«دنباله‌دار قرن» به زودی از کنار زمین می‌گذرد-راهبرد معاصر

«دنباله‌دار قرن» به زودی از کنار زمین می‌گذرد

در ماه اکتبر سال جاری شاهد رویدادی خواهیم بود که هر ۸۰ هزار سال یک بار رخ می‌دهد. دنباله‌دار Tsuchinshan-ATLAS برای اولین بار در سال ۲۰۲۳ از کنار زمین می‌گذرد.
تاریخ انتشار: ۲۰:۲۵ - ۰۷ مهر ۱۴۰۳ - 2024 September 28
کد خبر: ۲۵۸۶۳۶

به گزارش راهبرد معاصر؛ این دنباله‌دار که از نظر فنی C/۲۰۲۳ A۳ نامیده می‌شود، توسط برخی در جامعه نجوم به عنوان «دنباله دار قرن» شناخته شده است و می‌تواند به قدری درخشان باشد که از ستاره‌های اطرافش در آسمان و حتی سیارات مشتری و زهره بیشتر بدرخشد. اینکه تا چه اندازه این دنباله‌دار تماشایی است باید منتظر بود و دید، زیرا پیش‌بینی نحوه ظاهر شدن ستاره‌های دنباله‌دار از قبل دشوار است، اما این احتمال باعث شده است که تماشاگران آسمان در سراسر جهان برای این رویداد هیجان زده باشند.

به نقل از دیجیتال‌ترندز، اینکه آیا می‌توان این دنباله‌دار را با چشم غیرمسلح دید بستگی به این دارد که چقدر درخشان باشد. رابرت میسی (Robert Massey) از انجمن سلطنتی نجوم می‌گوید: همه ما در مورد چشم‌انداز ستاره دنباله‌دار A۳ (Tsuchinshan-ATLAS) و اینکه چگونه ممکن است یک جسم درخشان خوب در آسمان شب باشد، بسیار هیجان زده هستیم. من فکر می‌کنم برای تشخیص آن به یک دوربین شکاری یا تلسکوپ نیاز داشته باشیم. اما کسی چه می‌داند، ممکن است با چشم غیر مسلح نیز قابل مشاهده باشد. فقط باید صبر کنیم و ببینیم.

ستاره‌های دنباله‌دار از آنجا که توپ‌هایی از سنگ و یخ هستند به شدت می‌درخشند و وقتی به خورشید نزدیک می‌شوند، یخ شروع به تصعید به گاز می‌کند. ذرات یخ، نور خورشید را منعکس می‌کنند و به نظر می‌رسند که می‌درخشند و گازی که منتشر می‌شود دم مشخصی را به آنها می‌دهد. دنباله دار Tsuchinshan-ATLAS در حال حاضر از کنار خورشید می‌گذرد، اما به احتمال زیاد هنگامی که در اواسط اکتبر از کنار زمین بگذرد، در درخشان‌ترین حالت خود باشد.

به گفته انجمن سیاره‌ای، با نگاه کردن به سمت شرق آسمان حدود یک ساعت قبل از طلوع خورشید برای کسانی که در نیمکره شمالی هستند می‌توان با نگاه کردن به صورت فلکی سدس (Sextans) به دنبال دنباله‌دار بود. با نزدیک شدن به اواسط اکتبر، دنباله‌دار نورانی‌تر می‌شود، و بهترین شانس برای داشتن منظره‌ای خوب این است که جایی دور از شهر‌ها یا دیگر منابع نور پیدا کنید و درست بالای افق را نگاه کنید. / ایسنا

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار