قوه قضاییه: هیچ اتفاق جدیدی در پرونده تتلو رخ نداده است تولید داروی خوراکی ضدسرطان از مهرماه استرداد جاعل و کلاهبردار ۱۱ هزار میلیاردی به کشور هواشناسی ایران ۱۴۰۴/۴/۲۸؛ موج گرما در راه ایران حکم اعدام سه متجاوز به عنف در گرگان اجرا شد اطلاعیه آموزش و پرورش درباره ادعای تقلب در آزمون مدارس سمپاد آخرین وضعیت اختلالات GPS در تهران و دیگر نقاط کشور اتهام تجاوز به ۸ زن در پرونده «کیوان» / شیما قوشه، وکیل: متهم با قرار وثیقه ۲۰ میلیارد تومانی آزاد است دریافت یارانه برای مرد تاجر ۲ میلیارد تومان تمام شد! وزیر علوم: ۸۵ درصد داوطلبان بدون کنکور وارد دانشگاه‌ها می‌شوند/ به سمت حذف کنکور می‌رویم ویروس گوارشی جدید در راه است؟ وزیر آموزش و پرورش: از میان ۹۰۰ هزار شرکت کننده مرحله اول کنکور، ۵۰۰ هزار نفر داوطلب دانشگاه فرهنگیان بودند/ ۷۲ هزار نفر وارد مرحله ارزیابی تکمیلی شدند آلمان موفق به ساخت ماده‌ای شد که تا به امروز وجود نداشت آغاز به کار رسمی تاکسی اینترنتی تهران؛ به زودی ممنوعیت عمل جراحی زیبایی توسط پزشکان عمومی برداشته شد

سن دریافت گواهینامه موتورسیکلت کاهش یافت

رئیس پلیس راهور فرجا از تقسیم‌بندی گواهینامه موتورسیکلت به ۴ گروه خبر داد و گفت: سن دریافت گواهینامه موتورسیکلت از ۱۸ به ۱۶ سال کاهش یافت.
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۵ - ۱۳ بهمن ۱۴۰۳ - 2025 February 01
کد خبر: ۲۶۹۸۹۹

به گزارش راهبرد معاصر. سردار سید تیمور حسینی، رئیس پلیس راهور فراجا در پی اصلاحات جدید آئین‌نامه صدور گواهینامه‌های رانندگی، از تغییرات قابل توجه در فرآیند دریافت گواهینامه موتورسیکلت و تقسیم آن به ۴ گروه مختلف خبر داد. این تغییرات از دی‌ماه ۱۴۰۳ قابل اجرا بوده و برای متقاضیان گواهینامه موتورسیکلت شرایط جدیدی را فراهم می‌آورد.

 

سردار حسینی با اشاره به اینکه پیش از این تمامی متقاضیان دریافت گواهینامه موتورسیکلت پس از گذراندن آزمون‌های نظری، دوره‌های آموزشی، و تأیید سلامت جسمی و روانی، گواهینامه دریافت می‌کردند، افزود: با اصلاح این آئین‌نامه، گواهینامه‌های موتورسیکلت به چهار گروه تقسیم شده‌اند که هر گروه شرایط خاص خود را دارد.

 

گروه‌های جدید گواهینامه موتورسیکلت

۱. گروه الف میم: این گروه ویژه موتورسیکلت‌های سبک‌تر است که شامل موتورسیکلت‌های بنزینی با حجم سیلندر حداکثر ۵۰ سی‌سی یا موتورسیکلت‌های برقی با توان حداکثر ۴ کیلووات می‌شود. این موتورسیکلت‌ها باید حداکثر سرعت ۴۵ کیلومتر در ساعت داشته باشند و متقاضیان باید حداقل ۱۶ سال سن داشته باشند.

 

۲. گروه الف یک: این گروه شامل موتورسیکلت‌هایی است که حجم سیلندر آنها بیش از ۱۲۵ سی‌سی یا توان آنها بیشتر از ۱۱ کیلووات نباشد. متقاضیان این گروه باید حداقل ۱۶ سال سن داشته باشند و به موتورسیکلت‌های با قدرت و حجم متوسط نیاز دارند.

 

۳. گروه الف دو: این گروه به موتورسیکلت‌هایی اختصاص دارد که توان آنها از ۳۵ کیلووات بیشتر نباشد. متقاضیان این گروه باید حداقل ۱۸ سال سن داشته باشند و قادر به استفاده از موتورسیکلت‌های قوی‌تر از گروه‌های قبلی هستند.

 

۴. گروه الف: این گروه برای موتورسیکلت‌های خاص با شرایط ویژه در نظر گرفته شده است و متقاضیان باید حداقل ۲۱ سال سن داشته باشند تا بتوانند گواهینامه دریافت کنند. این گروه برای موتورسیکلت‌های سنگین‌تر و پرقدرت‌تر است.

 

لزوم اقدامات جدید برای آموزشگاه‌های موتورسیکلت

سردار حسینی با تاکید بر اینکه آموزشگاه‌های موتورسیکلت در سراسر کشور باید برای ارائه خدمات به این چهار گروه گواهینامه درخواست خود را به پلیس راهور ارسال کنند، خاطرنشان کرد: زیرساخت‌های لازم برای برگزاری آموزش‌ها و آزمون‌ها توسط پلیس راهور آماده است و آموزشگاه‌ها باید برای آموزش گروه‌های اول و دوم موتورسیکلت‌هایی با حجم سیلندر حداکثر ۵۰ سی‌سی فراهم کنند.

 

بررسی نگرانی‌ها پیرامون کاهش سن برای دریافت گواهینامه موتورسیکلت

رئیس پلیس راهور فراجا در خصوص نگرانی‌هایی که نسبت به کاهش سن دریافت گواهینامه موتورسیکلت از ۱۸ به ۱۶ سال مطرح می‌شود، اظهار داشت: با توجه به اینکه موتورسیکلت‌ها به‌طور طبیعی مستعد بروز خطرات و تخلفات هستند، کنترل دقیق‌تر و رعایت قوانین و مقررات از سوی راکبان می‌تواند در کاهش تصادفات مؤثر باشد. اگرچه محدودیت‌هایی نظیر حجم سیلندر کمتر و سرعت محدودتر برای موتورسیکلت‌ها اعمال شده است، اما همچنان توجه به قوانین و مقررات و گذراندن دوره‌های آموزشی معتبر می‌تواند از وقوع حوادث جلوگیری کند.

 

سردار حسینی ادامه داد: پلیس راهور امیدوار است که متقاضیان گواهینامه، به‌ویژه آنهایی که برای اولین بار تجربه رانندگی با موتورسیکلت را دارند، با رعایت دقیق‌تر قوانین و مقررات، در معرض خطرات احتمالی قرار نگیرند.

 

توجه به قوانین و اهمیت آموزش برای کاهش تصادفات

رئیس پلیس راهور فراجا در پایان گفت: با رتبه‌بندی گواهینامه‌ها و نظارت دقیق‌تر بر آموزش‌ها، می‌توان شرایط کنترلی لازم برای بهبود وضعیت رانندگی موتورسواران فراهم آورد. توجه به قوانین و مقررات، به‌ویژه در کلاس‌های آموزشی، از ضروریات این فرایند است./ مهر

ارسال نظر
آخرین اخبار