«وعده صادق 2» و موج مهاجرت معکوس صهیونیست‌ها-راهبرد معاصر
جنگنده‌های ائتلاف آمریکایی-انگلیسی، صنعاء و الحدیده را بمباران کردند رویترز مدعی موافقت بن سلمان برای دستیابی به توافق با رژیم صهیونیستی شد عراقچی در بیروت: ایران از لبنان برای مقابله با جنایات رژیم صهیونیستی حمایت کامل خواهد کرد منبع نزدیک به حزب‌الله: پیکر شهید سیدحسن نصرالله موقتاً در مکانی نامعلوم دفن می‌شود محموله‌ای که عباس عراقچی با خود به لبنان برد + جزئیات ایلان ماسک در تجمع انتخاباتی ترامپ در پنسیلوانیا شرکت می‌کند وزیر خارجه ایران وارد لبنان شد واکنش تهران به اتهام استفاده ایران از هوش مصنوعی برای دخالت در انتخابات آمریکا «زاهی عوفی» از فرماندهان حماس در بمباران طولکرم به شهادت رسید شمار قربانیان طوفان «هلن» در آمریکا به ۲۰۰ نفر رسید واکنش پنتاگون درباره احتمال پاسخ اسرائیل به ایران سی‌ان‌ان: موشک‌های ایران به آشیانه‌های پایگاه نواتیم اصابت کردند بمباران شدید بیروت از سوی صهیونیست‌ها | هاشم صفی الدین هدف حمله بوده حمله جنگنده‌های صهیونیست به جنوب لبنان حمله آمریکا و انگلیس به استان الحدیده یمن
یادداشت سیدعلی نجات، کارشناس مسائل غرب آسیا؛

«وعده صادق 2» و موج مهاجرت معکوس صهیونیست‌ها

یکی از پیامدهای مهم عملیات «وعده صادق 2» شلیک به پاشنه آشیل صهیونیست‌ها، یعنی مهاجرت معکوس بود و تأثیرات این عملیات‌ بر مهاجرت معکوس تا سال‌های آتی گریبان‌گیر رژیم صهیونیستی خواهد بود.
سیدعلی نجات؛ کارشناس مسائل غرب آسیا
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۳ - ۱۴ مهر ۱۴۰۳ - 2024 October 05
کد خبر: ۲۵۹۲۲۵

«وعده صادق 2» و موج مهاجرت معکوس صهیونیست‌ها

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ هفته گذشته جمهوری اسلامی ایران عملیات «وعده صادق 2» را در انتقام‌جویی از اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی در به شهادت رساندن اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی سابق حماس در تهران و اقدامات تروریستی اخیر این رژیم در به شهادت رساندن سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان و شهید عباس نیلفروشان، از فرماندهان سپاه قدس کشورمان انجام داد.
 
حمله موشکی ایران با نام «وعده صادق 2» با شلیک حدود 200 موشک به سمت رژیم صهیونیستی خسارت های مادی زیادی به بار آورد، تعداد قابل توجهی از نظامیان صهیونیست کشته یا زخمی شدند و به بسته شدن حریم هوایی این رژیم منجر شد. منابع صهیونیستی برآورد کردند، حدود یک هزار و 800 بار آژیر خطر در سراسر سرزمین‌های اشغالی به صدا درآمد و 8 میلیون‌ نفر با شتاب زیاد راهی پناهگاه‌ها شدند.
 

بسیاری از کارشناسان حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی را متراکم‌ترین و پیچیده‌ترین حمله موشک بالستیک جهان توصیف کردند


در شب حمله موشکی ایران، شخصیت‌ها و رهبران سیاسی رژیم صهیونیستی نیز به پناهگاه‌ها رفتند. رسانه‌های صهیونیستی اعتراف کردند، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر، یوآو گالانت وزیر جنگ و دیگر وزیران رژیم اشغالگر هنگام حملات موشکی سهمگین ایران در پناهگاه‌های مستحکم زیرزمین مخفی شده بودند.

 


بسیاری از کارشناسان حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی را متراکم‌ترین و پیچیده‌ترین حمله موشک بالستیک جهان توصیف کردند. به هر روی عملیات «وعده صادق 2» تأثیرات و پیامدهای راهبردی متعددی در حوزه‌های سیاسی، نظامی، امنیتی، اقتصادی و اجتماعی برای رژیم صهیونیستی به دنبال خواهد داشت. در این میان یکی از پیامدهای مهم حمله موشکی ایران که در آینده تأثیر خود را نمایان می‌سازد، افزایش مهاجرت معکوس صهیونیست‌هاست.
 
فلسفه تأسیس رژیم صهیونیستی از زبان بانیان اولیه آن، جذب یهودیان سراسر جهان به فلسطین عنوان شده است. دیوید بن‌گوریون، نخستین نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از ضرورت مهاجرت یهودیان جهان به سرزمین فلسطین می گوید؛ از این‌رو جمعیت یهودیان همواره موضوعی حیاتی و بنیادین برای رژیم صهیونیستی تلقی می‌شود، زیرا بدون آن رژیم صهیونیستی بی‌معناست.
 
در حالی که ازجمله شعارها و اهداف بزرگ جنبش صهیونیسم، ایجاد پناهگاه امن برای سراسر یهودیان جهان بود. اما برخلاف اندیشه تئودور هرتزل که معتقد بود با پیدایش رژیم جدید، وطن امن یهودیان ایجاد خواهد شد، وطن امن پدید نیامد و رژیم صهیونیستی هم‌اکنون در تدارک امنیت مدنظر شکست خورده است.
 
صهیونیست‌ها سال‌های گذشته با نصب سپر دفاعی موشکی و سامانه گنبد آهنین در این سرزمین قصد داشتند اراضی اشغالی را برای یهودیان امن‌ترین سرزمین جلوه دهند، اما با ناکام ماندن این پروژه و اصابت دقیق موشک‌های ایران به سراسر مناطق رژیم صهیونیستی، موج مهاجرت معکوس از رژیم صهیونیستی با شدت بیشتری ادامه خواهد یافت.
 
افزایش ناامنی یکی از دغدغه‌های اصلی صهیونیست‌ها بوده است؛ مهاجرانی که قرار بود با آمدن به رژیم صهیونیستی از زندگی خوب و مرفه برخوردار شوند، اکنون با خلأ در نخستین نیاز بشری یعنی امنیت مواجه‌اند و سیاست‌های جنگ‌طلبانه تل‌آویو باعث شده است مهاجران با ناامیدی بیشتری مواجه شوند و سودای رفتن به سایر کشورها را در سر بپرورانند.
 
طبق داده‌های رسمی سازمان جمعیت و مهاجرت رژیم صهیونیستی، در 6 ماه نخست جنگ غزه، نیم میلیون صهیونیست به طور قطعی از فلسطین اشغالی مهاجرت کردند که در تاریخ رژیم صهیونیستی بی‌سابقه بوده‌ و این درحالی‌است که پیش‌بینی می‌شود رقم یادشده در سال جاری میلادی بیشتر شود؛ موضوعی که به شدت غیرمنتظره و غیرعادی است. اکنون طیف‌های قابل ملاحظه‌ای از شهروندان صهیونیست، اراضی اشغالی را مکانی امن برای خود جهت ادامه زندگی نمی‌بینند و به نحوی فعال به دنبال به دست آوردن ویزای کشوری دیگر هستند.
 
شدت گرفتن روند مهاجرت از رژیم صهیونیستی درحالی است که سال‌های گذشته مقام های رژیم صهیونیستی هم زمان با ادامه اشغال اراضی فلسطینیان و شهرک‌سازی، تلاش‌های زیادی برای جذب صهیونیست ها از اقصی نقاط جهان به فلسطین ‌اشغالی به کار بستند.
 

طبق داده‌های رسمی سازمان جمعیت و مهاجرت رژیم صهیونیستی، در 6 ماه نخست جنگ غزه، نیم میلیون صهیونیست به طور قطعی از فلسطین اشغالی مهاجرت کردند


بدون تردید بعد از حمله موشکی ایران، موج جدیدی از مهاجرت معکوس از سرزمین‌های اشغالی شکل خواهد گرفت. پس از حمله موشکی ایران به سرزمین‌های اشغالی، میزان درخواست‌های صهیونیست‌ها برای کمک روانی افزایش چشمگیری یافته است و انجمن «نتال» (متخصص در ارائه کمک‌های روانی به قربانیان ناشی از ضربات، جراحات، شوک، آسیب و حادثه) از افزایش 480 درصدی درخواست‌های کمک روانی خبر داد که نشان دهنده هراس شدید و درک ناامن بودن فلسطین اشغالی برای صهیونیست‌ها است.
 
فرآیند شکل‌گیری و تقویت صهیونیسم در رژیم صهیونیستی بر دو اصل اساسی یعنی اشغال اراضی فلسطینیان و مهاجرت‌ صهیونیست ها از اقصی نقاط جهان به آنجا استوار بوده، ولی اکنون یکی از دغدغه‌های اساسی رژیم صهیونیستی مهاجرت معکوس است. مهاجرت معکوس، پدیده‌ای است که می‌تواند خطر حیاتی برای این رژیم به دنبال داشته باشد، زیرا در رژیم صهیونیستی ضربه شدیدی به مهم‌ترین پایه‌های فلسفه اندیشه صهیونیسم وارد می‌کند.
 
از این‌رو می‌توان گفت، یکی از پیامدهای مهم عملیات «وعده صادق 2» شلیک به پاشنه آشیل صهیونیست‌ها، یعنی مهاجرت معکوس بود و تأثیرات این عملیات‌ بر مهاجرت معکوس تا سال‌های آتی گریبان‌گیر رژیم صهیونیستی خواهد بود.
 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده