به گزارش راهبرد معاصر؛ ۲۰۰ دقیقه از «ستایش» ساخته شده بود که کارگردانی آن را پذیرفتم.
سلطانی با اشاره به اینکه شروع سریال ستایش با زنده یاد ایرج قادری بود و ورود سعید مطلبی به عنوان نویسنده نیز به تبع ورود او بود، ادامه داد: متاسفانه ایشان نتوانستند به خطر بیماری کار را ادامه بدهند. سپس آقای اصغر هاشمی وارد پروژه شدند و چیزی حدود ۲۰۰ دقیقه هم کار گرفته بودند، اما مشکلی برایشان پیش آمد و نتوانستند کار را ادامه بدهند. بخش قابل توجهی از بازیگران چیده شده بود، قصه مشخص بود و ادامه کار دشوار بود و من با توجه به اینکه قصه، موضوع روز بود و با جسارت به مسائل روز وارد شده بود، بنابراین کار را پذیرفتم و کارگردانی اش کردم.
طرفدار پر و پاقرص «ستایش» بودم و وقتی به من زنگ زدند خیلی هول شدم!
نادری در این باره که فکر نمیکرد روزی به عنوان قطب منفی این سریال باشد، اظهار کرد: روزی که به من زنگ زدند آنقدر هول شدم که حتی نقش را هم نپرسیدم و گفتم فقط نشانی دفتر را به من بدهید! حالا هم احساس میکنم «ستایش ۳» شاخصترین کار من است و مردم مرا با پری سیما میشناسند.
وی با بیان اینکه خوشحالم اجرا به شکلی بوده که مردم پری سیما را باور کرده اند، ادامه داد: بازی در نقش منفی خیلی سختتر است، چون معمولا فاصله زیادی با شخصیت خود بازیگر دارد و برای رسیدن به آن فقط دانستن چهار تکنیک بازیگری کافی نیست و هدایت کارگردان و نویسنده مهم است.
نادری یادآور شد: من به پری سیما حق نمیدهم که این همه منفی باشد و انتقام بگیرد. او حق دارد بابت دگرگونی زندگی اش ناراحت باشد، اما اینکه روی همه روابط پا بگذارد درست نیست.
اجرای نقشهای منفی دشوارتر است
سلطانی هم افزود: پری سیما کاراکتر بسیار دشواری بود و خانم نادری زحمات زیادی کشید. خانم تیرانداز هم همینطور و ایفای نقشهایی که بار منفی داشت، اجرایشان دشوارتر بود.
وی در ادامه درباره تعامل خود با سعید مطلبی نویسنده این سریال اظهار کرد: او به نوعی خالق اصلی این کاراکترها و شکل روایت است و ما ارتباط دائمی و فراگیری با ایشان داریم که برگرفته از شخصیت اوست و هیچ توقفی در فعالیتهای او وجود ندارد. انگار با خودش مسابقه دارد. او اولین نویسندهای است که با خیال راحت میتوانم با او کار کنم و متن هایش به ذهن من نزدیک است.
پری سیما را در فصل سه بدون هیچ نقابی بازی کردم
نادری بیان کرد: تقریبا در بیشتر سکانسهایی که بازی داشتم آقای مطلبی سر صحنه بودند و بدون کمکشان کار من سختتر میشد. در ستایش دو پری سیما خیلی کاراکتر بیرونی نبود و ناگهان مشخص میشود او چه نقابی داشته است. در ستایش سه او ورق هایش را رو میکرد؛ بنابراین از من خواستند بدون هیچ نقابی این نقش را بازی کنم.
سلطانی هم با اشاره به اینکه قبل از پیوستن به پروژه، راشهای داریوش ارجمند را دیده بوده، درباره شخصیت حشمت فردوس تصریح کرد: وقتی کاری با چنین سابقه و طول پخشی داریم، کم کم استهالهای بین کاراکتر و بازیگر میبینیم. چه بسا ویژگیهایی که خود ارجمند دارد در حشمت فردوس دیده میشود. مطمئنم اگر هر بازیگر دیگری جای ارجمند بود این ویژگیها پیدا نمیشد و این شیرینی، زبری و نرمی و لطافت که از آدمهای این سن و سال سراغ داریم در کار نبود.
وی افزود: خود او یک دایی داشته است که خیلی به این کاراکتر نزدیک است و دوستانی در بازار دارد که از آنها برای اجرای کاراکتر استفاده کردند. خیلیها که در تره بار کار میکردند، سر صحنه میآمدند و به ارجمند میگفتند چقدر مشابه آدمهایی است که آنجا میبینند.
برای اجرای اولین سکانسم مقابل حشمت فردوس ترسیده بودم
نادری نیز درباره همکاری با ارجمند گفت: در سکانسی که من به دفتر میدان میرفتم و با زبان نرم حشمت فردوس را تهدید میکردم، باید از موضع قدرت صحبت می شد؛ آنقدر ترسیده بودم که نمیدانستم از پس این کار برمی آیم یا نه. آقای ارجمند به شدت آدم نازنینی هستند و مرا که دیدند، فهمیدند من ترسیده ام و راهنمایی ام کردند.
منتقدان برای نقد سریالی با ۸۵ میلیون مخاطب از فرمول دیگری استفاده کنند
سلطانی درباره اینکه نظرش درباره اظهار نظرهای منتقدان که اغلب موافق «ستایش» نیستند چیست، تصریح کرد: بپذیریم که سریال سازی در کشور ما جریانی است که باید با توجه به آن نقد و بررسی شود. یک منتقد وقتی درباره یک کار تلویزیونی صحبت میکند که با ۸۵ میلیون مخاطب مواجهه داشته است، باید از فرمول دیگری برای نقد استفاده کند. مواجهه با محصولی که طیف گستردهای از نوجوانان تا افراد مسن را در برمی گیرد، فرمول دیگری میطلبد. ضمن اینکه به نظر همه منتقدان احترام میگذارم، مشخصا آنها کار را دیده اند و حالا نقد میکنند.
نمیدانم فیلم یا سریال فارسی یعنی چه؟
وی درباره نقدی که مبنی بر فیلم فارسی بودن ستایش به آن میشود، تصریح کرد: من این عبارت فیلم فارسی را نمیفهمم. سریال فارسی را متوجه نمیشوم یعنی چه. منظورشان را درک نمیکنم که آیا از نظر نقصان محتوا و منظور میگویند یا شکل ارائه. نمیپذیرم با اثری که بسیار دیده میشود با یک انگ و به گناه اینکه دیده شده اینگونه برخورد شود.
آب میخورم میگویند پول حشمت فردوس است
نادری درباره برخورد مردم در فضای مجازی بیان کرد: من آب میخورم میگویند پول حشمت فردوس است! به صورت جدی فرصت نمیکنم در فضای مجازی باشم و روزی نیم ساعت تا ۴۵ دقیقه درگیر میشوم. مردم بیشتر با من شوخی کرده اند و مرا مورد لطفشان قرار داده اند.
در ادامه سلطانی درباره فعالیتهای تازه خود توضیح داد: با آقای زرین کوب به عنوان تهیه کننده ساخت سریال «بوم و باران» را برای شبکه دو سیما آغاز کرده ایم. این مجموعه یک بستر تاریخی دارد و نوشته شهره شریعتی است و دو ماه است جلوی دوربین رفته و برای سال بعد روی آنتن میرود.
این کارگردان در پاسخ به اینکه آیا «ستایش ۴» نیز ساخته خواهد شد یا خیر، گفت: خیلیها از من در این باره سوال میکنند. بخش سوم هم برای من اینگونه بود که وقتی دو را تمام کردیم میدانستیم ادامه خواهد داشت، اما همه چیز قائل به کشف و شهود مطلبی بود و بنا بود مطالب یک و دو در بخش سه جمع بندی شود. اکنون درباره فصل چهارم واقعا نمیدانم و باید از آقای مطلبی سوال کرد.
وی در این باره که آیا داستان در فصل سه بسته میشود، اظهار کرد: داستان پایان خوبی دارد و اگر ادامه داشته باشد اتفاق جدیدتری با همین کاراکترهاست.
منبع: باشگاه خبرنگاران