کاهش نوسانات نرخ دلار / قدرت دفاعی پشتوانه اعتماد مردم شد-راهبرد معاصر

کاهش نوسانات نرخ دلار / قدرت دفاعی پشتوانه اعتماد مردم شد

در پی عملیات وعده صادق ۲، بازدارندگی موشکی همراه با افزایش حس اعتماد در میان مردم موجب کاهش نوسان نرخ ارز از بیش از ۱۱ درصد در وعده صادق ۱ به کمتر از ۶ درصد در وعده صادق ۲ شد.
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۰ - ۱۴ مهر ۱۴۰۳ - 2024 October 05
کد خبر: ۲۵۹۲۵۶

به گزارش راهبرد معاصر، در پی عملیات وعده صادق ۲، که با تصویب شورای عالی امنیت ملی و در انتقام ترور و شهادت اسماعیل هنیه، سید حسن نصرالله و عباس نیلفروشان صورت گرفت، بازدارندگی موشکی همراه با افزایش حس اعتماد در میان مردم موجب کاهش نوسان نرخ ارز از بیش از ۱۱ درصد در وعده صادق ۱ (بامداد ۲۶ فروردین) به کمتر از ۶ درصد نوسان در وعده صادق ۲ شد.

 

همزمان با عملیات وعده صادق ۲ در غروب روز سه‌شنبه مورخ ۱۰ مهر ۱۴۰۳، نرخ ارز با نوسان کمتر از ۶ درصدی مواجه شد. همانطور که در نمودار تغییرات قیمت تتر در طی این عملیات قابل مشاهده است با پایان یافتن عملیات رفته رفته از هیجانات خرید هم کاسته شد.

 

این در حالی است که با بررسی تغییرات قیمت تتر در طی عملیات وعده صادق یک (در بامداد ۲۶ فروردین ۱۴۰۳) و نوسان بیش از ۱۱ درصدی قیمت تتر در طی این عملیات و مقایسه آن با نوسان کمتر از ۶ درصدی قیمت تتر در وعده صادق دو، بازدارندگی موشکی همراه با افزایش حس اعتماد در میان مردم موجب کاهش نوسانات نرخ ارز شده است.

 

اگرچه این نوسانات بخشی طبیعی از واکنش‌های بازار به رویدادهای بین‌المللی است، اما همیشه عوامل دیگری همچون فعالیت‌های سوداگرانه نیز در تشدید آن نقش داشتند. با این وجود، بررسی وعده‌های صادق یک و دو نشان داده که این نوع تحرکات در نهایت به کاهش تدریجی نوسانات منجر می‌شوند و کاهش نرخ ارز را به دنبال دارد.

 

تحلیلگران بر این باورند که باید ضمن پذیرش این وضعیت به عنوان بخشی از واکنش طبیعی بازار، مراقب جولان دلالان بود تا از تهییج بیشتر مردم و بی‌ثباتی اقتصادی جلوگیری شود.

 

به گزارش مهر در لحظه تدوین این گزارش نرخ تتر با کاهش ۲,۸۰۰ تومان به قیمت ۶۲,۲۰۰ تومان رسیده است./ مهر

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده