عرضه جدید محصولات سایپادیزل از ۵ اسفند به صورت نقدی تصویب نهایی رقم سبد معیشت کارگران در جلسه آینده‌ یارانه بهمن واریز شد رئیس کل بانک مرکزی: ذخایر کافی ارز و طلا داریم/ ادامه پیش‌فروش سکه تا زمان داشتن تقاضا امشب؛ پایان مهلت ثبت‌نام خودرویی ایران‌خودرو/ وجوه بلوکه شده پنج‌شنبه قابل برداشت است گاز ۱۶ هزار اداره دولتی قطع شد حقوق بازنشستگان امشب و عیدی آن‌ها به‌زودی واریز می‌شود نامه کنسرسیوم سهامداران بخش خصوصی ایران خودرو به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلا: پیش فروش سکه بدون استفاده از ذخایر استراتژیک بانک مرکزی انجام می‌شود اعلام عدد و رقم سبد معیشت در جلسه فردای شورای عالی کار جزئیات چهارمین مرحله اولویت‌بندی تخصیص محصولات ایران خودرو اعلام شد سازوکار مجلس برای بررسی بخش دوم لایحه بودجه سال آینده چرا بانک مرکزی حساب‌های بازار طلا و ارز را مسدود کرد؟ فروش خودرو به بورس کالا برگشت دولت مصوبه کالابرگ الکترونیکی را ابلاغ کرد

بیشترین شکایت مردم از کدام بیمه‌هاست ؟

شکایات مرتبط با رشته‌های ثالث، در صدر جدول شکایات مردم از بیمه هاست و دو رشته درمان و بدنه به ترتیب در رده‌های بعدی، بیشترین شکایت‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۱ - ۲۸ بهمن ۱۴۰۳ - 2025 February 16
کد خبر: ۲۷۱۱۷۵

به گزارش راهبرد معاصر، آمار شکایات 10 ماهه سال 1403 که توسط بیمه‌گذاران، بیمه‌شدگان و ذینفعان بیمه‌نامه در سامانه رسیدگی و پاسخگویی به شکایات ثبت شده به تفکیک همه رشته‌ها از سوی نهاد ناظر صنعت بیمه منتشر شد.

 

بر مبنای آمارهای اعلام شده این جداول بر پایه شرکت بیمه، تعداد کل شکایات ثبت شده، شکایات رسیدگی شده اعم از وارد و ناوارد و شکایت‌های در حال رسیدگی، تفکیک و در پورتال بیمه مرکزی بارگذاری شده است که در ده‌ماهه سال جاری آمار ثبت شده 7430 فقره شکایت را نشان می‌دهد.

 

بنابراین طبق آمار اعلامی بیمه مرکزی ، در ده ماهه نخست سال جاری، 7430 فقره شکایت در سامانه مذکور به ثبت رسیده است. از این تعداد، 6629 مورد رسیدگی شده که شامل 4224 شکایت وارد و 2405 شکایت نامربوط می‌شود. 801 فقره شکایت همچنان در حال رسیدگی است.

 

صدرنشینی رشته بیمه ثالث:

آمارها نشان می‌دهند که بیشترین تعداد شکایات مربوط به رشته بیمه شخص ثالث است. رشته‌های درمان و بدنه به ترتیب در رده‌های بعدی قرار دارند و بیشترین حجم شکایات را به خود اختصاص داده‌اند. این موضوع نشان‌دهنده وجود چالش‌هایی در زمینه ارائه خدمات و پرداخت خسارات در این رشته‌های بیمه‌ای است.

 

تفاوت عملکرد شرکت‌های بیمه:

بررسی آمار تفکیکی شرکت‌های بیمه نشان می‌دهد که عملکرد آنها در زمینه پاسخگویی و رسیدگی به شکایات متفاوت است. جایگاه شرکت‌ها در جدول شکایات به صورت ماهانه تغییر می‌کند و درصد شکایات وارده نیز در شرکت‌های مختلف، متغیر است. این موضوع می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی مانند حجم فعالیت شرکت، کیفیت خدمات ارائه شده، و یا رویکرد شرکت در رسیدگی به شکایات باشد.

 

بیشترین تعداد شکایات ثبت شده:

شرکت بیمه دانا با ثبت 1427 فقره شکایت، بیشترین تعداد شکایات را در بین شرکت‌های بیمه به خود اختصاص داده است. بیمه ایران با 879 شکایت در رتبه دوم قرار دارد. بیمه آرمان نیز با 731 شکایت در رتبه سوم قرار گرفته است؛ گفتنی است، شرکت های بیمه زندگی تعداد کمتری شکایت نسبت به شرکت های بیمه دیگر داشته اند.

 

رتبه بندی بر اساس تعداد کل شکایات ثبت شده عبارت است از:

بیمه دانا: 1427؛ بیمه ایران: 879؛ بیمه آرمان: 731؛ بیمه رازی: 407؛ بیمه آسیا: 369؛ بیمه دی: 341؛ بیمه سامان: 344؛ بیمه ملت: 334؛ بیمه تعاون: 269؛ بیمه پارسیان: 264؛ بیمه تجارت نو: 264؛ بیمه معلم: 261 ؛‌بیمه البرز: 217؛بیمه سینا: 204؛ بیمه کوثر: 190؛ بیمه سرمد: 175؛ بیمه حکمت صبا: 176؛ بیمه پاسارگاد: 133 ؛‌بیمه میهن: 104؛ بیمه نوین: 80؛ بیمه ما: 70؛ بیمه کارآفرین: 50؛ بیمه حافظ: 36؛ صندوق تامین خسارت های بدنی: 33؛ بیمه توسعه: 20؛ بیمه امید: 15؛ بیمه زندگی باران: 13؛ بیمه آسماری: 12؛ بیمه زندگی خاورمیانه: 8؛ بیمه زندگی هامرز: 3.و بیمه زندگی مفید: 1.

آمار شکایات بیمه‌ای می‌تواند به عنوان یک شاخص مهم برای ارزیابی کیفیت خدمات شرکت‌های بیمه و شناسایی نقاط ضعف و قوت آنها مورد استفاده قرار گیرد. برای بهبود وضعیت موجود، پیشنهاد می‌شود:

تحلیل دقیق دلایل شکایات: دلایل اصلی شکایات در هر رشته بیمه‌ای باید به دقت تحلیل شود و راهکارهای مناسب برای رفع مشکلات و کاهش اختلافات ارائه گردد.

 

تسریع فرایند رسیدگی به شکایات: فرایند رسیدگی به شکایات باید بهبود یافته و تسریع شود تا زمان انتظار بیمه‌گذاران کاهش یابد.

 

افزایش شفافیت: شرکت‌های بیمه باید در زمینه نحوه رسیدگی به شکایات و عملکرد خود شفافیت بیشتری داشته باشند و اطلاعات لازم را به صورت دقیق و به موقع در اختیار بیمه‌گذاران قرار دهند.

 

آموزش و اطلاع‌رسانی: بیمه‌گذاران باید در مورد حقوق خود و نحوه استفاده از خدمات بیمه‌ای آگاهی بیشتری داشته باشند.

 

گفتنی است که سامانه پاسخگویی و رسیدگی به شکایات بیمه مرکزی به دستور رئیس کل بیمه مرکزی و با هدف تسهیل در ثبت، بهبود فرایند رسیدگی اعلام شکایت بیمه‌گذاران از شرکت‌های بیمه، راه‌اندازی شده و با این نشانی در دسترس عموم مردم قرار دارد./ تسنیم

ارسال نظر