ثبت سفارش کتاب های درسی ادامه دارد-راهبرد معاصر

ثبت سفارش کتاب های درسی ادامه دارد

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، در آستانه بازگشایی مدارس به تشریح وضعیت کتب درسی دانش آموزان پرداخت.
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۴ - ۲۳ شهريور ۱۴۰۳ - 2024 September 13
کد خبر: ۲۵۷۱۷۳

به گزارش راهبرد معاصر، حجت الاسلام علی لطیفی، در برنامه صف اول شبکه خبر سیما، در ابتدا به چاپ و توزیع کتب درسی دانش آموزان اشاره کرد و گفت: از مهر که چاپ کتاب‌های درسی سال بعد را شروع می‌کنیم، از اوایل اسفند توزیع کتاب‌ها به استان‌ها را شروع کردیم. بالای ۸۵ درصد کتاب‌های مقطع ابتدایی در مدرسه‌ها موجود است، بر اساس ثبت سفارشی که دانش آموزان انجام دادند، در متوسطه اول کتاب‌ها بیشتر ارسال شده است و در متوسطه دوم کتاب‌ها از منطقه به مدرسه ارسال خواهد شد.

 

وی افزود: امیدواریم امسال مهر کم چالشی در زمینه توزیع کتاب درسی داشته باشیم، البته همیشه درصدی از دانش آموزان به دلیل تأخیری که در ثبت نام دارند، یک تأخیری را در دریافت کتاب دارند، امسال وضعیت توزیع کتاب نسبت به سال‌های گذشته بهتر است.

 

لطیفی با عنوان این مطلب که ثبت سفارش کتاب‌های درسی ادامه دارد، تاکید کرد: برای همه دانش آموزان و کسانی که اصلاح سفارش دارند، برای دانش آموزانی که به هر تقدیر موفق به ثبت نام نشوند و ثبت نام آنها مشکلی داشته باشد، حتی می‌خواهم بگویم برای بعد از مهر امکان ثبت سفارش داریم.

 

وی گفت: یکی از ضعف‌های جدی نظام آموزشی کتاب محور است، سند تحول از یکی از مهم‌ترین چیزهایی که از ما خواسته است این است که نظام کتاب محور چرخش دهیم به سمت نظام برنامه محور. باید یک برنامه درسی در سطح مدرسه داشته باشیم که کتاب‌های درسی در دل آن برنامه معنادار شود.

 

لطیفی افزود: ما اساساً اگر از آموزش صحبت می‌کنیم و اگر از تربیت صحبت می‌کنیم، کتاب درسی یکی از ابزارهایی است که در این فرآیند تربیت به کار ما می‌آید و تنها ابزار نیست. برای برخی از اقسام تربیت و برخی از ساحت‌های تربیت کتاب لزوماً ابزار و وسیله خوبی نیست، حتماً ما باید از فرصت‌های متنوع یادگیری استفاده کنیم.

 

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین تکالیف در چارچوب سند تحول این است که بتوانیم مدارس را به سمت برنامه درسی و برنامه درسی محوری ببریم. در پایه اول ابتدایی به صورت مشخص کاری که انجام می‌شود، فقط تغییر کتاب درسی نیست، برنامه درسی مدرسه‌ای دوره اول ابتدایی آماده کنیم و در مدرسه مستقر کنیم که نیازمند تغییر اساسی در فرهنگ آموزش و تربیت ما است و در زیست بوم تربیتی مدارس است که برنامه‌هایی را شروع کردیم و امسال نشست‌های خیلی خوبی با مدیران کل و مدیران آموزش و پرورش کل کشور شروع کردیم و این یک چرخش اساسی است.

 

لطیفی گفت: باید ذهنیت را به این سمت ببریم که معلم صرفاً از کتاب نباید و نمی‌تواند استفاده کند، هر چند که کتاب ابزار خیلی مهمی است و سازمان متعهد است که کتاب را تأمین کند.

 

وی افزود: یکی از مطالبات سند تحول از ما در نظر گرفتن کلیت برنامه درسی و استقرار برنامه درسی در مدرسه است و همچنین استقرار بسته‌های تربیت و یادگیری و نه فقط کتاب درسی در مدارس./ مهر

کلمات کلیدی: کتاب درس توزیع
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده