مؤلفه‌های پیروزی مقاومت در جنگ با رژیم اشغالگر-راهبرد معاصر
رایزنی وزرای خارجه ایران و انگلیس با محوریت تجاوز اسرائیل حزب‌الله عراق: آمریکا باید بهای حمله اسرائیل به ایران را بپردازد دست رد ژنرال السیسی به سینه نتانیاهو سخنگوی جنبش جهاد اسلامی فلسطین: به صورت رسمی چیزی درباره گفتگو‌ها دریافت نکرده‌ایم کامالا هریس: ایران به حمله نظامی اسرائیل پاسخ ندهد هشدار غرب به نتانیاهو: اقتصاد کرانه باختری را فلج نکن درخواست سه کشور از شورای امنیت برای تشکیل جلسه فوری درباره تجاوز اسرائیل به ایران ۱۸ شهید و مجروح در بمباران حاره صیدا در جنوب لبنان عراقچی در کمیسیون امنیت ملی: خواهان جنگ نیستیم اما از جنگ فرار نمی‌کنیم ایران: هم‌دستی آمریکا در جنایت رژیم صهیونیستی قطعی است در دیدار نمایندگان ایران و روسیه در وین چه گذشت؟ نامه عراقچی به شورای امنیت و گوترش درباره تجاوز اسرائیل افزایش شمار شهدای لبنان به ۲۶۵۳ شهید وقوع یک حادثه امنیتی سخت علیه صهیونیست‌ها در جنوب لبنان حزب الله خواستار تخلیه فوری ده‌ها شهرک صهیونیست نشین شد
«راهبرد معاصر» گزارش می‌دهد؛

مؤلفه‌های پیروزی مقاومت در جنگ با رژیم اشغالگر

دستیابی به پیروزی واقعی در جنگ با رژیم اشغالگر قدس نیازمند اجرا شدن سه هدف کلیدی در جریان نبرد است، نخست، پیروزی در برابر افکار عمومی در داخل مرز و خارج از آن دوم، به رسمیت نشناختن طرف متجاوز و سوم، مشروع و قابل دفاع بودن اهداف جنگی تعیین شده که می‌تواند آسیب جدی به هیمنه رژیم صهیونیستی وارد کند.
محمد بیات؛ کارشناس مسائل بین‌الملل
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۷ - ۰۲ آبان ۱۴۰۳ - 2024 October 23
کد خبر: ۲۶۰۶۷۵

مؤلفه‌های پیروزی مقاومت در جنگ با رژیم اشغالگر

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ از همان روزهای نخست شروع جنگ میان حماس و رژیم صهیونیستی در هفتم اکتبر 2023 میلادی نیروهای حزب‌الله با هدف یاری رساندن به محور مقاومت در غزه، شمال فلسطین اشغالی را در عمق دو الی 10 کیلومتری هدف قرار دادند. حزب‌الله قریب به یک سال حملات گسترده‌ای علیه تأسیسات صهیونیست‌ها انجام داد و به طور مکرر اعلام می‌کرد تا زمانی که آتش‌بس در غره برقرار نشود، از شدت حملات علیه رژیم اشغالگر قدس کاسته نخواهد شد. 
 
در نهایت ارتش صهیونیستی ابتدا حملات موشکی مستقیم و سپس حمله زمینی خود به لبنان را آغاز کرد. آنان که در ابتدا ادعا می کردند جنگ پیش‌رو محدود است و تنها اهداف حزب‌الله را نشانه می‌گیرد، حادثه پیجرها و ترور فرماندهان ارشد رضوان را رقم زدند. رژیم صهیونیستی علاوه بر حمله به تأسیسات حزب‌الله، به مناطق مسکونی نیز حمله کرد.
 

آنان به دنبال آن هستند مرز میان خود و لبنان را تغییر دهند و حزب‌الله را تا پشت رودخانه لیتانی عقب برانند


در مقابل این تجاوزگری‌ها، نیروهای حزب‌الله حملات موشکی-پهپادی به سوی مرزهای جنوبی را افزایش دادند. یکی از موفق‌ترین حملات پهپادی آنان در روزهای گذشته، حمله به تیپ گولانی رژیم صهیونیستی بود.
 


از گذشته تاکنون اختلافات مرزی یکی از مهم‌ترین چالش‌های میان  لبنان و رژیم صهیونیستی بوده است. در جنگ پیش‌رو، یکی از بارزترین اهداف صهیونیست‌ها در ادامه دادن جنگ، تحمیل تغییرات مرزی به بیروت و در صورت امکان اشغال بخشی از نوار مرزی این کشور عربی است. صهیونیست‌ها ادعا می‌کنند هدفشان از جنگ، بازگرداندن ساکنان شمالی سرزمین‌های اشغالی به خانه‌هایشان و اجرایی کردن مفاد قطعنامه 1701 سازمان ملل متحد در سال 2006 است.
 
آنان به دنبال آن هستند مرز میان خود و لبنان را تغییر دهند و حزب‌الله را تا پشت رودخانه لیتانی عقب برانند. ارتش صهیونیستی با این ادعا به عملیات‌های خود مشروعیت می‌دهد و دیگر اهداف بنیادین خود را در سایه آن عملی می‌کند. به عبارت دیگر، اهداف بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی از لشکرکشی به جبهه لبنان عبارت‌اند از، تضعیف جایگاه سیاسی- نظامی حزب الله در لبنان، کسب دستآورد برای جلب نظر افکار عمومی، اشغال بخشی از جغرافیای جنوب لبنان و توسعه آن به خاک سوریه و در نهایت تغییر موازنه در منطقه شرق عربی.
 
تضغیف حزب‌الله در سپهر سیاسی لبنان شاید مهم‌ترین هدف رژیم صهیونیستی در حمله به جبهه شمالی باشد. قبل از آنکه جنگ به صورت علنی میان دو طرف شکل بگیرد، صهیونیست‌ها به فرماندهان ارشد حزب‌الله حمله کردند. به عنوان نمونه، حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به ساختمان سیده زینب در جنوب لبنان و به شهادت رساندن فؤاد شکر، فرمانده موشکی حزب‌الله از اقدامات رژیم صهیونیستی پیش از شروع درگیری‌ها و انفجار پیچرها در میان مردم عادی و نیروهای حزب‌الله نشان‌دهنده تمایل دشمن برای ایجاد اخلال میان رده فرماندهی و نیروهای میدانی مقاومت بود.
 
مقام های رژیم صهیونیستی برای ضربه زدن به نیروهای حزب‌الله حتی در زمان آغاز جنگ از هدف قرار دادن فرماندهان دست برنداشتند و با ترور سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله خوی جنایتکارانه شان را بار دیگر به جهان نشان دادند. آنان تصور می‌کردند اگر فرماندهان ارشد مقاومت را هدف قرار دهند، حزب الله از بین خواهد رفت؛ اما آن چیزی که بعد از شهادت فرماندهان در جریان است، توانایی و قدرت گرفتن بیش از پیش جریان تصمیم‌گیری و قوه تفکر نیروهای حزب‌الله برای ضربه زدن به بازیگر سرکش منطقه است.
 
به عبارت دیگر، آنچه اهمیت دارد تداوم اندیشه و ساختار پولادین گروه‌های مقاومت است که بدون کمترین اخلالی به حیات خود ادامه می دهد و سعی می‌کند هر چه بیشتر در برابر اشغالگران قدرتمند شود.

مقام های رژیم صهیونیستی برای ضربه زدن به نیروهای حزب‌الله حتی در زمان آغاز جنگ از هدف قرار دادن فرماندهان دست برنداشتند و با ترور سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله خوی جنایتکارانه شان را بار دیگر به جهان نشان دادند


بهره سخن

با فرسایشی شدن جنگ، میزان خسارت های وارد شده به دشمن بیش از پیش روند صعودی به خود می‌گیرد. جنگ میان لبنان و رژیم صهیونیستی تا امروز به آوارگی یک سوم مردم لبنان منجر شده و حملات مکرر حزب‌الله به اهدافی در سرزمین‌های اشغالی، برقراری امنیت داخلی در رژیم صهیونیستی را مختل کرده است. نکته قابل تأمل آنکه اهداف از پیش تعیین شده از سوی رژیم صهیونیستی، تنها ملاحظات یک‌طرفه را در نظر می‌گیرد. 
 


آنها با طولانی‌تر کردن نبرد به دنبال کسب دستاوردهای بیشتر تا پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هستند. به تازگی مقام های غربی دیگر مانند گذشته حاضر به دفاع از اقدامات رژیم صهیونیستی نیستند و خواستار اجرای تحریم‌های تسلیحاتی علیه رژیم صهیونیستی شدند. بنابراین دستیابی به پیروزی واقعی در جنگ با رژیم اشغالگر قدس نیازمند اجرا شدن سه هدف کلیدی در جریان نبرد است؛

 
نخست، پیروزی در برابر افکار عمومی در داخل مرز و خارج از آن

دوم، به رسمیت نشناختن طرف متجاوز 

سوم، مشروع و قابل دفاع بودن اهداف جنگی تعیین شده که می‌تواند آسیب جدی به هیمنه رژیم صهیونیستی وارد کند. 
 
تحولات روزهای آینده نشان خواهد داد مقاومت تا چه اندازه شگفتانه‌های جدیدی برای اشغالگران در نظر گرفته است. 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده