذار توجه و تأمل ویژه ای نسبت به کنترل و نظارت بر معاملات رمزارزها در دستور کار قرار دهند


وی تصریح کرد: نباید مانع تغییراتی شد که دنیای آینده را از خود متأثر می کند، بلکه باید با تنظیم مقررات و فضاسازی های لازم زمینه های سرمایه گذاری ایمن را در این حوزه فراهم کرد.


نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: قانونگذاری در زمینه رمزارزها از این منظر حائز اهمیت است که این بازار را ایمن می کند و آرامش لازم به سرمایه گذاران بازمی گردد، زیرا می دانند نهاد بالادستی بر روند معاملات و جلوگیری از هر گونه سوءاستفاده نظارت می کند.


وی بیان داشت: شفاف بودن فرآیند معاملات در بازار رمزارزها با امکان رهگیری به نفع کسانی است که برای سوءاستفاده وارد این بازار نشده اند، بنابراین باید پذیرفت هر حاکمیتی در راستای شفاف سازی معاملات و نقل و انتقالات در حوزه های مختلف اعم از رمزارزها در راستای مبارزه با مفاسد مالی و پولشویی قوانینی تدوین کرده است و ما نیز از این موضوع مستثنی نیستیم.


قادری یادآور شد: بر مبنای قانون بانک مرکزی، شفاف سازی و نظارت بر معاملات رمزارزها باید به وسیله فعالان این بازار به رسمیت شناخته شود؛ ضمن اینکه مسئولان نباید به دید تهدید به این حوزه بنگرند؛ بلکه در شرایط تحریم، نقل و انتقال مالی با رمزارزها باید نوعی فرصت تلقی شود.


وی تصریح کرد: در صورتی که معاملات رمزارزها قانونمند شود، ضمن اینکه بسترهای پولشویی حذف می شود، دولت به صورت رسمی می تواند در جای خود از رمزارزها برای نقل و انتقالات مالی جدید به عنوان ابزار نوین انتقال مالی و خرید و فروش استفاده کند.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده