منابع جدید درآمدی برای شهرداری تهران شناسایی می‌شود-راهبرد معاصر
ادارات، مدارس و دانشگاه‌های کرمانشاه فردا چهارشنبه تعطیل شدند تهران فردا هم تعطیل شد/ آموزش غیرحضوری مدارس و تعطیلی دانشگاه‌ها و ادارات استان تهران مدارس و دانشگاه‌های زنجان چهارشنبه ۲۸ آذر تعطیل شد فردا دانشگاه بوعلی سینا تعطیل شد/ فعالیت‌های آموزشی به صورت مجازی آلودگی هوای تهران به وضعیت قرمز رسید مدارس قم فردا (چهارشنبه) غیرحضوری شد نیمه شرقی کشور رکوردار سرما شد  ادارات مازندران فردا تعطیل نیست؛ فعالیت مدارس غیرحضوری تردد رایگان بانوان با BRT و مترو در روز زن / برگزاری نمایشگاه خوداشتغالی زنان در ایستگاه‌های منتخب مترو مدارس ۱۱ شهرستان کرمانشاه فردا چهارشنبه تعطیل است / ادارات فعالند مدارس و دانشگاه‌های یزد فردا هم تعطیل شدند گیلان ۲۷ آذرماه تعطیل نیست اسکان اضطراری بیش از ۱۲۰ نفر گرفتار در برف در نیشابور/ استقرار ۲ اتوبوس برای اسکان بی‌خانمان‌ها مشاهده اشیاء نورانی در آسمان فردیس / ماجرا چه بود؟ تعطیلی مدارس ۱۳ شهر سیستان و بلوچستان به دلیل سرما/ فعالیت ادارات با تاخیر

منابع جدید درآمدی برای شهرداری تهران شناسایی می‌شود

معاون شهرداری تهران با بیان اینکه مسئله مهم امروزشهرداری تهران تلاش برای افزایش درآمدهاست، گفت: با مولد کردن سرمایه‌های راکد و کسب درآمدهای جدید، افزایش بودجه هزینه‌های عمرانی تحقق می یابد.
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۱ - ۰۸ آبان ۱۳۹۸ - 2019 October 30
کد خبر: ۲۶۴۲۸

به گزارش راهبرد معاصر؛ حامد مظاهریان، معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران ، در نخستین جلسه کمیته طرح‌ها و لوایح ستاد توسعه درآمدهای پایدار شهرداری تهران که با حضور مشاور شهردار، مدیران کل تخصصی و شهرداران برخی مناطق تهران برگزار شد، اظهار کرد: شهرداری تهران این عارضه را در طول سال‌های متمادی داشته که به‌واسطه دسترسی به درآمد ناشی از عوارض ساخت‌وساز و تراکم، به سمت توسعه درآمدهای پایدار حرکت نکرده است و شرایط رکود فعلی، این فرصت را فراهم کرده تا شهرداری با ایجاد درآمدهای جدید و پایدار، این وابستگی به درآمد ناپایدار را تا حد زیادی کاهش دهد.

 

وی اضافه کرد: در همین راستا، با تدبیر شهردار تهران، ستادی برای توسعه درآمدهای پایدار شهرداری تشکیل ‌شده که در ذیل آن چهار کمیته تخصصی در حوزه‌های مختلف تعریف‌شده است؛ یکی از این کمیته‌ها که در معاونت برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورا، قرار دارد، کمیته طرح‌ها و لوایح است که وظیفه تدوین، تنقیح و آماده‌سازی لوایح مناسب در این حوزه را برای ارائه به شورای شهر و سایر مراجع قانونی دارد.

 

مظاهریان گفت: تمامی مدیران، مشاوران و مسئولان حوزه شهری می‌توانند پیشنهادهای خود را در حوزه افزایش درآمدهای پایدار به کمیته طرح‌ها و لوایح ارائه کنند، تا طرح‌ها بررسی، کارشناسی و در صورت لزوم تبدیل به لایحه شده و تقدیم شورای شهر شود تا بتوانیم بخشی از مشکلات را در این حوزه برطرف کنیم.

 

به گفته معاون شهردار تهران، با توجه به الزام قانونی برای تصویب نرخ عوارض و وضع عوارض جدید تا ۱۵ بهمن‌ماه هرسال در شورای شهر، این طرح‌ها و لوایح باید هرچه سریع‌تر آماده و تحویل شورا شود. البته از شورای شهر نیز انتظار می‌رود انعطاف‌پذیری لازم در این در این موارد از خود نشان دهد.

 

وی افزود: برای مثال بلیط ورودی برج میلاد مطابق با مصوبه شورا عدد ثابتی است ولی با توجه به اینکه فصل‌های با رونق زیاد و یا با رونق کم در طی سال اتفاق می‌افتد، مناسب است که مدیریت برج، قدرت لازم برای تعیین بها را با توجه به موقعیت‌های فصلی داشته باشد.

 

سید مناف هاشمی، مشاور شهردار تهران و دبیر ستاد توسعه درآمدهای پایدار شهرداری تهران نیز در این جلسه، با بیان اینکه شهرداری باید رایزنی و تلاش در زمینه ایجاد درآمدهای جدید را در همه حوزه‌ها پیگیری کند، گفت: بخشنامه دولت برای تدوین بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور ابلاغ شده است و شهرداری باید از همه ظرفیت خود استفاده کند تا پیشنهادهای خود برای سهم دولت در یارانه بلیت مترو و اتوبوس، کمک به توسعه حمل‌ونقل عمومی، اوراق مشارکت و سایر کمک‌های دولت را در طرح اولیه لایحه بودجه بگنجاند. شهردار تهران نیز از فرصت حضور در هیأت دولت برای دفاع از این پیشنهادهای استفاده کرده و پس ‌از آن نیز باید تلاش کنیم تا این پیشنهادها در مجلس به نتیجه برسد.

 

وی اضافه کرد: تاکنون حدود ۱۰ تا ۱۵ مورد پیشنهاد برای درج در بودجه برای مجلس شورای اسلامی آماده‌ شده است که به نظر می‌رسد نیاز به رایزنی و تلاش گسترده برای نتیجه رسیدن آن از طریق مجمع کلان‌شهرها، نمایندگان مجلس و کمیسیون خاص تهران و کلان‌شهرهای هیأت دولت وجود دارد.

 

مشاور شهردار تهران همچنین در گزارشی از آخرین وضعیت بررسی لایحه مالیات بر ارزش افزوده در کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس بند ۳ ماده ۴۱ لایحه که به تصویب کمیسیون مربوطه رسیده، سهم عوارض شهرداری‌ها از ۳ درصد به ۴ درصد افزایش پیدا کرده است و باید تلاش کنیم تا پیشنهاد کمیسیون در مجلس به تصویب برسد.

 

هاشمی اضافه کرد: البته با وجود این افزایش، در ماده ۹ این لایحه، معافیت‌های مختلفی برای کالاها و خدمات دیده شده است که افزایش موارد این معافیت، در نهایت منجر به کاهش سطح عمومی مالیات و عوارض شده باید تلاش کنیم تا دامنه این معافیت‌ها به‌خصوص در حوزه شهر کاهش یابد.

 

وی افزود: مشکل دیگر این لایحه این است که اختیار وضع عوارض در ماده ۵۳ لایحه از شوراها گرفته ‌شده و تا حدود زیادی به وزیر کشور داده ‌شده که این برخلاف روح قانون اساسی و فلسفه تشکیل شوراهای اسلامی در کشور است که باید تلاش کنیم تا این مقرره نیز در تصویب نهایی مجلس اصلاح شود.

 

در ادامه این جلسه شهرداران مناطق ۳، ۶، ۲۱ و مدیران کل مجامع عمومی، درآمدها و تدوین قوانین و برنامه‌وبودجه به بیان نظرات خود در خصوص راهکارهای افزایش بودجه پرداختند.

 

منبع: مهر

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده