دلایل اصلی مرگ در بانوان ایرانی اعلام شد-راهبرد معاصر
هشدار نارنجی فعالیت سامانه بارشی در ۵ استان | وقوع سیلاب و طغیان رودخانه‌ها خبر خوش سازمان اداری و استخدامی کشور برای بازنشستگان | متناسب سازی ۹۰ درصدی حقوق و فوق العاده ماموریت‌های جدید برای نهضت سوادآموزی در کشور | خبر خوش وزیر آموزش و پرورش از نقشه راه سوادآموزی صدور احکام اصلاحی بازنشستگان مشمول طرح رتبه‌بندی معلمان + توضیحات صندوق بازنشستگی کشوری کاهش محسوس دما و آغاز ناگهانی بارش‌ها در کشور تحول در واتساپ با هوش مصنوعی رودخانه تلار مازندران به رنگ سیاه درآمد! انهدام باند قاچاق در خلیج فارس با ۳۱۷ هزار لیتر سوخت فراخوان مشمولان اعزامی پایه خدمتی آبان ۱۴۰۳ ایلان ماسک: هرکس این طومار را امضا کند یک میلیون دلار به او پرداخت می‌کنم! مصرف سیگار سالانه جان ۵۰ هزار ایرانی را می‌گیرد اهدای درجه به فرماندهان انتظامی کشور پیگیری یک پرونده مرگ مغزی | میت هنگام جراحی اهدای عضو به هوش آمد دستبرد میلیاردی عروس به خانه مادرشوهر پولدار تهرانی صدور ابلاغیه اجرای حکم نیلوفر حامدی

دلایل اصلی مرگ در بانوان ایرانی اعلام شد

رئیس اداره سلامت میانسالان و مادران وزارت بهداشت با اشاره به دلایل اصلی مرگ در زنان ایرانی گفت: سن امید به زندگی در زنان به ۷۸ سال رسیده است.
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۲ - ۲۹ مهر ۱۴۰۳ - 2024 October 20
کد خبر: ۲۶۰۶۹۳

به گزارش راهبرد معاصر، ملیحه کیانفر؛ رئیس اداره سلامت میانسالان و مادران وزارت بهداشت اظهار کرد: طی چهار دهه، امید به زندگی زنان ایرانی از 54 سال به 78 سال رسیده است؛ یعنی اینکه می‌توان به دستاوردها و فعالیت‌های حوزه بهداشت و سلامت امیدوار باشیم.

 

وی ادامه داد: بر اساس اسناد و پیمایشی که در سال 1399 صورت گرفته، بیماری‌های ایسکمیک قلب (سکته قلبی و مغزی)، بیماری‌های ناشی از فشار خون، دیابت و سرطان پستان جزو 20 علت اول مرگ در زنان ایرانی هستند.

 

رئیس اداره سلامت میانسالان و مادران وزارت بهداشت با بیان این‌که انجام آزمایشات غربالگری پس از تولد نوزاد می‌تواند بیماری‌هایی را در نوزادان مورد بررسی قرار دهد، بیان کرد: در اولین گام از بدو تولد نوزادان، غربالگری بین سه تا پنج روزگی آن‌ها از طریق پاشنه پا انجام می‌شود. همچنین، یک غربالگری دیگر برای سنجش میزان شنوایی نوزاد و یک غربالگری برای بررسی وجود سه بیماری به نام‌های کم‌کاری مادرزادی تیروئید، فنیل کتونوری و نقص آنزیم G6PD یا فاویسم توسط آزمایشات غربالگری نوزادان صورت می‌گیرد.

 

وی ادامه داد: پس از آن نیز بررسی شبکیه نوزاد و در کل به صورت ماهیانه وضعیت آن‌ها مورد بررسی و پایش قرار می‌گیرد. علاوه بر این، از یک ماهگی تا هفت سالگی ازمایشات متعددی صورت می‌گیرد.

 

به گفته کیانفر، تمامی این خدمات در مراکز خدماتی جامعه سلامت به صورت رایگان انجام می‌شود. همچنین کودکان قبل از ورود دانش آموزان به مدرسه و در مقطع چهارم دبستان، هفتم دبستان و 11 دبیرستان نیز مورد غربالگری و تست‌های روانپزشکی و ارزیابی‌های بلوغ قرار می‌گیرند.

 

کیانفر در پاسخ به سؤال مجری مبنی براین که وزارت بهداشت از عملکرد خود در حوزه پیشگیری از بیماری‌ها و امراض و البته افزایش سلامت زنان جامعه راضی است یا خیر، گفت: بر اساس پارامترها در زمینه بهداشت بانوان بیشتر باید کار کنیم اما با توجه به اینکه امید به زندگی در زنان به 78 سال رسیده است، می‌توانیم به خودمان نمره قبولی دهیم؛ اگرچه هنوز جای کار دارد اما همچنان به صورت مستمر از طریق سیستم شبکه بهداشت کشور، فعالیت‌های بسیار زیادی را در دستور کار خود داریم.

 

رئیس اداره سلامت میانسالان و مادران وزارت بهداشت افزود: مسئله مهم این است که مردم به ویژه افراد کمتر برخوردار در کشور با نظام شبکه بهداشتی آشنا هستند و بیش از 5 دهه از عمر این موضوع می‌گذرد و خانه بهداشت در دورترین روستاهای ایران تا شهرها وجود دارد./ تسنیم

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار