ریشه‌یابی بحران آفرينی آمریکا در اوکراین-راهبرد معاصر
روح‌الله مدبر، تحلیلگر مسائل روسیه در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» بررسی کرد:

ریشه‌یابی بحران آفرينی آمریکا در اوکراین

روح‌الله مدبر، تحلیلگر مسائل روسیه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده است بحران اوکراین ریشه آمریکایی دارد، گفت: به واسطه اقدامات آمریکا و طرح گسترش ناتو، نظامی سازی اوکراین و به تبع آن درگیری میان روسیه و اوکراین کلید خورده است.
روح‌الله مدبر؛ تحلیلگر مسائل روسیه
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۸ - ۲۵ شهريور ۱۴۰۳ - 2024 September 15
کد خبر: ۲۵۷۱۰۵

ریشه‌یابی بحران آفرينی آمریکا در اوکراین

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ منابع وابسته به دولت انگلیس گفتند، لندن بدون سروصدا و پنهانی محدودیت استفاده‌ کی‌یف از موشک‌های دوربرد انگلیسی را برای حمله به عمق خاک روسیه برداشته است. گاردین به نقل از منابع دولتی انگلیس خبر داد، این تصمیم گرفته شد تا به اوکراین اجازه داده شود از موشک‌های دوربرد «طوفان سایه» برای هدف قراردادن اهدافی در داخل روسیه استفاده کند.

این روزنامه انگلیسی با بیان سفر مشترک وزیران امور خارجه انگلیس و آمریکا به کی‌یف نوشت، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا به‌طور ضمنی از احتمال لغو محدودیت‌های واشنگتن روی استفاده‌ اوکراین از موشک‌های دوربرد آمریکایی خبر داده است. منابع دولتی انگلیس نیز گفتند، اگر تصمیم مثبتی درباره «طوفان سایه» وجود نمی‌داشت، بلینکن و لامی به‌طور مشترک به کی‌یف سفر نمی‌کردند.

علاوه بر این، وزیران امور خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان در بیانیه‌ای از تصمیم خود برای لغو قراردادهای دوجانبه ارائه خدمات هوایی با ایران و تحریم ایران‌ایر به بهانه ادعای دخالت در مناقشه اوکراین خبر دادند.


سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با بیان اقدام وزارت امور خارجه انگلیس و اظهارات وزیر دفاع آن کشور برای ارسال تسلیحات بیشتر به اوکراین، گفت: هر کجا جنگ وجود دارد، پای آمریکا و انگلیس مستقیم و غیرمستقیم در میان است.

تلاش های ایران برای صلح میان روسیه و اوکراین بیانگر آن است، کشورمان همواره تلاش کرده است مانع گسترش جنگ اوکراین شود


روح‌الله مدبر، تحلیلگر مسائل روسیه درباره موضع دقیق و شفاف ایران نسبت به تحولات جنگ اوکراین به «راهبرد معاصر» گفت: جمهوری اسلامی ایران از آغازین دقایق بروز جنگ اوکراین کاملاً روشن و واضح تأکید کرد، خواهان دستیابی به صلح پایدار میان دو کشور روسیه و اوکراین است، اما آنچه مانع از ایجاد ثبات شده است را ناظر بر اقدامات مخرب آمریکا و ناتو می داند.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره تأکید کرده است، متأسفانه بحران اوکراین ریشه آمریکایی دارد، یعنی به واسطه اقدامات آمریکا و طرح گسترش ناتو، نظامی سازی منطقه و به تبع آن جنگ اوکراین کلید خورده است.

تحلیلگر مسائل روسیه عنوان کرد: تهران برای صلح میان روسیه و اوکراین تلاش و در راستای تحقق صلحی پایدار حتی پیشنهاد میانجی‌گری میان دو کشور را مطرح کرده است، اما به واسطه رویکرد آمریکا برای ادامه تخاصم بحران هیچ سیاست میانجی‌گرانه برای تحقق صلح در اوکراین تاکنون به نتیجه نرسیده است.

مدبر درباره اظهارنظر دبیر شورای عالی امنیت ملی مبنی بر تلاش جمهوری اسلامی ایران برای ایجاد صلح میان روسیه و اوکراین در نشست مقام‌های بلندپایه امنیتی کشورهای عضو بریکس گفت: در نشست اخیر مقام‌های امنیتی کشورهای عضو بریکس دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان تأکید کرد، ایران از مدل‌های تدوین شده به‌وسیله هند و آفریقای جنوبی برای برقراری صلح و پیش توافق میان روسیه و اوکراین حمایت می‌کند. 

وی با بیان اینکه پیشنهاد داده شد اعضای بریکس موضوع صلح میان روسیه و اوکراین را بار دیگر در دستور کار قرار دهند، تصریح کرد: تلاش های ایران برای صلح میان روسیه و اوکراین بیانگر آن است، کشورمان همواره تلاش کرده است مانع گسترش جنگ اوکراین شود. قبل از شروع جنگ، روسیه تأکید کرد در صورتی که سیاست نظامی سازی در اوکراین اجرا نشود و این کشور به آمریکا و ناتو اجازه تحرکات نظامی علیه روس ها را ندهد، هیچ بحرانی میان دو کشور کلید نمی خورد. 

تحلیلگر مسائل روسیه عنوان کرد: به دلیل اینکه ریشه بحران اوکراین در تحرکات آمریکا و ناتوست، تا زمانی که دو طرف در اوکراین منافع خود را جست‌وجو می کنند، اوکراین باید با چالش های بی‌شماری دست و پنجه نرم کند. آمریکا از تداوم بحران در اوکراین منفعت می برد و اهداف خود را دنبال می کند، به همین دلیل اوکراین نمی تواند به صلح پایدار با روسیه دست یابد. 

مدبر معتقد است: با وجود اینکه آمریکا و انگلیس ماه هاست با ارسال سلاح از اوکراین حمایت می کنند و مانع صلح شده اند، شاهد تکرار سیاست‌های خصمانه‌ انگلیس علیه ایران هستیم. خبرهایی مانند احضار کاردار ایران به‌وسیله مقام‌های انگلیسی و ادبیات سخیفی که به کار بردند، متأسفانه در رسانه های غرب‌گرای داخلی سانسور می شود. 

وی گفت: مقام‌های انگلیس در کی‌یف، پایتخت اوکراین گستاخی هایی علیه ایران داشتند و ایران را با همان ادبیات سخیف تهدید کردند. آمریکا و انگلیس در توافق امنیتی اخیر خود به‌دنبال تداوم سیاست ها در اوکراین هستند که به طولانی شدن جنگ در این کشور منتهی می شود و نشان می دهد غرب مایل به صلح پایدار در اوکراین نیست.

تحلیلگر مسائل روسیه گفت: بیانیه بخش امنیتی کاخ سفید که در روزهای گذشته منتشر شد، پاسخ تمام سؤالات را درباره اتهامات بی‌اساسی که به ایران درباره ارسال سلاح به روسیه داده می‌شود، می‌دهد. آمریکا در این بیانیه اعلام کرد، از همکاری‌های نظامی تهران- مسکو نگران است، زیرا به افزایش توان بازدارندگی ایران منجر می شود.

آمریکا و انگلیس در توافق امنیتی اخیر خود به‌دنبال تداوم سیاست ها در اوکراین هستند که به طولانی شدن جنگ در این کشور منتهی می شود


مدبر معتقد است: آمریکایی ها نگران ارسال سلاح از روسیه به ایران هستند، زیرا می دانند در این صورت فناوری‌های تحریم شده نظامی در اختیار ایران قرار داده می‌شود؛ به عبارتی آمریکا از افزایش توان بازدارندگی ایران نسبت به همکاری نظام ایران و مسکو نگران است، بنابراین بحث ارسال موشک ایرانی به روسیه مطرح نیست.

وی با بیان اینکه ناتو و آمریکا مایل به صلح روسیه و اوکراین نیستند، تصریح کرد: پشت‌پرده تمام فضاسازی‌ها و تبلیغات منفی علیه ایران موج رسانه‌ای ای قرار دارد که برای حمله به مواضع ایران و روسیه بسیار تلاش می کند، با بهانه های مختلف نگران تداوم همکاری دو کشور هستند و تمایلی ندارند ایران و روسیه ائتلاف امنیتی امضا کنند تا توان بازدارندگی ایران افزایش یابد. 


ارسال نظر
تحلیل های برگزیده