۳ پیام هشداردهنده و بازدارنده «وعده صادق ۲»-راهبرد معاصر
مقر فرماندهی ارتش اشغالگر در پادگان کاتساویا موشکباران شد نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل: لبنان نیاز به کمک نظامی ندارد فرانسه سفیر رژیم صهیونیستی را احضار کرد رژیم صهیونیستی: تصمیمی درباره پاسخ به ایران گرفته نشده است اوباما: آمریکا به «۴ سال دیگر» ترامپ در کاخ سفید نیاز ندارد پزشکیان در دیدار با پوتین: ارتباط ایران و روسیه صمیمانه و راهبردی است دیدار رؤسای جمهور ایران و روسیه | پوتین: روابط با ایران برای ما در اولویت است | دعوت رسمی پوتین از پزشکیان برای سفر به مسکو + تصاویر رهبر چچن نمایندگان روس را به انتقام‌جویی خونین تهدید کرد لاوروف: هیچ نشانه‌ای از نظامی‌سازی برنامه هسته‌ای ایران وجود ندارد ۲۰ کشته در حمله مردان مسلح به معدنچیان در بلوچستان حزب الله: استفاده از آسمان عراق برای حمله به ایران تنگه هرمز را خواهد بست نماینده ایران در سازمان ملل: رژیم اسرائیل تهدید جدی برای امنیت بین‌المللی است | آماده دفاع از حاکمیت خود هستیم ادعای رسانه‌های عبری درباره ترور یکی از اعضای حزب‌الله سفیر ایران در ترکیه: دوره خویشتن‌داری یک‌جانبه ایران به پایان رسیده است ایتالیا سفیر رژیم صهیونیستی را احضار کرد
«راهبرد معاصر» گزارش می‌دهد؛

۳ پیام هشداردهنده و بازدارنده «وعده صادق ۲»

عملیات «وعده صادق ۲» اثبات کرد سامانه‌های موسوم به گنبد آهنین در برابر موشک‌های بالستیک پیشرفته ایران توانایی مقابله مؤثر ندارند. همچنین نشان داد، پیشرفته‌ترین سامانه‌های دفاعی دشمن نمی‌توانند مانع عبور موشک‌های بالستیک ایران و اصابت به اهداف مدنظر شوند.
تاریخ انتشار: ۱۹:۲۴ - ۲۰ مهر ۱۴۰۳ - 2024 October 11
کد خبر: ۲۵۹۶۸۱

۳ پیام هشداردهنده و بازدارنده «وعده صادق ۲»

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ راهبرد بازدارندگی به معنای تهدیدی جدی و معتبر برای جلوگیری از حمله یا تجاوز دشمن و مبتنی بر این فرض است، «اگر دشمن بداند هرگونه حمله یا تجاوز، پاسخی شدید و ویرانگر به همراه خواهد داشت؛ از اقدام نظامی علیه کشور باز خواهد ایستاد». 
 
این مفهوم بر این ایده استوار است، «بازیگران عقلانی هنگامی که با چشم‌انداز آسیب یا خسارت غیرقابل قبول مواجه شوند، ترجیح می‌دهند از رفتار خصمانه خودداری کنند».
 

جمهوری اسلامی ایران با عملیات «وعده صادق ۲»» نشان داد از مرحله جنگ‌های پنهانی و سایه‌وار عبور کرده و آماده است به صورت علنی و مستقیم در برابر تهدیدات رژیم صهیونیستی بایستد


جمهوری اسلامی ایران با اتکا به توسعه موشک‌های بالستیک به عنوان ابزار راهبردی، سیاستی در پیش گرفت که نیاز به سلاح‌های هسته‌ای را کاهش می‌دهد و بازدارندگی مؤثری در برابر تجاوزات احتمالی ایجاد می‌کند. همچنین با توجه به هزینه‌های کمتر و کارآمدی بالای موشک‌های بالستیک، توانست زیرساخت‌های نظامی خود را تقویت کند و سامانه‌هایی با بُرد و دقت بالا توسعه دهد که تهدیدات را از فاصله دور خنثی کند. تمرکز بر این برنامه نشان می دهد با تقویت توان دفاعی به دنبال حفظ ثبات منطقه ای هستیم؛ بدون اینکه وارد رقابت تسلیحاتی شویم.

 


موشک های بالستیک در راهبرد بازدارندگی ایران در برابر آمریکا و رژیم صهیونیستی نقش محوری و تعیین کننده ای دارد، ازجمله:

  1. ایران با در اختیار داشتن موشک هایی که قابلیت رسیدن به سرزمین های اشغالی دارند، تهدیدی معتبر ایجاد می کند که هرگونه اقدام نظامی از سوی این رژیم می تواند با واکنش تلافی جویانه جدی ایران همراه شود.

  2. تأسیسات موشکی ایران به گونه طراحی شده است که قابلیت تحرک دارد و در نقاط مختلف پراکنده شده اند. این موضوع تخریب پیش دستانه آن را در حملات هوایی رژیم صهیونیستی دشوار می کند.

  3. راهبرد موشکی ایران بر هدف قرار دادن زیرساخت‌های مهم و حساس نظامی و غیرنظامی مانند پایگاه‌های هوایی، مراکز فرماندهی و زیرساخت‌های حیاتی (مانند نیروگاه‌ها، منابع آبی و بنادر) رژیم صهیونیستی متمرکز است. چنین راهبردی به عنوان عامل بازدارنده قدرتمند عمل می‌کند و باعث وارد کردن خسارت های جدی به اقتصاد و قابلیت‌های نظامی رژیم صهیونیستی می شود.


جمهوری اسلامی ایران با عملیات «وعده صادق ۲»» نشان داد از مرحله جنگ‌های پنهانی و سایه‌وار عبور کرده و آماده است به صورت علنی و مستقیم در برابر تهدیدات رژیم صهیونیستی بایستد. این اقدام راهبردی تلاشی برای احیای بازدارندگی و اعمال فشار بر رژیم صهیونیستی است تا از هر گونه اقدام تهاجمی علیه منافع ایران خودداری کند. این تقابل پیام روشنی به صهیونیست ها داد که هزینه هرگونه تجاوز به مراتب بیشتر از آن چیزی خواهد بود که پیش‌تر تصور می‌کردند.


حمله موشک بالستیک هایپرسونیک فتاح به عمق سرزمین‌های اشغالی مرحله‌ای جدید و سرنوشت‌ساز در منازعه میان تهران و تل‌آویو به وجود آورده است. این حمله که به صورت زنده از شبکه‌های بین‌المللی پخش شد، واقعیتی غیرقابل انکار را پیش روی رژیم صهیونیستی قرار داد و به مقام های این رژیم نشان داد، دیگر نمی‌توانند توانایی بالای موشکی ایران را نادیده بگیرند. شفافیت و دقت تصاویر این حمله به قدری بود که نه تنها موفقیت عملیات را به اثبات رساند، بلکه شکاف‌های دفاعی و ناکارآمدی سامانه‌های دفاعی رژیم صهیونیستی را به وضوح آشکار کرد.


روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در تحلیلی نوشت: موشک‌های ایران پس از شکافتن پدافند هوایی رژیم صهیونیستی، خسارت های میدانی قابل توجهی به اهداف مدنظر وارد کردند. ایران حدود ۱۸۰ موشک شلیک کرد که ۳۲ موشک به پایگاه هوایی «نواتیم» رسید. همچنین دست کم یکی از پرتابه‌ها به اطراف مقر سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) واقع در تل‌آویو اصابت کرد.


نشریه فارین پالیسی در گزارشی درباره حملات موشک بالستیک ایران به رژیم صهیونیستی نوشت: ایران با پرتاب موشک های بالستیک می خواست نشان دهد از جسارت و توانایی حمله به رژیم صهیونیستی برخوردار و تنها کشور خاورمیانه است که مقابله مستقیم با رژیم صهیونیستی را در دستور کار دارد.
 

حمله موشک بالستیک هایپرسونیک فتاح به عمق سرزمین‌های اشغالی مرحله‌ای جدید و سرنوشت‌ساز در منازعه میان تهران و تل‌آویو به وجود آورده است


رژیم صهیونیستی در مواجهه با حملات موشکی ایران و برای واکنش تلافی‌جویانه به بررسی گزینه‌های مختلفی مانند حمله به مراکز نظامی، تأسیسات موشکی، زیرساخت‌های نفتی و حتی هسته‌ای ایران پرداخته است. با وجود این، اجرای هر یک از این توطئه‌ها می‌تواند عواقب شدیدی به دنبال داشته باشد و واکنش تلافی‌جویانه ایران، منطقه را در آستانه جنگ تمام‌عیار قرار دهد. همین موضوع باعث شده است مقام های غربی و صهیونیستی در اتخاذ تصمیمات نظامی محتاطانه‌تر عمل و از اجرای پلن‌های تهاجمی خود خودداری کنند.

 


برای نمونه گروه بین المللی بحران در یادداشتی تأکید کرد: حمله رژیم صهیونیستی به ایران شاید به‌طور موقت برنامه هسته‌ای ایران را به تعویق بیندازد، اما بدون شک عزم تهران را برای دستیابی به بازدارندگی هسته ای تقویت خواهد کرد. واشنگتن باید به‌وضوح اعلام کند در حمله به تأسیسات هسته‌ای یا زیرساخت‌های ایران شرکت و از صهیونیست ها حمایت نخواهد کرد. علاوه بر این، باید از نفوذ خود استفاده و از هرگونه اقدام یک‌جانبه رژیم صهیونیستی جلوگیری کند، زیرا افزایش درگیری‌ها منافع هیچ‌یک از طرف ها را حفظ نخواهد کرد.


در گزارشی دیگر شورای روابط خارجی اروپا عنوان کرد: اروپایی‌ها باید هرچه زودتر متوجه هزینه‌های سیاست‌های کارشکنانه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی شوند، زیرا این سیاست‌ها خطر وقوع درگیری گسترده و فاجعه‌بار را افزایش می‌دهد.
 
نشریه ریسپانسیبل استیت کرفت در گزارشی نوشت: اگر جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به رژیم صهیونیستی اجازه دهد بر شدت تنش ها بیفزاید، ممکن است به تقابل نظامی مستقیم میان ایران و آمریکا منجر شود و به‌شدت ثبات منطقه را به خطر بیندازد. پیامدهای چنین جنگی برای امنیت ملی آمریکا بسیار غیرقابل پیش‌بینی است، اما به‌راحتی می‌توان حدس زد نتیجه آن مشابه با ماجراجویی‌های نظامی فاجعه‌بار دولت جورج دبلیو بوش در غرب آسیا خواهد بود.


در مجموع، عملیات «وعده صادق ۲» سه پیام کلی داشت:

  1. ایران با رونمایی از موشک‌های مافوق صوت خود به دنیا نشان داد فناوری پیشرفته‌ای در حوزه تسلیحات موشکی دارد. این اقدام نه تنها قدرت دفاعی و تهاجمی کشور را تقویت می‌کند، بلکه پیام روشنی به دشمنان و متحدان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای می‌فرستد. با این نمایش قدرت هرگونه تردید درباره توانایی ایران در توسعه و بکارگیری چنین موشک‌هایی از بین رفته است و کشورمان توانست به عنوان یکی از پیش قراولان این فناوری در جهان شناخته شود. این دستاورد قدرت بازدارندگی ایران را به میزان قابل توجهی افزایش داده است.

  2. عملیات «وعده صادق ۲» نشان داد، سامانه‌های دفاع هوایی رژیم صهیونیستی ازجمله آرو، فلاخن دیوید و گنبد آهنین در برابر موشک‌های بالستیک پیشرفته ایران توانایی مقابله مؤثر ندارند. این عملیات ثابت کرد حتی پیشرفته‌ترین سامانه‌های دفاعی نیز نمی‌توانند مانع اصابت موشک‌های بالستیک ایران به اهداف مدنظر شوند.

  3. تهران با نمایش قدرت موشک‌های مافوق صوت خود، هشداری صریح به رژیم صهیونیستی ارسال کرد که هرگونه واکنش نسنجیده می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری به همراه داشته باشد. ایران با این پیام روشن کرد، هر اقدام تلافی‌جویانه‌ای ممکن است با پاسخ سریع و هدفمندی همراه شود که تأسیسات حساس و راهبردی مانند راکتور هسته‌ای دیمونا در صحرای نقب یا زیرساخت‌های استخراج گاز در سواحل مدیترانه را هدف حمله قرار دهد. این هشدار بخشی از راهبرد بازدارندگی کشورمان است که از پیشرفت های تکنولوژیکی و تسلیحاتی برای حفظ امنیت و منافع ملی استفاده می‌کند.
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار