به گزارش راهبرد معاصر؛ درگیریها بالا گرفت.دعوا بر سر محدودهای که طرح کاهش آلودگی نام گرفته، به اوج خود رسیده است.
پلیس از زمانی که طرح زوج و فرد حذف و طرح کاهش آلودگی جایگزین آن شد اما و اگرهایی داشت اما شهرداری به این قائل بود که طرح جدید، کاهش آلودگی و ترافیک را در برخواهد داشت.
از ابتدای تیر که طرح کاهش آلودگی به مرحله اجرا درآمد تاکنون نزدیک به 4 ماه از اجرای آن میگذرد و پلیس در بررسیهایی که بر روی طرح فوق انجام داده به ملاکهای که شهرداری برای اجرای طرح قائل بود دست نیافته است.
پلیس معتقد است که طرح کاهش آلودگی نه تنها کاهش ترافیک را در بر نداشته بلکه به واسطه ورود افراد فارغ از هر سیستم و ضابطهای، میزان ترددها را افزایش داده است.
طرحی نو که شهرداری تهران آن را درانداخت تردد خودروها را در محدوده زوج و فرد از روال قبلی خارج ساخت و اجازه 20 روز تردد رایگان به آنها داد؛ در ادامه هم عنوان شد که هر خودرو میتواند با پرداخت مبلغ مشخص شده در محدوده کاهش آلودگی تردد کند.
پولی کردن تردد در حلقه دوم طرح ترافیک ، درآمدزایی و دریافت عوارض شهری از جمله انتقادهای پروپیمان به طرح جدید شهرداری تهران بوده و هست؛ اما در این بین مدیران شهری همواره این اظهارنظرها را رد کرده و مخالفتها را ناشی از خردورزی و صرفا براساس نظریات شخصی دانسته و از کاهش آلودگی و کاهش درآمد به واسطه اجرای حلقه دوم ترافیک دم میزنند؛ اظهاراتی که پلیس همواره آنها را رد کرده و درآمدزایی را اصرار اصلی شهرداری برای اجرای آن میداند.
سردار محمدرضا مهماندار در گفتوگو با فارس با انتقاد به طرح کاهش آلودگی اظهار داشت: حلقه دوم طرح ترافیک پایتخت هم اکنون در حال اجرا است؛ پلیس نظرات کارشناسی خود را در قبال طرح مذکور نوشته و به شهرداری ارائه کرده و باید این تغییرات در طرح فوق انجام شود.
سردار مهماندار عمده اعتراض پلیس به طرح کاهش آلودگی را عدم ممنوعیت مطلقی دانست که برای این طرح مدنظر است.
رئیس پلیس راهور پایتخت ادامه داد: باید برای تردد ضروری تعدادی مشخص شود اما تاکنون برای این محدوده، سقف مشخصی تعیین نشده و هر کسی که پول را بپردازد میتواند در این محدوده تردد کند و عملا ممنوعیت تردد معنایی ندارد.
وی گفت: مساله دیگر کاهش زمان اجرای طرح ترافیک پایتخت است چرا که در نیمه دوم سال هوا زودتر تاریک شده و مردم برای زودتر رسیدن به منزل و انجام کارهای روزمره مترصد ورود به معابر هستند؛ برای اینکه فشار را از معابر پیرامونی برداشته و مردم بتوانند سریعتر کارهای خود را انجام دهند پیشنهاد دادهایم که زمان طرح ترافیک و زمان طرح کاهش آلودگی کاهش یابد.
سردار حسین رحیمی فرمانده انتظامی پایتخت نیز در گفتوگو با فارس با اعلام این مطلب که پلیس حامی شهروندان است با تاکید بر اینکه نظرات پلیس کارشناسی است به شهرداری اخطار داد که به موارد ذکر شده در نامه پلیس توجه کند در غیر این صورت پلیس یکطرفه اقدام خواهد کرد.
سردار سیدکمال هادیانفر رئیس پلیس راهور ناجا نیز در گفتوگو با فارس با رد طرح ترافیک شهرداری تهران اعلام کرد: در حال حاضر وضعیت ترافیک تهران وضعیت مطلوبی نیست و طرح کاهش آلودگی نه در ترافیک و نه در کاهش آلودگی تاثیر داشته است.
سردار هادیانفر تاکید کرد: با استماع اظهارنظرکارشناسان، تصمیم بر این گرفته شد که نتایج کارشناسی به شهردار تهران ارسال شود. در این نامه اعلام کردهایم که طرح فوق، نه مساله ترافیک تهران را مرتفع کرده ؛ نه گره ترافیکی؛ نه افزایش سفر و نه آلودگی هوا را؛ فقط برای مردم بار مالی ایجاد کرده است.
رئیس پلیس راهور ناجا با تاکید بر این مطلب که اصرار شهرداری فقط به خاطر پول است نه مدیریت ترافیک ؛ در پاسخ به دیگر پرسش فارس در این خصوص که پلیس فقط یک رای در شورای ترافیک دارد، گفت: مدیریت ترافیک با پلیس است و این موضوع را قانون تکلیف کرده است. در بحث تردد و ترافیک پلیس مسؤولیت دارد؛ بنابراین ما آخرین نظرات خود را ارائه کرده و منتظر جواب شهردار هستیم. اگر در راستای ایفای مدیریت ترافیک، کاهش آلودگی و احقاق حقوق مردم کاری انجام نشود جلسه شورای عالی ترافیک را با حضور وزیر کشور برگزار خواهیم کرد.
حال که طرح دردسرساز شهرداری به این مرحله رسیده است، باید منتظر ماند و دید که وضعیت ترافیک کلانشهر تهران چه میشود؟ آیا شهرداری به اجرای طرح دردسرساز خود ادامه میدهد ؟ یا پلیس در راستای احقاق حقوق شهروندان «قاطع» پای کار میآید و طرح را یا اصلاح کرده یا منتفی میکند.
منبع: فارس