بازارگرمی رمزارزهای تلگرامی در روزهای یخ‌زدگی بازار ارز و طلا-راهبرد معاصر

بازارگرمی رمزارزهای تلگرامی در روزهای یخ‌زدگی بازار ارز و طلا

در حالی که معاملات ارز و طکه طلا در بازارهای داخلی یخ‌زده است، ایردراپ و رمزارزهای تلگرامی در فضایی مبهم، در حال رشد قیمت است.
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۴ - ۱۸ شهريور ۱۴۰۳ - 2024 September 08
کد خبر: ۲۵۶۶۷۲

به گزارش راهبرد معاصر. بازار طلا و سکه هفته جدید را با نوسان کم قیمتی آغاز کرد. البته باتوجه‌ به آغاز ماه ربیع‌الاول، انتظار می‌رود بازار از حالت رکودی خارج شود و میزان معاملات در این بازار افزایش یابد.قیمت طلا و سکه پس از اتمام تعطیلی‌ها در کشور و نیمه‌تعطیل بودن بازار طلا و سکه،  دیروز آرایش نزولی به خود گرفت.بررسی‌ها نشان می‌دهد طلای 18 عیار، در هفته جدید کار خود را با کاهش قیمت آغاز کرده است و به ابتدای کانال ۳.۶ میلیون‌تومانی رسید. طلای 24 عیار هم ریزش قیمت‌ را تجربه کرد و در نرخ چهار میلیون و 822 هزار تومان به بازار عرضه شد.


پیروی سکه از طلا
سکه هم از این نوسانات نزولی جدا نماند، اما مسیر مشخصی را طی نکرد. براین‌اساس، سکه طرح جدید با کاهش قیمت همراه شد و به 43 میلیون و 500 هزار تومان رسید. اما سکه طرح قدیم گران شد و نرخ 38 میلیون و 300 هزار تومان را در کارنامه قیمتی خود به ثبت رساند. سقف مقاومتی طلای جهانی هم شکسته شد و طلای جهانی را به کانال پایین‌تر کشاند. در حال حاضر ارزش طلای جهانی به سطح 2497 به‌ازای هر انس رسیده است.


رشد رمزارزها در سایه رکود در بازارهای داخلی
بازار ارز و سکه از ابتدای ماه شهریورماه در حال نوسان بوده‌اند و دایم دامنه نوسان در حال تغییر بوده است. به‌عبارت‌دیگر، قیمت‌ها در بازار ارز و سکه در حال درجازدن در محدوده‌های مشخص است؛ قیمت دلار طی سه هفته گذشته وارد کانال ۵۹ هزار تومان شده اما در عبور از ۶۰ هزار تومان ناکام بوده است. البته در گاهی مواقع نیز قیمت دلار در بازار غیررسمی وارد کانال ۵۸ هزار تومان نیز شده است.در روزهایی که بیت‌کوین و رمزارزها کاهش داشتند و بازار ارز، سکه و بورس هم نوسان رنجی را سپری می‌کنند، پروژه رمزارزی تلگرام (سگ‌های تلگرامی یا dogs) که محبوب ایرانی‌هاست در صرافی‌های داخلی رشد داشت.


تغییر قیمتی برابر صفر در بازار ارز
بازار ارز در هفته جاری تقریباً تعطیل بود و برآیند تغییر قیمت‌ها در بازار ارز و طلا به صفر نزدیک بود. زیرا قیمت‌ها در بازار ارز در هفته جاری و در سایه تعطیلات دوشنبه و چهارشنبه ساید شد و در سایه رکود معاملاتی و نبود مشتری، قیمت‌ها در این بازار رنج شد، برخی بازارها نسبت به هفته قبل هیچ تغییر قیمتی را ثبت نکردند.معاملات در بازار ارز، سکه و طلا در این هفته یخ‌زده بود و قیمت نیم‌سکه، ربع‌سکه و سکه ۱ گرمی نسبت به مدت مشابه هفته قبل هیچ تغییری نداشت و حتی حباب اقلام طلا هم تکان نخورد و در محدوده مدت مشابه هفته قبل ایستاد.


حرکت خلاف جهت دلار کاغذی و دیجیتال
این روزها اثر تنش‌های منطقه‌ای بر بازار ارز کاهش پیدا کرده است و همین موضوع نیز باعث ایجاد آرامش در بازارها شده است.در هفته گذشته دلار تهران ۱۰۰ تومان رشد کرد؛ ولی قیمت تتر ۳۵ تومان کاهش یافت و حباب درهم در محدوده ۲۵ تومان قرار گرفت و حباب سکه در کانال ۱۹ درصدی باقی ماند.


خبر بد برای انس جهانی
داده‌های مربوط به اشتغال آمریکا سبب شد انتظارات معامله‌گران جهانی بازار طلا نسبت به دو مرحله کاهش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو در ماه جاری تقویت شود؛ مسئله‌ای که به گفته تحلیلگران برای این بازار خوب نیست.بر اساس ارقام منتشر شده از سوی «اداره آمار کار آمریکا»، استخدام‌های بخش غیرکشاورزی آمریکا ماه گذشته تا 142 هزار استخدام افزایش یافت، به‌طوری که میانگین سه‌ماهه استخدام‌ها را در پایین‌ترین حد خود از اواسط 2020 قرار گرفت.

 

نرخ بیکاری نیز به 4.2 درصد کاهش یافت که اولین کاهش آن در طول پنج ماه گذشته محسوب می‌شود و نشان‌دهنده معکوس شدن اخراج‌های موقت در این کشور است.بازده اوراق خزانه‌داری و دلار پس از انتشار این خبر نوسان کردند، در حالی که شمش طلا افزایش اولیه خود را از دست داد و 0.6 درصد پایین‌تر معامله شد. معامله‌گران سواپ نیز انتظارات خود از کاهش 0.5 واحد درصدی نرخ بهره در این ماه را افزایش دادند.



صادق محبی، کارشناس اقتصاد ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس گفت: بازار ارز و سکه در روزهای معاملاتی هفته گذشته و دیروز بدون نوسان خاصی معامله شدند که نشان می‌دهد هنوز معامله‌گران وارد بازار نشده‌اند.

 

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: هفته گذشته طلا و سکه به‌رغم نیمه‌تعطیل بودن بازار تحت تأثیر نوسانات انس جهانی طلا و همچنین نوسانات نرخ ارز در کشور با افزایش قیمت همراه شد. البته این افزایش دور از انتظار بود.

 

وی افزود: در این میان باید به این نکته توجه کرد که با فرارسیدن ماه محرم و صفر بازار در حالت نیمه رکودی قرار داشت و اکنون با آغاز ماه ربیع‌الاول فعالان بازار پیش‌بینی می‌کنند که میزان خریدوفروش طلا و سکه افزایش پیدا کند و رونق به بازار بازگردد و البته باتوجه‌به رشد تقاضا، قیمت‌ها نیز صعودی شود./ فارس

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده