نحوه استعلام کالابرگ ماه رمضان + جزئیات و رقم دقیق واریزی

اگر جزو افراد مشمول دریافت کالابرگ هستید می‌توانید در این مطلب با نحوه استعلام کالابرگ ماه رمضان آشنا شوید.
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۳ - ۰۴ اسفند ۱۴۰۳ - 2025 February 22
کد خبر: ۲۷۱۷۰۶

به گزارش راهبرد معاصر، طبق دستور رئیس جمهور و با احیای طرح کالابرگ الکترونیک در قالبی جدید، با نحوه استعلام کالابرگ ماه رمضان که قرار است به زودی و تا پیش از آغاز اه مبارک رمضان به ۷ دهک پرداخت شود، آشنا شوید. 

 

احمد میدری چندی پیش اظهار کرد: کالابرگ الکترونیکی به ۷ دهک داده می‌شود؛ به سه دهکِ اول به ازای هر نفر ۵۰۰ هزار تومان و برای باقی دهک‌ها هر نفر ۳۵۰ هزار تومان پرداخت می‌شود. وی افزود: یک دوره از کالابرگ قبل از عید و مرحله‌ی بعدی بعد از عید نوروز اجرا خواهد شد.

 

با این حساب یک خانواده ۳ نفره در دهک درآمدی ۱ تا ۳ مبلغ ۱ میلیون و ۵۰۰ هزارتومان و خانواده ۳ نفره در دهک ۴ تا ۷ مبلغ ۱ میلیون و ۵۰ هزارتومان بجز یارانه نقدی دولت دریافت خواهند کرد.

 

بر اساس این طرح، دولت موظف شده است که افزایش قیمت کالا‌های اساسی را با استفاده از کالابرگ الکترونیکی جبران کند. اجرای این برنامه در آستانه نوروز و ماه رمضان آغاز شده و قرار است به‌صورت بلندمدت ادامه یابد.


طرح‌های کالابرگ قبلی

در خردادماه ۱۴۰۲، مرحله جدیدی از این طرح با عنوان «کالابرگ الکترونیکی» آغاز شد که هدف آن کاهش فشار تورم بر سبد غذایی خانوار‌ها بود.

 

در این مرحله، ۱۱ قلم کالای اساسی شامل گوشت منجمد، برنج ایرانی، حبوبات، لبنیات، مرغ، تخم‌مرغ، روغن، ماکارونی و قند و شکر در این طرح قرار گرفتند. دولت اعلام کرد که خانوار‌هایی که حداقل ۲۰۰ هزار تومان از یارانه خود را برای خرید این کالا‌ها استفاده کنند، مشمول یارانه تشویقی ۱۲۰ هزار تومانی خواهند شد.

نحوه استعلام کالابرگ ماه رمضان

 

در بهمن ۱۴۰۲، دولت برای حمایت از خانوار‌های کم‌درآمد، طرح جدیدی تحت عنوان «فجرانه» را معرفی کرد. در این مرحله، شرط ۲۰۰ هزار تومانی خرید از یارانه حذف شد و مبلغ یارانه تشویقی از ۱۲۰ هزار تومان به ۲۲۰ هزار تومان افزایش یافت.

 

هدف این طرح، تأمین سبدی شامل ۱۱ قلم کالای اساسی با قیمت‌های مبنای سال ۱۴۰۱ بود. در این روش، دولت مابه‌التفاوت قیمت سبد کالا در سال ۱۴۰۲ را از محل یارانه‌های جدید جبران می‌کرد.


بازگشت کالابرگ ماه رمضان در قالبی جدید

اکنون با دستور رئیس‌جمهور، طرح کالابرگ الکترونیکی در قالبی جدید برای ۱۵ قلم کالای اساسی احیا شده است. این برنامه در دو مرحله قبل از پایان سال اجرا خواهد شد و هدف آن جبران افزایش قیمت کالا‌های اساسی از طریق یارانه‌های غیرنقدی است.

 

رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده که این طرح در حال آماده‌سازی است و دولت امیدوار است که پیش از آغاز ماه رمضان وارد مرحله عملیاتی و اجرایی آن شود. 

 

نحوه استعلام کالابرگ ماه رمضان

برای اطلاع از نحوه استعلام کالابرگ الکترونیک ماه رمضان، می توان به ۶ طریق اقدام کرد:

۱. استعلام از طریق سامانه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی
اولین و ساده‌ترین روش برای استعلام دهک‌بندی خانوارها مراجعه به سامانه حمایت به آدرس hemayat.mcls.gov.ir  است. در این سامانه، افراد می‌توانند با وارد کردن کد ملی سرپرست خانوار و اطلاعات دیگر، وضعیت دهک‌بندی خود را مشاهده کنند. 
 
۲. استعلام از طریق کد دستوری USSD
یکی دیگر از روش‌های سریع برای استعلام وضعیت دهک‌بندی، استفاده از کد دستوری USSD است. برای این کار، کافی است با تلفن همراه خود و با شماره‌ای که به نام سرپرست خانوار ثبت شده است، کد دستوری #کد ملی۴۳۸۵۷۴ را شماره‌گیری کنید. پس از چند لحظه، پیامکی شامل وضعیت دهک‌بندی خانوار بر روی گوشی شما نمایش داده می‌شود. 

نحوه استعلام کالابرگ ماه رمضان

 

۳. استعلام یارانه از طریق سامانه پیشخوان ۲۴
با استفاده از وبگاه یا اپلیکیشن پیشخوان ۲۴، می‌توانید وضعیت واریزی یارانه خود را بررسی کنید. برای این کار باید ابتدا در سامانه خدمات دولت هوشمند ثبت‌نام کرده باشید. دقت کنید که استعلام در این سامانه تنها در ساعات اداری امکان‌پذیر است.

 

۴.استعلام یارانه از طریق تلفن گویا
اگر دسترسی به اینترنت یا سامانه‌های آنلاین برای شما دشوار است، می‌توانید با شماره ۰۲۱۶۳۶۹ تماس بگیرید. پس از ارتباط، عدد ۲ را برای پیگیری یارانه فشار دهید و با وارد کردن کد ملی و شماره سریال سرپرست خانوار، وضعیت یارانه خود را بررسی کنید.

 

۵.استعلام یارانه از طریق مراجعه حضوری به بانک
برای افرادی که ترجیح می‌دهند به‌صورت حضوری اقدام کنند، مراجعه به بانکی که حساب یارانه در آن ثبت شده است، امکان‌پذیر است. با ارائه کد ملی و شماره حساب به کارمند بانک، گردش حساب یارانه قابل‌بررسی است. همچنین می‌توانید از طریق اپلیکیشن همراه‌بانک یا اینترنت‌بانک مربوطه، اطلاعات واریزی یارانه خود را مشاهده کنید.

 

۶. استعلام یارانه از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند
سامانه پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به آدرس https://my.gov.ir/)) امکان بررسی وضعیت یارانه را فراهم کرده است.  پس از
ورود به سایت با شماره تلفن همراه و کد ملی   رمز یک‌بار مصرف برای تلفن همراه متقاضی ارسال می شود. سپس از گزینه مشاهده وضعیت یارانه می توانید وضعیت یارانه خود را بررسی کنید.


چطور به دهک‌بندی اعلام‌شده اعتراض کنیم؟

اگر پس از استعلام وضعیت دهک‌بندی خود متوجه شدید که در دهک اشتباهی قرار دارید یا فکر می‌کنید که باید در گروه دیگری قرار بگیرید، امکان اعتراض به این دهک‌بندی وجود دارد. برای ثبت اعتراض، ابتدا باید وارد سامانه حمایت به آدرس (https://hemaya.tmcls.gov.ir/) شوید. پس از وارد کردن کد ملی سرپرست خانوار و شماره تلفن همراه، گزینه‌ای به نام «درخواست بررسی» برای شما نمایان خواهد شد که باید آن را انتخاب کنید. این درخواست به سیستم ارسال شده و در صورت تایید، دهک‌بندی شما بررسی و اصلاح خواهد شد.

بعد از ثبت اعتراض، سامانه درخواست شما را بررسی کرده و اگر دلایل شما مستند و معتبر باشد، دهک‌بندی خانوار تغییر خواهد کرد. در این صورت، مبلغ یارانه یا کالابرگ الکترونیکی شما با توجه به دهک جدید محاسبه می‌شود. 

ارسال نظر
آخرین اخبار