زندگی در خط مقدم، انتخاب شجاعانه السنوار-راهبرد معاصر
گزارش «میدل ایست مانیتور»؛

زندگی در خط مقدم، انتخاب شجاعانه السنوار

در آخرین سفرم به غزه، هنگام ملاقات با اعضای گردان‌ها، به من گفته شد حدود ۸۵ درصد جوانان مبارز حماس یتیم هستند، ولی انگیزه و آمادگی بسیار بالایی برای نبرد دارند. حضور السنوار در کنار آن‌ها در خط مقدم باید الهام‌بخش بزرگی برایشان بوده باشد.
ایوان ریدلی؛ تحلیلگر سیاسی مسائل خاورمیانه
تاریخ انتشار: سه‌شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۳ - 22 October 2024

زندگی در خط مقدم، انتخاب شجاعانه یحیی السنوار

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ به طرز باورناپذیری از دریچه پهپاد اسرائیلی شاهد لحظات پایانی زندگی یحیی السنوار، فرمانده حماس در ساختمانی چندطبقه در نزدیکی رفح بودیم. السنوار با صورتی پوشیده شده با چفیه، آرام و بی‌حرکت روی صندلی راحتی نشسته بود؛ صندلی‌ای که لایه‌ای از غبار داشت. پنجره‌ها ویران شده، بخش زیادی از دیوارها فرو ریخته و اتاق را به فضای بیرون باز کرده بود. وی در سکوتی سنگین، تقریباً بی‌حرکت، در اتاقی پر از غبار در نتیجه بمباران‌ها، نشسته و به‌خوبی با محیط ویران اطرافش استتار کرده بود.
 
با آرامشی چشمگیر به پهپاد خیره شده بود و هیچ نشانه‌ای از ترس در چهره‌اش دیده نمی‌شد. آنچه بسیاری از ما متوجه آن نشدیم، حرکت آهسته دست چپش بود که به سمت تکه چوب بلندی می‌رفت، درست در لحظاتی که پهپاد به وی نزدیک‌تر می‌شد.
 

اپراتور پهپاد هرگز متوجه نشد در حال مشاهده مهم‌ترین فرد تحت تعقیب اسرائیل است. تنها چند لحظه بعد، گلوله تانک به سمت ساختمان شلیک شد


یکی از کاربران شبکه‌های اجتماعی نوشت: فارغ از اینکه مردم چه دیدگاهی نسبت به السنوار دارند، وی همچون یک قهرمان هالیوودی جان سپرد؛ آخرین نفر ایستاده، تنها میان همرزمان کشته‌شده‌اش، پوشیده از غبار و در آستانه مرگ، در برابر شرایطی غیرقابل‌تحمل.
 
با تنها دستی که برایش باقی مانده بود، تکه چوبی به‌سوی پهپاد بی‌احساسی پرتاب کرد که از سوی فردی در پسِ ماشین کنترل می‌شد. این صحنه، تداعی‌گر نسخه واقعی فیلم «ترمیناتور» بود. صهیونیست ها گمان می‌کردند با انتشار عمومی این صحنه ها، یحیی السنوار و مقاومت فلسطین را تحقیر کردند، اما در واقع، این صحنه پرده از مشکل عمیقی در جامعه اسرائیل برمی‌دارد.


بی‌تردید، اسرائیلی ها انتظار داشتند السنوار را در حالی بیابند که هراسان و در گوشه‌ای از تونل‌های زیرزمینی  پنهان شده باشد، اما آنچه رخ داد، این بود که اپراتور پهپاد هرگز متوجه نشد در حال مشاهده مهم‌ترین فرد تحت تعقیب اسرائیل است. تنها چند لحظه بعد، گلوله تانک به سمت ساختمان شلیک شد.
 
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در سخنرانی تلویزیونی در حالی که به تمجید از ترور السنوار پرداخت، گفت: وی خود را شیر می‌نامید، اما در حقیقت در گوشه‌ای تاریک پنهان شده بود و زمانی که از سربازان ما با هراس فرار کرد، جان باخت.
 
آیا کسی پس از دیدن تصاویر پهپاد، سخنان نتانیاهو را باور کرد؟ به نظر نمی‌آید. این فقط یکی دیگر از دروغ‌هایی است که از سوی بی بی مطرح شد؛ کسی که امیدواریم به زودی به‌عنوان جنایتکار جنگی محاکمه شود. واضح است یحیی السنوار هنگام شناسایی به وسیله پهپاد در حال فرار نبود. وی با شجاعت و بدون ذره‌ای ترس، آشکارا در برابر دیدگان قاتلانش نشسته بود؛ با چهره‌ای خونسرد و پر از شجاعت.
 
حالا این تصاویر را مقایسه کنید با عکس‌های یئیر، پسر گستاخ نتانیاهو که در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده است. وی از ژانویه در اقامتگاهی مجلل در هالندیل بیچ، فلوریدا با هزینه ۵ هزار دلار در ماه زندگی می‌کند. وی سرباز فراری و از خدمت در ارتشی بی اخلاق سر باز زده است.
 
در حقیقت، ویدئوی اسرائیل از آپارتمان بمباران‌شده در شمال رفح شاید بهترین ابزار جذب نیرو برای شاخه نظامی حماس باشد، زیرا به‌وضوح نشان می‌دهد چرا فلسطینیان یحیی السنوار را «شیر» می‌خوانند. ‌بار دیگر اقداماتی که ارتش موسوم به «تیک‌تاک» اسرائیل انجام داد، عملاً به زیان خودشان تمام شده است.
 
گزارش‌هایی وجود دارد که برخلاف ادعاها درباره پنهان شدن السنوار در تونل‌های غزه، وی پس از ترور اسماعیل هنیه، سیاستمدار محبوب و رهبر سیاسی حماس تصمیم گرفت در کنار جوان‌ترین اعضای گردان‌های عزالدین قسام در خطوط مقدم بجنگد.  السنوار به هم‌رزمانش که وی را به احتیاط بیشتر فرا می‌خواندند، گفته بود: می‌خواهم تمام اعضای مقاومت بدانند زندگی من از جان کسانی که در خط مقدم می‌جنگند، ارزشمندتر نیست. رهبران واقعی در صف نخست می‌جنگند و اگر بروم، جانشین ما از پیش انتخاب شده است.
 

ویدئوی اسرائیل از آپارتمان بمباران‌شده در شمال رفح شاید بهترین ابزار جذب نیرو برای شاخه نظامی حماس باشد


با ادامه نسل‌کشی، زود است درباره میراث یحیی السنوار قضاوت کنیم، اما به نظر می‌آید اقداماتش به‌عنوان «شیر» در تاریخ فلسطین جاودانه خواهد شد. در آخرین سفرم به غزه، هنگام ملاقات با اعضای گردان‌ها، به من گفته شد حدود ۸۵ درصد جوانان مبارز حماس یتیم هستند، ولی انگیزه و آمادگی بسیار بالایی برای نبرد دارند. حضور السنوار در کنار آن‌ها در خط مقدم باید الهام‌بخش بزرگی برایشان بوده باشد.
 
مهم نیست تل‌آویو، واشنگتن، لندن یا هر جای دیگری چه می‌گویند؛ یحیی السنوار ثابت کرد تا آخرین لحظه بی‌پروا و شجاعانه جنگید. حتی زمانی که به سختی توان حرکت داشت، با شجاعت تکه چوبی شکسته را به سمت دشمنش پرتاب کرد. بیشتر رهبران غربی در نسل‌کشی اسرائیل شریک‌اند و هیچ شرمی از این هم‌دستی ندارند.
 
السنوار از اجتناب‌ناپذیری مرگ آگاه بود، اما وقتی لحظه‌اش فرا رسید، آن را با اختیار و شرافت پذیرفت. وی به‌عنوان یکی دیگر از قهرمانان فلسطین جان سپرد و این حقیقت را مدیون اپراتور پهپاد اسرائیلی هستیم که به‌طور تصادفی شناسایی اش کرد.

ارسال نظر
پربیننده ترین اخبار
«راهبرد معاصر» گزارش می‌دهد؛ / ۱ روز پیش

انتخابات آمریکا و رقابت آشفته ترامپ-هریس

«راهبرد معاصر» گزارش می‌دهد؛ / ۱ روز پیش

عملکرد فوق العاده پدافند هوایی در شب آرام ایران

مرتضی افقه، کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد: / ۱ روز پیش

چالش‌های بودجه ۱۴۰۴

یادداشت آصف ملحم، رئیس مرکز پژوهش‌های JSM مسکو؛ / ۱ روز پیش

بریکس، سکویی برای بازترسیم نظم جهان

یادداشت گائو بای، استاد جامعه‌شناسی دانشگاه دوک؛ / ۱ روز پیش

سرنوشت دلارزدایی در جنوب جهانی