به گزارش راهبرد معاصر، اعضای شورای عالی آموزش و پرورش در یکهزارو چهل و سومین( 1043) جلسه این شورا که با حضور رئیس جمهور تشکیل شد، اظهاراتی را درباره اهمیت و لزوم توجه به شأن و جایگاه شورای عالی، جلوگیری از موازی کاری سایر دستگاهها در حوزه آموزش و پرورش، عدالت آموزشی، بهسازی نیروی انسانی، تراکم کلاسها، امور رفاهی و معیشتی فرهنگیان، بودجه آموزش و پرورش و غیره بیان کردند.
تهدید گسترش مدارس خانگی
علی اصغر فانی؛ عضو شورای عالی آموزش و پرورش در این جلسه اظهار داشت: وزارت آموزش و پرورش تنها وزارتخانهای است که در دور افتادهترین نقاط کشور نماینده دارد و همیشه پرچم جمهوری اسلامی به دست معلمان در سراسر کشور در اهتزاز است.
فانی افزود: آموزش و پرورش زیرساختهای لازم برای ورود نیروی انسانی به دانشگاه و بازار کار را فراهم میکند.
فانی تصریح کرد: آموزش و پرورش یک ابر وزارتخانه است. یک میلیون نیروی انسانی در آموزش و پرورش با میانگین مدرک تحصیلی لیسانس مشغول به کار هستند که از این لحاظ رکورد دار است، وضعیت امروز آموزش و پرورش آینه تمام نمای آینده کشور است.
وی اضافه کرد: هزینه کردن برای آموزش و پرورش بالاترین سرمایهگذاری است که هم آینده کشور را بیمه میکند و هم فرهنگ و ارزشهای اجتماعی و دینی را در جامعه نهادینه میکند. بی توجهی به آموزش و پرورش رسمی باعث میشود مراکز غیر رسمی، مدارس خانگی را گسترش داده و آثار زیانباری به همراه بیاورند.
فانی بیان کرد: معلم عنصر و نقش اصلی را در فرآیند تعلیم و تربیت بر عهده دارد لذا توجه به امور رفاهی و معیشتی آنان باعث ایجاد انگیزه و افزایش کارآیی و اثربخشی آنان میشود.
معلمان نیازمند مهارتآموزی
وی بیان کرد: نیروی انسانی آموزش و پرورش نیازمند بهسازی، بازسازی و مهارت آموزی است تا بتواند نقش آموزشی و تربیتی خود را ارتقاء داده و آموزش موثرتری را به دانشآموزان عرضه کند.
عضو شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به نیاز آموزش و پرورش به نیروی انسانی ماهر و متخصص فن معلمی گفت: فرآیند جذب، استخدام و نگهداشت نیروی انسانی در آموزش و پرورش نیازمند قانون و آئین نامه خاص خود است تا از ورود فلهای نیروهای بدون تخصص و انگیزه به آموزش و پرورش جلوگیری کند.
فانی با تاکید بر اینکه بهسازی ساختار نظام آموزشی کشور امری ضرورت است، اظهار کرد: تشکیل سازمان نظام معلمی یک ضرورت انکار ناپذیر برای آموزش و پرورش و معلمان است تا از طریق آن بتوانند دیدگاهها، پیشنهادها و نظرات خود را مطرح کنند.
وی گفت: آموزش و پرورش هر ساله با 25 تا 30 درصد کسری بودجه مواجهه است. متاسفانه وزیر آموزش و پرورش به جای پرداختن به ارتقاء وتقویت کیفیت آموزشی، باید درگیر تأمین بودجه شود.
سهم آموزشوپرورش از بودجه کشور؛ 9.8 درصد
عضو شورای عالی آموزش و پرورش در ادامه گفت: سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی کشور 9.8 درصد است. توصیه سازمان بین المللی یونسکو رساندن آن به 25 درصد است. امیدوارم تا پایان برنامه هفتم توسعه سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی کشور به میانگین جهانی برسد.
مهارت آموزی نیاز نسل امروز
غلامعلی حدادعادل؛ عضو شورای عالی آموزش و پرورش در این جلسه گفت: آموزش و پرورش پر عائلهترین و پر مسئلهترین دستگاه کشور است و متناسب با وزرای دولت در اقتصاد، بهداشت، مسکن، آموزش، پژوهشهای علمی، فنی و حرفهای نقش دارد.
وی افزود: مسائل آموزش و پرورش متعدد و متنوع است که در سند تحول بنیادین به آن اشاره شده است.
حداد عادل تاکید کرد: هیچ عنصری برای توسعه و پیشرفت کشور به اندازه تربیت معلم مهم، حیاتی و موثر نیست. یکی از حقوقی که مردم بر حاکمیت دارند تعلیم و تربیت است و مهم ترین شیوه تحقق آن گسترش عدالت آموزشی است و تربیت معلم میتواند در تحقق این امر موثر باشد.
عضو شورای عالی آموزش و پرورش در پایان تاکید کرد: یکی از نیازهای امروز آموزش و پرورش مهارت آموزی است. برای تحقق این امر میتوان از توان و ظرفیت سایر دستگاهها بهره برد.
دانشگاههای روانشناسی به آموزشوپرورش کمک کنند
ایراندخت فیاض عضو دیگر شورای عالی آموزش و پرورش در ادامه این جلسه گفت: توجه به جایگاه و نقش موثری که شورای عالی آموزش و پرورش در نظام آموزشی کشور دارد، خیلی مهم و حیاتی است.
وی افزود: تصمیماتی که برای نظام آموزش و پرورش کشور گرفته میشود طبق قانون تشکیل این شورا باید به شورای عالی آموزش و پرورش واگذار شود چون تصمیم گیرنده اصلی حوزه آموزش و پرورش این شوراست.
عضو شورای عالی آموزش و پرورش در پایان پیشنهاد کرد: برای کمک و حل مسائل آموزش و پرورش میتوان از توان و ظرفیت علمی، آموزشی و تخصصی دانشگاههای علوم تربیتی و روانشناسی استفاده کرد.
مهدی نوید ادهم عضو صاحب نظر شورای عالی آموزش و پرورش گفت: یکی از وظایف دولت و حاکمیت فراهم آوردن زمینه توسعه و پیشرفت کشور است.
وی اظهار داشت: یکی از دلایل توسعه نیافتگی کشور غلط بودن مدل توسعه یافتگی آن است چون توسعه محصول اندیشه، رفتار و افکار آدمهاست. برای به سامان کردن اندیشه و افکار آدمها باید در آموزش و پرورش سرمایه گذاری کرد.
نوید ادهم گفت: آموزش و پرورش باید در نظام سیاستگذاری کشور در جایگاه واقعی خود قرار گیرد. سند تحول بنیادین با همکاری و همراهی بیش از 700 نفر از صاحب نظران و متخصصان حوزه تعلیم و تربیت تدوین و تصویب شده است و یکی از مصوبات افتخارآمیز شورای عالی آموزش و پرورش و نظام تعلیم و تربیت کشور است.
عضو شورای عالی آموزش و پرورش در ادامه گفت: یکی از اصلی ترین موانع توسعه یافتگی آموزش و پرورش کوچک انگاری آن است.
وی بیان کرد: مشکل آموزش و پرورش تنها توسط این دستگاه حل نمیشود بلکه نیازمند یک عزم ملی و مردمی است. وزارتخانههای دیگر به همان انداز9 در نظام آموزشی نقش دارند که آموزش و پرورش نقش دارد.
نوید ادهم در پایان گفت: باید از موازی کاری سایر دستگاهها در حوزه آموزش و پرورش جلوگیری کرد چون شورایی وجود دارد که با شناخت کافی از آموزش و پرورش برای تسهیل روند آن سیاستگذاری و قانونگذاری میکند.
تراکم بالای دانشآموزان در کلاسهای درس
فاطمه آگاهی نماینده مدیران و معلمان مدارس در شورای عالی آموزش و پرورش گفت: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بهعنوان نقشه راه جامع برای ارتقای کیفیت آموزش و پرورش کشور و با اهداف والایی همچون تربیت انسانهای متعهد، خلاق و کارآمد تدوین شده است. اما در اجرای این سند، خصوصاً در سطح مدارس، با چالشهای جدی مواجه است.
وی افزود: یکی از عمدهترین موانع اجرای سند تحول بنیادین، تراکم بالای دانشآموزان در کلاسهای درس است. این تراکم بهویژه در مناطق محروم و حاشیه شهرها بسیار ملموس است. یکی از علل اصلی این تراکم، افزایش تعداد دانشآموزان اتباع خارجی میباشد. هرچند پذیرش این دانشآموزان اقدامی انسانی و اخلاقی است، ولی باید تدابیر لازم برای مدیریت این جمعیت دانشآموزی اتخاذ شود.
آگاهی اظهار داشت: علاوه بر تراکم کلاسها، سرانه پایین مدارس نیز از جمله چالشهای اساسی است. کمبود امکانات آموزشی، ورزشی و رفاهی انگیزه دانشآموزان و معلمان را کاهش میدهد و کیفیت آموزش را تحت تأثیر قرار میدهد.
عضو شورای عالی آموزش و پرورش در ادامه گفت: با تکیه بر درایت و مدیریت شما و جناب آقای وزیر بیشک میتوانیم گامهای مؤثری در جهت تحقق اهداف والای سند تحول بنیادین برداریم و آیندهای روشن و پرامید برای دانشآموزان سرزمینمان رقم بزنیم.
استفاده از هوش مصنوعی دغدغه آموزش و پرورش
دکتر آریا الستی عضو فنی و مهندسی شورای عالی آموزش و پرورش گفت: مدرسه آباد شرط تضمین آینده آباد یک کشور است. در مدرسه انسان سازی و در دانشگاه انسان ماهر تربیت می شود.
وی تاکید کرد: موضوع فناوری های نوین، یک موضوع حساس و تاثیرگذار در سرنوشت فرزندان این کشور است آنها را باید با ابعاد گوناگون این فناوری آشنا کرد.
الستی اضافه کرد: تقویت دانشسراهای دانشآموزی باعث میشود که دانش آموزان با فناوریهای نوین آشنا شده و انتخاب های درستی در این زمینه داشته باشند.
وی در ادامه اظهار کرد: فناوری های نوین ابزار هستند ولی هوش مصنوعی به صورت اعجاب آوری نقش انسان را ایفا و حتی پژوهش تولید میکند یا گاهی اطلاعات غلط تولید کرده و انسان را فریب میدهد.
عضو فنی و مهندسی شورای عالی آموزش و پرورش در پایان گفت: با یک تغییر اساسی در زندگی فردی و اجتماعی مواجهه هستیم. یکی از دغدغههای اصلی دولت و آموزش و پرورش باید چگونگی آموزش و استفاده از هوش مصنوعی باشد.
عبدالوحید فیاضی عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در شورای عالی آموزش و پرورش با تاکید بر لزوم تقسیم کار ملی درباره اجرای سند تحول بنیادین گفت: بالای 20 دستگاه در سند تحول بنیادین نقش و مسئولیت دارند ولی تاکنون نقشی ایفا نکردهاند.
وی با اشاره به اینکه سند تحول بنیادین یک نمایه استاندارد برای آموزش و پرورش است، اظهار کرد: آموزش و پرورش در طول تاریخ سندی به این مهمی(سند تحول بنیادین آموزش و پرورش) نداشته است و این به معنی استاندارد سازی آن است.
فیاضی اضافه کرد: شورای عالی آموزش و پرورش سیاستگذار اصلی آموزش و پرورش است. برخی از سیاست گذاریهای سایر دستگاهها باعث ایجاد محدودیت برای آموزش و پرورش شده است.
وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش باید دغدغه اصلی دولتها باشد اظهار داشت: اگر به آموزش و پرورش توجه شود، اگر عدالت آموزشی در جامعه اجرا شود نباید نگران فقر آموزشی در جامعه باشیم.
عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: باید به فکر آبادانی مدارس کشور باشیم چون انسان متفکر، آگاه، توانمند و اثربخش در آن تربیت می شود.
در ادامه این جلسه غلامرضا مصباحی مقدم عضو صاحب نظر شورای عالی آموزش و پرورش گفت: خانوادهها در تعلیم و تربیت دانش آموزان نقش اصلی را دارند و بنیه اصلی آنان در خانواده شکل میگیرد.
وی افزود: برای نهاد خانواده باید یک نهاد سیاست گذار پیش بینی و طراحی شود. باید اول مشکل خانوادهها را حل کرد چون در خانواده است که بنیان اصلی شخصیتی و تربیتی کودکان شکل میگیرد و مدرسه تکمیل کننده این حلقه است.
مصباحی مقدم اظهار کرد: مدرسه و معلم نقش موثری در هویت سازی و هویت بخشی دانشآموزان دارند. بعد از اینها محتوای آموزشی است که برخی از محتواها هویت ساز هستند.
عضو صاحب نظر شورای عالی آموزش و پرورش اضافه کرد: مخاطبان امروز مدارس ما در فضای مجازی زندگی میکنند لذا باید محتوای مناسب آنها در کتابهای درسی گنجانده شود.
ذائقه کودکان تحت تأثیر فناوریهای نوین
سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و عضو شورای عالی آموزش و پرورش نیز در این نشست گفت: فناوریهای نوین تغییرات اساسی را در بحث آموزش و پرورش دنیا بوجود آورده و ذائقه کودکان و جوانان را به شدت تحت تاثیر قرار داده است. آموزش و پرورش کشور باید برای ورود به این دنیای جدید و تغییرات جدید آمادگی لازم را داشته باشد.
سید محمد اتابک وزیر صنعت، معدن و تجارت در این جلسه با اشاره به لزوم راه اندازی تورهای علمی، آموزشی و پژوهشی صنعتی برای دانش آموزان گفت: بخشی از آموزشهایی که بیشتر جنبه مهارتی دارند را می توانیم با همکاری آموزش و پرورش برای دانشآموزان ارائه کنیم./ تسنیم