اعضای شورای عالی آموزش‌‌وپرورش به پزشکیان چه گفتند؟-راهبرد معاصر
فاز جدید واریز متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی رقم عیدی مددجویان بهزیستی و کمیته امداد پیگیری ویژه پرونده قتل فجیع اعضای یک خانواده در لارستان آخرین وضعیت دریاچه ارومیه خبر خوش معاون رئیس جمهور برای معلمان کد ۱۹ | اقدامات دولت برای بازگشت اساتید و دانشجویان اخراجی معلمان بخوانند | پرداخت عقب افتادگی‌های رتبه بندی معلمان آخرین وضعیت همسان سازی حقوق بازنشستگان جزئیاتی تازه از واریز حقوق مهرماه بازنشستگان تامین اجتماعی دستگیری زن قاتلی که یک مادر و سه فرزندش را به شکل فجیعی در شهرستان لار به قتل رساند جایزه نوبل فیزیک ۲۰۲۴ به دو پژوهشگر هوش مصنوعی از آمریکا و کانادا رسید رئیس شورای اسلامی نصیر شهر به اتهام فساد مالی دستگیر شد + توضیحات یک منبع آگاه معرفی ۶ عضو جدید هیئت امنای سازمان تامین اجتماعی و صندوق‌های تابعه هشدار زرد هواشناسی در پی ورود سامانه بارشی جدید به کشور دادستانی تهران علیه زینب موسوی و پدرام سلطانی اعلام جرم کرد افزایش کلاهبرداری به روش اسکیمر؛ هشدار پلیس فتا

اعضای شورای عالی آموزش‌‌وپرورش به پزشکیان چه گفتند؟

اعضای شورای عالی آموزش‌وپرورش در حضور رئیس‌جمهور مباحث مختلفی همچون مهارت آموزی معلمان، تراکم بالای دانش‌آموزان در کلاس درس، استفاده از هوش مصنوعی در آموزش‌ها و... را مطرح کردند.
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۰ - ۱۷ مهر ۱۴۰۳ - 2024 October 08
کد خبر: ۲۵۹۵۹۰

به گزارش راهبرد معاصر،  اعضای شورای عالی آموزش و پرورش در یکهزارو چهل و سومین( 1043) جلسه این شورا که با حضور رئیس جمهور تشکیل شد، اظهاراتی را درباره اهمیت و لزوم توجه به شأن و جایگاه شورای عالی، جلوگیری از موازی کاری سایر دستگاه‌ها در حوزه آموزش و پرورش، عدالت آموزشی، بهسازی نیروی انسانی، تراکم کلاس‌ها، امور رفاهی و معیشتی فرهنگیان، بودجه آموزش و پرورش و غیره بیان کردند.

 

تهدید گسترش مدارس خانگی

علی اصغر فانی؛ عضو شورای عالی آموزش و پرورش در این جلسه اظهار داشت: وزارت آموزش و پرورش تنها وزارتخانه‌ای است که در دور افتاده‌ترین نقاط کشور نماینده دارد و همیشه پرچم جمهوری اسلامی به دست معلمان در سراسر کشور در اهتزاز است.

 

فانی افزود: آموزش و پرورش زیرساخت‌های لازم برای ورود نیروی انسانی به دانشگاه و بازار کار را فراهم می‌کند.

 

فانی تصریح کرد: آموزش و پرورش یک ابر وزارتخانه است. یک میلیون نیروی انسانی در آموزش و پرورش با میانگین مدرک تحصیلی لیسانس مشغول به کار هستند که از این لحاظ رکورد دار است، وضعیت امروز آموزش و پرورش آینه تمام نمای آینده کشور است.

 

وی اضافه کرد: هزینه کردن برای آموزش و پرورش بالاترین سرمایه‌گذاری است که هم آینده کشور را  بیمه می‌کند و هم فرهنگ و ارزش‌های اجتماعی و دینی را در جامعه نهادینه می‌کند. بی توجهی به آموزش و پرورش رسمی باعث می‌شود مراکز غیر رسمی، مدارس خانگی را گسترش داده و آثار زیانباری به همراه بیاورند.

 

فانی بیان کرد: معلم عنصر و نقش اصلی را در فرآیند تعلیم و تربیت بر عهده دارد لذا توجه به امور رفاهی و معیشتی آنان باعث ایجاد انگیزه و افزایش کارآیی و اثربخشی آنان می‌شود.

 

معلمان نیازمند مهارت‌آموزی

وی بیان کرد: نیروی انسانی آموزش و پرورش نیازمند بهسازی، بازسازی و مهارت آموزی است تا بتواند نقش آموزشی و تربیتی خود را ارتقاء داده و آموزش موثرتری را به دانش‌آموزان عرضه کند.

 

عضو شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به نیاز آموزش و پرورش به نیروی انسانی ماهر و متخصص فن معلمی گفت: فرآیند جذب، استخدام و نگهداشت نیروی انسانی در آموزش و پرورش نیازمند قانون و آئین نامه خاص خود است تا از ورود فله‌ای نیروهای بدون تخصص و انگیزه به آموزش و پرورش جلوگیری کند.

 

فانی با تاکید بر اینکه بهسازی ساختار نظام آموزشی کشور امری ضرورت است، اظهار کرد: تشکیل سازمان نظام معلمی یک ضرورت انکار ناپذیر برای آموزش و پرورش و معلمان است تا از طریق آن بتوانند دیدگاه‌ها، پیشنهادها و نظرات خود را مطرح کنند.

 

وی گفت: آموزش و پرورش هر ساله با 25 تا 30 درصد کسری بودجه مواجهه است. متاسفانه وزیر آموزش و پرورش به جای پرداختن به ارتقاء وتقویت کیفیت آموزشی، باید درگیر تأمین بودجه شود.

 

سهم آموزش‌وپرورش از بودجه کشور؛ 9.8 درصد

عضو شورای عالی آموزش و پرورش در ادامه گفت: سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی کشور 9.8 درصد است. توصیه سازمان بین المللی یونسکو رساندن آن به 25 درصد است. امیدوارم تا پایان برنامه هفتم توسعه سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی کشور به میانگین جهانی برسد.

 

مهارت آموزی نیاز نسل امروز

غلامعلی حدادعادل؛ عضو شورای عالی آموزش و پرورش در این جلسه گفت: آموزش و پرورش پر عائله‌ترین و پر مسئله‌ترین دستگاه کشور است و متناسب با وزرای دولت در اقتصاد، بهداشت، مسکن، آموزش، پژوهش‌های علمی، فنی و حرفه‌ای نقش دارد.

 

وی افزود: مسائل آموزش و پرورش متعدد و متنوع است که در سند تحول بنیادین به آن اشاره شده است.

 

حداد عادل تاکید کرد: هیچ عنصری برای توسعه و پیشرفت کشور به اندازه تربیت معلم مهم، حیاتی و موثر نیست. یکی از حقوقی که مردم بر حاکمیت دارند تعلیم و تربیت است و مهم ترین شیوه تحقق آن گسترش عدالت آموزشی است و تربیت معلم می‌تواند در تحقق این امر موثر باشد.

 

عضو شورای عالی آموزش و پرورش در پایان تاکید کرد: یکی از نیازهای امروز آموزش و پرورش مهارت آموزی است. برای تحقق این امر می‌توان از توان و ظرفیت سایر دستگاه‌ها بهره برد.

 

دانشگاه‌های روانشناسی به آموزش‌وپرورش کمک کنند

ایراندخت فیاض عضو دیگر شورای عالی آموزش و پرورش در ادامه این جلسه گفت: توجه به جایگاه و نقش موثری که شورای عالی آموزش و پرورش در نظام آموزشی کشور دارد، خیلی مهم و حیاتی است.

 

وی افزود: تصمیماتی که برای نظام آموزش و پرورش کشور گرفته می‌شود طبق قانون تشکیل این شورا باید به شورای عالی آموزش و پرورش واگذار شود چون تصمیم گیرنده اصلی حوزه آموزش و پرورش این شوراست.

 

عضو شورای عالی آموزش و پرورش در پایان پیشنهاد کرد: برای کمک و حل مسائل آموزش و پرورش می‌توان از توان و ظرفیت علمی، آموزشی و تخصصی دانشگاه‌های علوم تربیتی و روانشناسی استفاده کرد.

 

مهدی نوید ادهم عضو صاحب نظر شورای عالی آموزش و پرورش گفت: یکی از وظایف دولت و حاکمیت فراهم آوردن زمینه توسعه و پیشرفت کشور است.

 

وی اظهار داشت: یکی از دلایل توسعه نیافتگی کشور غلط بودن مدل توسعه یافتگی آن است چون توسعه محصول اندیشه، رفتار و افکار آدم‌هاست. برای به سامان کردن اندیشه و افکار آدم‌ها باید در آموزش و پرورش سرمایه گذاری کرد.

 

نوید ادهم گفت: آموزش و پرورش باید در نظام سیاستگذاری کشور در جایگاه واقعی خود قرار گیرد. سند تحول بنیادین با همکاری و همراهی بیش از 700 نفر از صاحب نظران و متخصصان حوزه تعلیم و تربیت تدوین و تصویب شده است و یکی  از مصوبات افتخارآمیز شورای عالی آموزش و پرورش و نظام تعلیم و تربیت کشور است.

 

عضو شورای عالی آموزش و پرورش در ادامه گفت: یکی از اصلی ترین موانع توسعه یافتگی آموزش و پرورش کوچک انگاری آن است.

 

وی بیان کرد: مشکل آموزش و پرورش تنها توسط این دستگاه حل نمی‌شود بلکه نیازمند یک عزم ملی و مردمی است. وزارتخانه‌های دیگر به همان انداز9 در نظام آموزشی نقش دارند که آموزش و پرورش نقش دارد.

 

نوید ادهم در پایان گفت: باید از موازی کاری سایر دستگاه‌ها در حوزه آموزش و پرورش جلوگیری کرد چون شورایی وجود دارد که با شناخت کافی از آموزش و پرورش برای تسهیل روند آن سیاستگذاری و قانونگذاری می‌کند.

 

تراکم بالای دانش‌آموزان در کلاس‌های درس

فاطمه آگاهی نماینده مدیران و معلمان مدارس در شورای عالی آموزش و پرورش گفت: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به‌عنوان نقشه راه جامع برای ارتقای کیفیت آموزش و پرورش کشور و با اهداف والایی همچون تربیت انسان‌های متعهد، خلاق و کارآمد تدوین شده است. اما در اجرای این سند، خصوصاً در سطح مدارس، با چالش‌های جدی مواجه است.

 

وی افزود: یکی از عمده‌ترین موانع اجرای سند تحول بنیادین، تراکم بالای دانش‌آموزان در کلاس‌های درس است. این تراکم به‌ویژه در مناطق محروم و حاشیه شهرها بسیار ملموس است. یکی از علل اصلی این تراکم، افزایش تعداد دانش‌آموزان اتباع خارجی می‌باشد. هرچند پذیرش این دانش‌آموزان اقدامی انسانی و اخلاقی است، ولی باید تدابیر لازم برای مدیریت این جمعیت دانش‌آموزی اتخاذ شود.

 

آگاهی اظهار داشت: علاوه بر تراکم کلاس‌ها، سرانه پایین مدارس نیز از جمله چالش‌های اساسی است. کمبود امکانات آموزشی، ورزشی و رفاهی انگیزه دانش‌آموزان و معلمان را کاهش می‌دهد و کیفیت آموزش را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

 

عضو شورای عالی آموزش و پرورش در ادامه گفت: با تکیه بر درایت و مدیریت شما و جناب آقای وزیر بی‌شک می‌توانیم گام‌های مؤثری در جهت تحقق اهداف والای سند تحول بنیادین برداریم و آینده‌ای روشن و پرامید برای دانش‌آموزان سرزمین‌مان رقم بزنیم.

 

استفاده از هوش مصنوعی دغدغه آموزش و پرورش

دکتر آریا الستی عضو فنی و مهندسی شورای عالی آموزش و پرورش گفت: مدرسه آباد شرط تضمین آینده آباد یک کشور است. در مدرسه انسان سازی و در دانشگاه انسان ماهر تربیت می شود.

 

وی تاکید کرد: موضوع فناوری های نوین، یک موضوع حساس و تاثیرگذار در سرنوشت فرزندان این کشور است آنها را باید با ابعاد گوناگون این فناوری آشنا کرد.

 

الستی اضافه کرد: تقویت دانشسراهای دانش‌آموزی باعث می‌شود که دانش آموزان با فناوری‌های نوین آشنا شده و انتخاب های درستی در این زمینه داشته باشند.

 

وی در ادامه اظهار کرد: فناوری های نوین ابزار هستند ولی هوش مصنوعی به صورت اعجاب آوری نقش انسان را ایفا و حتی پژوهش تولید می‌کند  یا گاهی اطلاعات غلط تولید کرده و انسان را فریب می‌دهد.

 

عضو فنی و مهندسی شورای عالی آموزش و پرورش در پایان گفت: با یک تغییر اساسی در زندگی فردی و اجتماعی مواجهه هستیم. یکی از دغدغه‌های اصلی دولت و آموزش و پرورش باید چگونگی آموزش و استفاده از هوش مصنوعی باشد.

 

عبدالوحید فیاضی عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در شورای عالی آموزش و پرورش با تاکید بر لزوم تقسیم کار ملی درباره اجرای سند تحول بنیادین گفت: بالای 20 دستگاه در سند تحول بنیادین نقش و مسئولیت دارند ولی تاکنون نقشی ایفا نکرده‌اند.

 

وی با اشاره به اینکه سند تحول بنیادین یک نمایه استاندارد برای آموزش و پرورش است، اظهار کرد: آموزش و پرورش در طول تاریخ سندی به این مهمی(سند تحول بنیادین آموزش و پرورش) نداشته است و این به معنی استاندارد سازی آن است.

 

فیاضی اضافه کرد: شورای عالی آموزش و پرورش سیاست‌گذار اصلی آموزش و پرورش است. برخی از سیاست گذاری‌های سایر دستگاه‌ها باعث ایجاد محدودیت برای آموزش و پرورش شده است.

 

وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش باید دغدغه اصلی دولت‌ها باشد اظهار داشت: اگر به آموزش و پرورش توجه شود، اگر عدالت آموزشی در جامعه اجرا شود نباید نگران فقر آموزشی در جامعه باشیم.

 

عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: باید به فکر آبادانی مدارس کشور باشیم چون انسان متفکر، آگاه، توانمند و اثربخش در آن تربیت می شود.

 

در ادامه این جلسه غلامرضا مصباحی مقدم عضو صاحب نظر شورای عالی آموزش و پرورش گفت: خانواده‌ها در تعلیم و تربیت دانش آموزان نقش اصلی را دارند و بنیه اصلی آنان در خانواده شکل می‌گیرد.

 

وی افزود: برای نهاد خانواده باید یک نهاد سیاست گذار پیش بینی و طراحی شود. باید اول مشکل خانواده‌ها را حل کرد چون در خانواده است که بنیان اصلی شخصیتی و تربیتی کودکان شکل می‌گیرد و مدرسه تکمیل کننده این حلقه است.

 

مصباحی مقدم اظهار کرد: مدرسه و معلم نقش موثری در هویت سازی و هویت بخشی دانش‌آموزان دارند. بعد از اینها محتوای آموزشی است که برخی از محتواها هویت ساز هستند.

 

عضو صاحب نظر شورای عالی آموزش و پرورش اضافه کرد: مخاطبان امروز مدارس ما در فضای مجازی زندگی می‌کنند لذا باید محتوای مناسب آنها در کتاب‌های درسی گنجانده شود.

 

ذائقه کودکان تحت تأثیر فناوری‌های نوین

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و عضو شورای عالی آموزش و پرورش نیز در این نشست گفت: فناوری‌های نوین تغییرات اساسی را در بحث آموزش و پرورش دنیا بوجود آورده و ذائقه کودکان و جوانان را به شدت تحت تاثیر قرار داده است. آموزش و پرورش کشور باید برای ورود به این دنیای جدید و تغییرات جدید آمادگی لازم را داشته باشد.

 

سید محمد اتابک وزیر صنعت، معدن و تجارت در این جلسه با اشاره به لزوم راه اندازی تورهای علمی، آموزشی و پژوهشی صنعتی برای دانش آموزان گفت: بخشی از آموزش‌هایی که بیشتر جنبه مهارتی دارند را می توانیم با همکاری آموزش و پرورش برای دانش‌آموزان ارائه کنیم./ تسنیم

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار