دمشق: شرط تعامل با ترکیه، خروج از مناطق اشغالی است-راهبرد معاصر

دمشق: شرط تعامل با ترکیه، خروج از مناطق اشغالی است

وزیر خارجه سوریه در گفت و‌گو با خبرنگاران گفت تا زمانی که به خواسته‌های دمشق پاسخ داده نشود، هیچ تعاملی با طرف ترکیه وجود نخواهد داشت.
تاریخ انتشار: ۲۱:۱۸ - ۲۳ شهريور ۱۴۰۳ - 2024 September 13
کد خبر: ۲۵۷۱۹۶

به گزارش راهبرد معاصر، فیصل المقداد،  وزیر امور خارجه و مهاجرین دولت سوریه تاکید کرد که دمشق از بازگشت پناهندگان استقبال می‌کند و از غرب خواست تا به جای مانع‌تراشی با تحریم و اقدامات قهری یکجانبه علیه مردم سوریه، از این بازگشت حمایت کند.

 

به نوشته روزنامه الوطن سوریه، فیصل المقداد در نشستی با جمعی از روزنامه‌نگاران، اندیشمندان و نویسندگان مصری که در سفارت سوریه در قاهره برگزار شد، در خصوص طیف گسترده‌ای از موضوعات مرتبط با سوریه و مواضع آن در قبال تحولات منطقه‌ای، از جمله اوضاع سرزمین‌های اشغالی فلسطین، به بحث و گفت‌وگو پرداخت.

 

طبق این گزارش در این نشست همچنین به موضوع حملات اسرائیل، مبارزه با تروریسم و ​​تاثیر این‌ مسائل بر امنیت و ثبات منطقه پرداخته شد و  فیصل المقداد بار دیگر جنایات رژیم اسرائیل علیه مردم فلسطین و تبعیض نژادی و نسل‌کشی در غزه محکوم کرد.

 

در این خصوص وبسایت خبری «قاهره 24» از قول فیصل المقداد نوشت: «دولت سوریه از بازگشت پناهندگان سوری استقبال می‌کند و هیچ پناهنده سوری بازگشته‌ای را دستگیر نکرده است». او در پاسخ به این سوال که «آیا همه احکام سیاسی و امنیتی علیه مردم سوریه لغو شده‌اند؟» گفت: «ما تمام احکام سیاسی و امنیتی در ارتباط با مردم سوریه به جز موضوعات حقوقی شخصی را لغو کرده‌ایم».

 

مقداد در گفتگو با قاهره 24، تاکید کرد که هیچ نیرویی نمی‌تواند مانع بازگشت مردم سوریه به کشورشان شود و به این منظور به مصوبات ریاست جمهوری سوریه اشاره کرد که تعدادشان به 22 فقره می‌رسد و هدف از آن‌ها لغو احکام علیه مردم سوریه برای تسهیل بازگشت آن‌ها است.

 

وزیر خارجه سوریه همچنین از غرب خواست تا به جای محاصره و تحریم، سوریه را در امر بازگشت پناهندگان یاری کند؛ او در ادامه به توافق با کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل برای اجرای تمام خواسته‌های آن‌ها برای بازگشت مردم سوریه اشاره کرد.

 

وزیر خارجه سوریه سپس در پاسخ به سوالی در مورد خروج هیئت سوری از نشست وزرای خارجه عرب در مقر اتحادیه عرب در زمان سخنرانی «هاکان فیدان» وزیر خارجه ترکیه، به وبسایت خبری «المصری الیوم» گفت: «تا زمانی که به خواسته‌های ما پاسخ داده نشود، هیچ تعاملی با طرف ترکیه وجود نخواهد داشت».

 

 او تاکید کرد که اگر ترکیه می‌خواهد گام‌های جدیدی در همکاری سوریه-ترکیه برداشته شود و روابط به حالت عادی بازگردد، باید از سرزمین‌های عربی که در شمال سوریه و غرب عراق اشغال کرده است، خارج شود./ تسنیم

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده