امید به آینده، حلقه وصل دانش آموزان به مدرسه-راهبرد معاصر
پیدا شدن یک خمپاره منور در یکی از روستا‌های گرگان زمان اعلام نتایج آزمون استخدامی آموزش و پرورش دستور اژه‌ای برای تعیین تکلیف خودرو‌های توقیفی اسامی تعدادی از فرآورده‌های غذایی غیرمجاز اعلام شد ورود دو موج بارش پی‌ در پی به کشور از فردا قاتل دکتر باستانی اعدام شد هواشناسی ایران ۱۴۰۳/۷/۵ | هشدار خسارت به کشاورزان محسنی اژه‌ای در جمع قضات: کار امروز مردم را به فردا واگذار نکنید | لزوم تمکین به قانون در تعامل سه قوه معاون قوه قضائیه: اولویت استخدام نیرو برای دادگاه‌های صلح با نیرو‌های شورا‌های حل اختلاف است امکان انتخاب سازمان محل خدمت برای سربازان ماهر تشدید سامانه بارشی در نوار شمالی کشور | هشدار نارنجی برای ۶ استان رئیس قوه قضائیه وارد سمنان شد قوه قضاییه: پیامک‌های دارای لینک جهت پرداخت وجه، جعلی هستند جزئیات انتصابات جدید در شهرداری تهران با حکم زاکانی افزایش ۳۰ درصدی مستمری مهرماه مددجویان بهزیستی و کمیته امداد
«راهبرد معاصر» گزارش می‌دهد؛

امید به آینده، حلقه وصل دانش آموزان به مدرسه

هرچند معاندان تلاش می‌کنند فرزندان کشورمان را بی‌روحیه و مردم را زیر فشار اقتصادی نشان دهند، ولی در آغاز هفته وحدت دانش آموزان کلاس اولی با نشاط و روحیه بالا از طرف خانواده‌هایشان راهی خانه دوم خود می‌شوند. حس امید به زندگی همان حلقه وصل دانش آموزان به مدارس و سرآغاز فصلی نو در تعلیم و تربیت کشور است.
ملیحه زرین پور؛ کارشناس مسائل اجتماعی
تاریخ انتشار: ۲۱:۱۰ - ۲۸ شهريور ۱۴۰۳ - 2024 September 18
کد خبر: ۲۵۷۵۸۲

امید به آینده، حلقه وصل دانش آموزان به مدرسه

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ هر سال به آغاز سال تحصیلی که نزدیک می شویم شور و شوق دانش آموزان برای آغاز سالی پر از روزهای شیرین و خاطرات ماندگار مدرسه زیاد می شود. شور و شوقی که خرید بسته های لوازم التحریر، کیف، دفتر و لباس فرم و بوی نویی کتاب های درسی آن را دوچندان می کند. 

 

معاون آموزشی و تربیتی یکی از مدارس ابتدایی عنوان کرد: گرانی کتاب، لوازم التحریر و لباس فرم  در میزان ثبت نام دانش آموزان بی تأثیر نیست


بوی ماه مهر می آید، ماه مدرسه؛ ماهی پر از شادی های راه مدرسه و امروز روز نمادین آغاز تحصیل 1 میلیون و 500 هزار دانش آموز پایه اول دبستان است. دانش آموزانی که طبق آمارهای اعلام شده، 100 هزار نفر نسبت به سال گذشته افزایش یافته اند. این افزایش در حالی رقم می خورد که به زعم برخی تحلیلگران خانواده ها با شرایط اقتصادی نامناسب ازجمله گرانی کتاب های درسی و لوازم التحریر و نیز شهریه ثبت نام مدارس دست و پنجه نرم می کنند.

 


هرچند معاونت آموزش ابتدایی آموزش و پرورش پیش تر گفته بود، حدود 1 میلیون و ٤٩٥ هزار دانش آموز در پایه اول ثبت نام کردند، ولی با توجه به شیب تند پیری جمعیت که کشور را تهدید می کند، سخنگوی وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد، انتظار می رود از سال ۱۴۰۸ تا ۱۴۱۲ تعداد دانش‌آموزان از ۱۷ میلیون نفر به ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر کاهش یابند که باید بتوان با سیاست‌های جوانی جمعیت این رقم را صعودی کرد.

 
چالش افزایش هزینه های تحصیلی

برخی انجمن‌های دوستدار کودکان معتقدند، افزایش هزینه‌های تحصیل برای خانواده های قشر ضعیف مانع ثبت‌نام کودکان در مدارس می شود. این در حالی است که برخی کارشناسان حوزه آموزشی نظر دیگری دارند و آن را نه تنها به گرانی های آموزشی نسبت نمی دهند، بلکه معتقدند حتی با شرایط اقتصادی نامناسب، خانواده ها تلاش می کنند دانش آموز و فرزندشان با سختی های موجود به تحصیل ادامه دهد.


معاون آموزشی و تربیتی یکی از مدارس ابتدایی عنوان کرد: گرانی کتاب، لوازم التحریر و لباس فرم  در میزان ثبت نام دانش آموزان بی تأثیر نیست، اما دلایل پر رنگ تری وجود دارد که ناشی از وضعیت فرهنگی یا اقتصادی خانواده هاست.


وی افزود: افزایش نرخ طلاق و سرگردانی کودکان که متأسفانه رو به افزایش است، می تواند کودکان را به جای تحصیل، به سمت اشتغال و در اصطلاح تبدیل شدن به «کودکان کار» سوق دهد و انگیزه کسب درآمد و کمک به وضعیت معیشتی خانواده بر شدت این عامل می افزاید.


این مسئول آموزشی تصریح کرد: تأثیر گرانی لوازم تحریر و... که در رسانه ها مطرح می شود، چندان در ثبت نام دانش آموزان محسوس نیست.

 
انگیزه بالا و حس خوب امید به آینده 

با وجود افزایش قیمت ها، همه ناظران واقف اند عامل اصلی افزایش ثبت نام دانش آموزان در پایه اول تحصیلی در سل جاری چیزی جز امید به زندگی میان نوگلان باغ مدرسه نیست. زنگ آغاز سال تحصیلی با شور و شوق و خنده دانش آموزان معنی دارد و این را می توان از لابلای تصاویر رسانه ها در شبکه های اجتماعی دریافت. 


هرچند معاندان تلاش می کنند فرزندان کشورمان را بی روحیه و مردم را زیر فشار اقتصادی نشان دهند، ولی در آغاز هفته وحدت دانش آموزان کلاس اولی با نشاط و روحیه بالا از طرف خانواده هایشان راهی خانه دوم خود می شوند. حس امید به زندگی همان حلقه وصل دانش آموزان به مدارس و سرآغاز فصلی نو در تعلیم و تربیت کشور است.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار