سخنگوی شورای نگهبان: لایحه عفاف و حجاب در اختیار مجلس است-راهبرد معاصر
سرلشکر سلامی: شهادت سنوار، تصویرسازی‌های دروغین رژیم صهیونیستی از او را رسوا کرد پزشکیان: شهادت فرماندهان خللی در مقاومت ایجاد نخواهد کرد علم‌الهدی: سخنگوی دولت گفته «سیاست دولت در مقابل مسئله حجاب سیاست سلبی نیست» | رهبری می‌گویند بی‌حجابی جرم است، مگر می‌شود دولت بگوید سیاستش مقابله با جرم نیست؟ پاسخ یک منبع نزدیک به قالیباف به سخنان نخست وزیر لبنان در خصوص آتش بس قالیباف در گفتگو با روزنامه فرانسوی فیگارو: از هر تصمیم مجلس، دولت و مقاومت لبنان حمایت می‌کنیم خطیب جمعه تهران: اسرائیل منتظر معجزه غزه و لبنان باشد | هشدار جدی برای تل‌آویو و شرکای آن سپاه پاسداران بیانیه صادر کرد: جزئیات برگزاری مراسم‌های بزرگداشت شهید سردار نیلفروشان واکنش متفاوت زیباکلام به ترور یحیی السنوار توسط اسرائیل: چقدر می‌گفتند زیر تونل‌ها پنهان شده است محسن رضایی: ایران به دنبال جنگ نیست عضو کمیسیون آموزش مجلس: تعداد بازماندگان از تحصیل به‌دلیل فقر نگران‌کننده است پاسخ یوسف پزشکیان به اظهاراتی که رسایی به رئیس‌جمهور نسبت داد فرمانده نیروی دریایی ارتش به المیادین: واکنش ما شدید و شوکه کننده خواهد بود رهبر انقلاب: تکریم سرکار خانم مصطفوی کاری شایسته است | ایشان با استقامتی که از فرزندِ امام خمینی انتظار می‌رود پایبندی خود را به خط امام نشان دادند؛ یک نمونه آن تشکیل انجمن دفاع از فلسطین است فاطمه مهاجرانی: اولویت دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۴ توجه به اقشار کم‌درآمد است پزشکیان: قرار نیست به هر قیمتی به سمت توسعه حرکت کنیم

سخنگوی شورای نگهبان: لایحه عفاف و حجاب در اختیار مجلس است

طحان نظیف گفت: چند نفر از نمایندگان در خصوص لایحه عفاف و حجاب صحبت کردند و الان لایحه در اختیار مجلس برای طی مراحل است.
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۵ - ۲۸ مهر ۱۴۰۳ - 2024 October 19
کد خبر: ۲۶۰۵۵۴

به گزارش راهبرد معاصر، هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای جبهه مقاومت ازجمله یحیی سنوار گفت: همانطور که خداوند وعده داد پیروزی نزدیک است و دل‌های مسلمانان به پیروزی شادمان خواهد شد. شاهد حملات به مردم بی‌دفاع و مظلوم غزه و لبنان هستیم که نتیجه بی‌توجهی دولت‌ها به ضوابط بین‌المللی است.

 

وی اطهار کرد: گزارشی از ۱۱ طرح و لایحه و شش اساسنامه و ۲۲ استعلام صورت گرفته از دیوان عدالت اداری را ارائه می‌دهم که اولین مورد اصلاح تبصره ۶ و ۱۳ بودجه است که خلاف موازین شرع و قانون اساسی نبود.

 

وی ادامه داد: طرح اصلاح قانون نظام صنفی با اصلاحاتی که انجام شد خلاف موازین شرع و قانون اساسی نبود؛ همچنین طرح اصلاح تبصره یک ماده ۳۸ آیین‌نامه داخلی است که خلاف شرع و قانون اساسی نبود. طرح اصلاح فهرست قوانین معتبر در حوزه بیمه خلاف موازین شرع و قانون اساسی نبود.

 

سخنگوی شورای نگهبان بیان کرد: لایحه عدالت ترجیحی بین ایران و اندونزی دو ایراد داشت که با اصلاحات مجلس اشکالات آن برطرف شد و توسط رئیس‌جمهور ابلاغ شد. همچنین طرح فهرست قوانین احکام نامعتبر در حوزه تامین اجتماعی است که ابهامات شورا در ردیف ۲۳ بند ۲ ماده ۷۳ و در ردیف ۴۷ است.

 

وی افزود: ایرادات قبلی لایحه سرویس‌های دوجانبه بین ایران و عراق برطرف شد، اما یکی از ایرادات به قوت خود باقی است.

 

طحان نظیف گفت: ایرادات لایحه مقاوله نامه کار با اصلاحات مجلس برطرف شد، اما دو مورد آن اصلاح نشده و هنوز به قوت خود باقی است که باید به مجمع تشخیص برود.

 

وی ادامه داد: طرح قانون مجازات قاچاق اسلحه ایرادات متعددی داشت و دو مورد از ایرادات باقی مانده است. در ماده ۹ هم ایرادات باید رفع شود تا دوباره در شورا بررسی شود؛ همچنین اساسنامه سازمان صنایع دریایی مغایر شرع نبود.

 

سخنگوی شورای نگهبان بیان کرد: اساسنامه مرکز تجاری و صنعتی مازندران و اساسنامه منطقه تجاری و صنعتی دوغارون خلاف موازین شرع و قانون اساسی نبود؛ همچنین اساسنامه صندوق بازنشستگی مس ایران بررسی شد و به دولت برگشت داده شد.

 

وی گفت: اصلاح ماده ۷ اساسنامه شرکت توسعه مدیریت بنادر و فرودگاه‌ها بررسی شد و خلاف موازین نبود؛ همچنین اساسنامه مرکز تجاری سرخس یک ایراد شرعی داشت که در ماده ۱۹ بود و باید برطرف شود.

 

طحان نظیف بیان کرد: در این مدت ۲۲ پاسخ به دیوان عدالت اداری داشتیم که شهروندان نسبت به دستگاه‌های دولتی سوال داشتند.

 

وی در پاسخ به سوال خبرنگار صداوسیما که دو کرسی در مجلس خبرگان خالی شده و برنامه ریزی فقهای شورا برای برگزاری انتخابات میان دوره‌ای چیست؟ گفت: براساس قانون انتخابات میان دوره‌ای مجلس خبرگان باید با اولین انتخابات سراسری برگزار شود؛ لذا سال بعد با انتخابات شورا‌های اسلامی شهر برگزار می‌شود و هماهنگی‌های اولیه بین شورای نگهبان و وزارت کشور درخصوص استان خراسان جنوبی و آدربایجان شرقی انجام می‌شود.

 

وی درباره طرح ساماندهی کارکنان دولت گفت: شورای نگهبان در طرح ساماندهی در مرحله آخر ایرادی نداشت و با اصرار مجلس به مجمع رفت. ایراد هیات عالی به کل مجمع رفت.

 

طحان نظیف درخصوص تفسیر شورای نگهبان در خصوص اصل ۱۴۱ قانون اساسی اظهار کرد: تا الان به صورت رسمی استعلامی گرفته نشده و اگر از شورا رسما پرسیده شود آن را بررسی می‌کنیم. اینکه گفته شده شورای نگهبان در سال ۶۰ تفسیری داده درست نیست، چون تفسیر نبود و پاسخ به استعلام یک شخص بود، چون تفسیر سه چهارم رای اعضا را می‌خواهد.

 

وی ادامه داد: آیین نامه داخلی مجلس در این خصوص حکمی داشته که شورای نگهبان به آن ایرادی نداشته است. اگر از شورای نگهبان استعلامی صورت بگیرد آن را بررسی می‌کنیم. 

 

سخنگوی شورای نگهبان بیان کرد: چند نفر از نمایندگان در خصوص لایحه عفاف و حجاب صحبت کردند و اکنون لایحه در اختیار مجلس برای طی مراحل است و حیطه ورود شورای نگهبان در مسائل قانونی و شرعی است.

 

وی ادامه داد: درخصوص مقررات ابلاغ قوانین در مورد روسای مجلس و رئیس‌جمهور ماده یک قانون مدنی به آن اشاره کرده است.

 

وی در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان مبنی براینکه موضع شورای نگهبان درخصوص بازگشت لوایح پالرمو و cft به مجلس چیست؟ گفت: نسبت به این لوایح شورای نگهبان در سال‌های گذشته اظهارنظر کرده و الان فارغ است.

 

وی ادامه داد: شورای نگهبان نسبت به پالرمو ایرادی نداشت، اما نسبت به cft ایراداتی داشت که با اصرار مجلس به مجمع رفت و هر دو لایحه در اختیار مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

 

وی درباره اظهارات پزشکیان درخصوص ردصلاحیتش در انتخابات مجلس گفت: آقای پزشکیان پنج دوره نماینده مجلس بودند و بعد رئیس‌جمهور شدند. معنای این سابقه این است که پنج بار تاییدصلاحیت شده و در انتخابات ریاست جمهوری هم تایید صلاحیت شده و طرح این موارد مبنی بر ردصلاحیت در انتخابات گذشته در رسانه‌ها وجهه خاصی ندارد./ باشگاه خبرنگاران

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده