موضع ایران در قبال انتخاب مدیرکل جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی-راهبرد معاصر
واکنش روسیه به تصمیم آمریکا برای استقرار سامانه موشکی در آلمان سید حسن نصرالله: هدف غرب لطمه زدن به ارزش‌های مرتبط با جهاد، شهادت و مقاومت بود واکنش ایران به ادعای استفاده از تسلیحات تهران توسط یمن آمریکا تحریم‌هایی را علیه رژیم صهیونیستی اعمال کرد طعنه رهبر انصارالله به فرار ناو آمریکایی: شما از شیر غران، گریخته‌اید، نه یک موش! نتانیاهو: هر توافقی باید به اسرائیل اجازه دهد به جنگ بازگردد موافقتنامه جامع همکاری ایران و روسیه بزودی امضا می‌شود استقرار سفیر جمهوری آذربایجان در تهران در آینده نزدیک حماس: تاکنون هیچ خبر جدیدی درباره مذاکرات به ما داده نشده است سرنگونی پهپاد رژیم صهیونیستی در شمال نوار غزه قالیباف و پوتین دیدار کردند سرویس اطلاعات خارجی روسیه: واشنگتن به دنبال جایگزین برای زلنسکی است وضعیت زندانیان ایرانی محور گفت‌وگوی سفیر ایران و معاون وزیر دادگستری ترکیه واکنش کرملین به بیانیه پایانی نشست ناتو قرارداد یک میلیارد دلاری مراکش با رژیم صهیونیستی در بحبوحه جنگ در غزه

موضع ایران در قبال انتخاب مدیرکل جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی

سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین در گفتگویی با خبرنگاران به تشریح موضع ایران در قبال انتخاب مدیرکل جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی پرداخت.
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۸ - ۰۹ آبان ۱۳۹۸ - 2019 October 31
کد خبر: ۲۶۴۶۹

به گزارش راهبرد معاصر؛ دو روز پیش بود که رافائل گروسی به عنوان رییس جدید سازمان بین‌المللی انرژی اتمی انتخاب شد. خبرگزاری رویترز روز سه شنبه در گزارشی در رابطه با گروسی نوشت که او نگاه‌ها را به سوی سیاست‌های کلی آژانس و اقدامات برای تغییر در ساختار آن متمرکز خواهد کرد.

 

رویترز در گزارشش در مورد رییس جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی افزود: گروسی ۵۸ ساله یک فرد کارکشته در زمینه دیپلماسی هسته‌ای است. وی از سال ۲۰۱۰ تا سال ۲۰۱۳ در پست‌های مهمی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و پس از آن به عنوان نماینده آرژانتین در این آژانس فعالیت داشته است.

 

گروسی ریاست کنفرانس بررسی "معاهده عدم اشاعه هسته ای" در سال آینده در نیویورک را بر عهده خواهد داشت. این کنفرانس هر پنج سال یکبار برگزار می‌شود.

 

وی مدت زیادی را برای تصدی ریاست آژانس بین المللی انرژی اتمی در سر داشته است و پیشتر نیز قصد رقابت با یوکیا آمانو رییس متوفی این آژانس را داشت.

 

رویترز می نویسد: دیپلمات‌ها در زمان ریاست گروسی انتظار تغییرات بزرگ در مسائلی از قبیل نظارت بر توافق هسته‌ای ایران یا بازگرداندن بازرسان آژانس به کره شمالی را ندارند. کره شمالی در سال ۲۰۰۹ بازرسان آژانس را از کشور اخراج کرد.

 

سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین در اولین اظهار نظر در رابطه با رئیس جدید آژانس؛ بر بی‌طرفی و استقلال آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در دوره ریاست جدید تأکید کرد.

 

کاظم غریب آبادی چهار شنبه شب در پاسخ به سؤال خبرنگاران درخصوص موضع ایران در قبال انتخاب مدیرکل جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی، گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره بر حرفه ای گری، استقلال و بی طرفی آژانس تأکید کرده و انتظار دارد که این رویکرد، باید در هر شرایطی توسط آژانس و مقامات آن حفظ گردد و کشورهای عضو نیز از اعمال فشار به آژانس جداً خودداری کنند.

 

سفیر کشورمان افزود: سیاست و رفتار ایران نیز همواره بر ترویج و همچنین رعایت این اصول استوار بوده و بدیهی است؛ تداوم و تقویت حفظ اصول فوق توسط آژانس، با رهیافت مثبت و تعاملی از جانب ایران مواجه خواهد شد.

 

غریب آبادی تأکید کرد؛ با توجه به مسؤولیت آژانس در راستی آزمایی اجرای برجام، مدیرکل جدید نیز همانند سلف خود، نقش مهم آژانس در حفظ توافق هسته ای را بدرستی ایفا کند.

 

«رافائل گروسی» نماینده آرژانتین روز سه شنبه ۷ آبان با رأی حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی به عنوان مدیر کل جدید این آژانس انتخاب شد.

 

وی سفیر فعلی آرژانتین در اتریش و دستیار سابق مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی است.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده