۷۰ درصد خودروسازی خصوصی تعطیل شد-راهبرد معاصر
بازیگر فیلم «محمد رسول الله» درگذشت همه چیز درباره بورس، سهام عدالت و ETF طرح سوال از رئیس جمهور به حدنصاب رسید قیمت دلار و یورو در صرافی ملی امروز یکشنبه ۱۵ تیر ۹۹ واکنش وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به حادثه سایت نطنز ماجرای افزایش ناگهانی قیمت بسته‌های اینترنت همراه رکوردهای باورنکردنی بورس تهران + جزئیات جدیدترین جنجال بیرانوند با باشگاه پرسپولیس برگزاری عجیب‌ترین کنکور قرن در امسال تفاوت علائم کرونا در بزرگسالان و کودکان آخرین آمار جهانی کرونا در ۱۵ تیر/آمریکا همچنان در صدر+جدول ادامه شکست سکوت، ولی الله سیف/ روایت دست اول از شب تولد دلار ۴۲۰۰ تومانی جهانگیری: اقدامات انجام شده در دولت تدبیر و امید با هیچ دوره‌ای قابل مقایسه نیست! انتقاد نماینده مردم قم به موضع گیری دولت و وزارت خارجه به قطعنامه شورای حکام قیمت روز انواع گوشی موبایل امروز یکشنبه ۱۵ تیر ۹۹ ایرادی که یک نماینده مجلس به ظریف گرفت جزئیات بیمه و دیه حادثه دیدگان کلینیک سینا بازگشت خودروسازان به ریل افق ۱۴۰۴ قالیباف: دولت سیاست‌های کاهش برجامی را اجرا کند ناجی حادثه کلینیک سینا آتش‌نشان تهران می‌شود ایران در قرنطینه سفر کنایه سنگین ذوالنوری به ظریف/ مسیر سیاست خارجی شما از ابتدا غلط بود! مهم‌ترین اولویت‌های دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی قرار عاشقانه دختر ایرانی در دوبی! قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو امروز یکشنبه ۱۵ تیر ۹۹ + جدول آخرین قیمت روز خرید و فروش پراید در بازار امروز یکشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۹ + جدول آخرین اخبار از افزایش قیمت گازوئیل برنامه دیدارهای امشب از هفته بیست و سوم لیگ برتر فوتبال + عکس پشت پرده لغو سفر استقلال تهران به جم روش فروش سهام عدالت + آموزش سوال از رئیس جمهور بیش از ۱۰۰ امضا دارد+ محورهای سؤال شکستن دست ‌پزشک متخصص به خاطر نپذیرفتن دفترچه بیمه +عکس توافق تهران-پکن؛ نقطه عطف تاریخ دیپلماسی ایران قیمت رسمی انواع ارزامروز یکشنبه ۱۵ تیر ۹۹ ظریف: تمام تلاشمان را برای کاهش فشار اقتصادی معطوف کرده‌ایم قیمت خودرو در بازار همچنان صعودی!/زمان تحویل محصولات ثبت نامی خودرو قیمت روز گوشی‌های سامسونگ در بازار امروز یکشنبه ۱۵ تیر ۹۹+ جدول خبر خوش برای جاماندگان سهام عدالت حریرچی: ماسک N ۹۵ نزنید/هشدار گسترش کرونا اعتراف ترامپ به شکست در مسیر سرکوب معترضان دستور کار جلسه امروز مجلس/ گزارش وزیر امورخارجه و سرپرست وزارت صمت به پارلمان واکنش مدافع استقلال به ابتلایش به ویروس کرونا کرونا در آمریکا همچنان می تازد/ ثبت ۴۵ هزار مبتلا در یک روز نرگس محمدی دزدیده شد/ او را دیده اید؟ + عکس لزوم رفع خلاء قانونی برای محدودیت استفاده از تلفن همراه نمایندگان محدودیت حضور مقامات اجرایی در مجلس به دلیل شیوع کرونا ساکنان فلسطین اشغالی خواهان استعفای نتانیاهو اخاذی خواستگار 35 از خانم دندانپزشک 55 ساله کدام دارو برای درمان کرونا تأیید شد؟ درمان بیماری کبد چرب فواید بی نظیر گریپ فروت برای بدن فواید بی نظیر بلوط در لاغری/ بعد از ورزش بلوط بخورید! فواید ماساژ درمانی در طب سنتی خواص به لیمو در آرامش اعصاب و روان لزوم نصب 22 شتاب نگار زلزله در تهران از کجا بدانیم گوشی موبایلمان هک شده است؟ اولیانوف: آژانس هیچ موردی درباره پنهان‌کاری ایران کشف نکرده است آخرین حضور سیروس گرجستانی درکدام فیلم بود؟ اقدام عملی جانسون در برابر تبعیض نژادی! نماینده دادستان:متهم بصیرانی عملیات مجرمانه را مدیریت می‌کرده است ترکیه «دهوک» عراق را به توپ بست چرا ماسک‌ فیلتردار استفاده نکنیم؟ عدم شفافیت، مسلخ مصالح جزئیات جدید از حادثه کلینیک سینا زمان پخش فصل سوم «نون خ» مشخص شد بغداد خواستار تسلط بر تمامی درآمدهای نفتی اقلیم کردستان عراق باران تابستانی در ۱۳ استان شرایط یک ماهه شدن دوره آموزش سربازی واکسن کرونا کشف شد+جزئیات و زمان عرضه واکسن کرونا واکنش دفتر آیت الله مکارم شیرازی به انتساب ادعاهای یک فیلم به ایشان افتخاری دیگر برای نیروهای مردمی عراق/ بازداشت چند تروریست تحت تعقیب+ عکس کره شمالی برنامه ای برای مذاکره با آمریکا ندارد چهره‌ سرشناس بالیوود درگذشت همسر سابق بهاره رهنما ازدواج کرد/ عکس درخواست پدر روح‌الله زم از رييس قوه‌قضاييه جلسه فوق العاده شورای شهر برای بررسی حادثه کلینیک سینا اقدام تحریک‌آمیز آمریکا در دریای چین حضور نیروهای نظامی عراق در مرز با ترکیه آخرین آمار جهانی کرونا امروز شنبه ۱۴ تیر ۹۹ / ابتلای بیش از ۱۱ میلیون نفر در جهان +جدول آخرین تغییرات اصرار ائتلاف سعودی-آمریکایی برای ادامه تجاوز به یمن+ عکس توافق اخیر فتح و حماس؛ گامی مثبت برای مقابله با اشغال کرانه باختری کارگردان «آخر خط»: نمی‌دانستم علی صبوری شاخ مجازی است مهمان امشب برنامه دورهمی جمعه ۱۳ تیر ماه ۹۹+ عکس و بیوگرافی اینفوگرافیک | وضعیت دلار در دوره‌های مختلف ریاست جمهوری ایران نقطه | تحولات بازار مسکن شهر تهران در خرداد ۱۳۹۹ نرگس آبیار در آکادمی اسکار سیروس گرجستانی درگذشت + عکس و علت مرگ گوینده‌ای که در دورهمی صدای خود را نشناخت! چرا مرگ بر آمریکا؟/ اینفوگرافیک آرزوی خانم بازیگر قبل از مرگ سانسور در «عصر جدید» واکنش فقیهه سلطانی به شایعه ممنوع الکار شدنش وقتی که آقای بازیگر کرونا را دعوت کرد کاریکاتور | شعبده بازی با دلار اینفوگرافیک | خانه‌های سر به فلک‌کشیده اینفوگرافیک/ پلیس‌های آدمکُش اینفوگرافیک | اتاقی که همه‌چیز در آن رخ داد: خاطرات کاخ سفید اینفوگرافیک | آخرین خورشید گرفتگی قرن در ایران کاریکاتور | تخم‌مرغ در مسیر لاکچری شدن کاریکاتور | رضایت از زندگی به روایت دولتی‌ها اینفوگرافیک / تشریح سه روش فروش سهام عدالت کاریکاتور | غم نان کاریکاتور | چرک‌های ۸۰۰ میلیارد کاریکاتور | مجلس و تاجِ گردون اینفوگرافیک/ روند کاهشی قیمت خودرو در بازار؟!! شکست " استثناگرایی آمریکایی " در عصر ترامپ به سمت دنیای پس از دلار پیش می رویم؟ "خروج ترامپ از برجام"؛ فشار حداکثری و نتایج حداقلی وضعیت نتایج انتخابات آستانه اشرفیه پس از درگذشت رمضانی دستک زمان تبلیغات انتخابات مجلس 98 آیا عراق می تواند از نیروهای امریکایی خالی شود؟ ائتلاف سازی به سبک امام موسی صدر مرگ ابوبکر البغدادی؛ کشته شدن سرکرده داعش چه پیامدی دارد؟ بازوهای نیابتی ایران در منطقه قدرتمندتر از همیشه درس‌های جنگ یمن برای اسرائیل وحدت میان جریان های سیاسی ایران در سایه سیاست فشار حداکثری آمریکا دولت پنهان در لبنان شکست سیاست فشار حداکثری ترامپ در قبال ایران/درهای مذاکره با ایران باز است طرح صهیونیست ها برای اشغال دره اردن رویای چین در هفتاد سالگی؛ خیلی دور، خیلی نزدیک سبک مبارزه تشکیلات خودگردان و اتحادیه اروپا برای حفظ کرانه باختری طرحی برای ایجاد یک سازه امنیتی در خاورمیانه تاریخ سری فشار اسرائیل برای حمله به ایران بررسی صنعت انیمیشن در منهای نفت/ ژاپن چگونه صنعت انیمیشن جهان را قبضه کرد؟ + فیلم منهای نفت: درآمد 16 هزار بشکه نفت تنها در یک سوله پرورش ماهی بررسی صنعت پرورش ماهی در مستند منهای نفت + تیزر بررسی صنعت لبنیات در مستند منهای نفت/ اشتغال یک میلیون نفری شیر و لبنیات منهای نفت: درآمد یک میلیارد دلاری پسته ایران/ هیچ کشوری توان تولید پسته مرغوب ایران را ندارد همه ابعاد تحریم؛ فرصت‌ها و تهدیدها تحریم‌ها به مبادلات ما با شرکت‌های کوچک اروپایی آسیبی نمی‌زند/ نرخ کنونی دلار بالاتر از نرخ واقعی آن است

۷۰ درصد خودروسازی خصوصی تعطیل شد

جدیدترین آمار تولید خودرو در کشور نشان می‌دهد شرکت‌های بخش خصوصی با افتی بزرگ در تیراژ مواجه و ۷۰ درصد آن‌ها (از حیث تعداد) نیز عملا تعطیل شده‌اند. بنابر آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت که به هفت ماه امسال مربوط می‌شود، کل تیراژ محصولات سواری در بخش خصوصی صنعت خودرو کشور تا پایان مهر، تنها ۱۴ هزار و ۹۸۲ دستگاه بوده است. این در حالی است که خصوصی‌ها در هفت ماه سال گذشته بیش از ۷۰ هزار دستگاه تولید داشتند و بنابراین امسال و تا پایان مهر، متحمل افتی ۸۰ درصدی شده‌اند. در آمار وزارت صمت، نام ۱۰ شرکت به‌عنوان خودروسازان خصوصی منتشر شده که در این بین، هفت شرکت هیچ تولیدی در مهر امسال نداشته‌اند. با این حساب، عملا ۷۰ درصد خودروسازی خصوصی کشور تعطیل شده و سه شرکت دیگر نیز با تیراژی بسیار اندک فعال باقی مانده‌اند.
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۹ - ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - 2019 November 12
کد خبر: ۲۷۶۷۷

به گزارش راهبرد معاصر؛ پاسخ این پرسش که چرا چنین بلایی بر سر بخش خصوصی صنعت خودرو آمده، در تحریم نهفته است، چه آنکه بیشتر شرکای خارجی خصوصی‌ها، ایران را ترک کرده یا فعالیت خود را به حداقل رسانده‌اند. پس از خروج آمریکا از برجام و اعلام دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری این کشور مبنی بر تحریم خودروسازی ایران، قابل پیش‌بینی بود که شرکت‌های معتبر اروپایی و آسیایی به تبعیت از این اقدام و از ترس جریمه شدن توسط آمریکایی‌ها، چمدان‌های شان را ببندند و بروند، اما گمان می‌رفت چینی‌ها بمانند. با این حال تحریم‌ها آنقدر سخت بود که خودروسازان چینی نیز ترجیح دادند این بار و به عکس دوران تحریم قبلی، ریسک نکنند و از ایران بروند.

 

 ازآنجاکه ستون خودروسازی بخش خصوصی کشور را شرکت‌های چینی تشکیل می‌دهند، تحریم سبب شد خصوصی‌ها به مشکل برخورده و بیشتر آن‌ها شرکای چشم بادامی شان را از دست بدهند. البته در بخش خصوصی ایران شرکت‌های ژاپنی و کره‌ای نیز حضور دارند، اما تیراژ آن‌ها بسیار پایین‌تر از چینی‌ها است از همین رو با رفتن چشم بادامی‌ها، این بخش از صنعت خودروی ایران دچار بحران شد. اوایل تحریم، تولید در خودروسازان خصوصی رو به افت رفت، اما متوقف نشد، با این حال رفته رفته با قطع ارتباط کامل شرکای خارجی، بیشتر شرکت‌های بخش خصوصی به حالت تعطیل درآمدند. خودروسازان چینی البته اصلا دلشان نمی‌خواست بازار ایران را که تازه جا پای خود را در آن سفت کرده بودند، ترک کنند، با این حال تحریم سفت و سخت آمریکایی‌ها ابتکار عمل را از آن‌ها گرفت. جدا از اینکه ارسال قطعات خودرو به ایران مشمول تحریم و جرایم مادی و معنوی می‌شد، از حیث عملیات پولی و بانکی (نقل و انتقال پول) نیز آمریکا تقریبا تمامی منافذ را بست تا تقریبا هیچ خودروسازی در جهان ریسک همکاری با ایرانی‌ها را نپذیرد، از جمله چینی‌ها.



این در حالی است که در تحریم‌های قبلی، خودروسازان چینی نه تنها ایران را ترک نکردند، بلکه فعالیت خود را نیز گسترش دادند، تا جایی که شرکت‌های جدیدی به بخش خصوصی و حتی نیمه دولتی صنعت خودروی کشور پیوستند. تا قبل از تحریم خودروسازی در نیمه تابستان ۹۷، خودروسازان چینی توانسته بودند سهمی نزدیک به ۲۰ درصد را از بازار ایران برای خود دست و پا کنند و اگر مانع تحریم سر راه آن‌ها سبز نمی‌شد، سهم شان بالاتر نیز می‌رفت.

 

نکته مهم دیگری که در مورد خودروسازی بخش خصوصی به خصوص شرکای چینی آن وجود دارد، کم توجهی به داخلی‌سازی قطعات است. چینی‌ها در این سال‌ها اقدامات جدی خاصی را در راستای داخلی‌سازی انجام ندادند و از همین رو بخش خصوصی وابستگی زیادی به قطعات خارجی داشت و همچنان نیز دارد. بنابر آخرین آمارها، داخلی‌سازی قطعات در خودرو‌های چینی مونتاژ ایران، از ۴۰ درصد تجاوز نکرد، ۴۰ درصدی که تازه بیشتر آن را رنگ و مونتاژ و قطعاتی ساده تشکیل می‌داد. در باب اینکه چرا داخلی‌سازی در بخش خصوصی صنعت خودرو ضعیف بود، دلایل مختلفی مطرح می‌شود، از جمله اینکه وزارت صمت و شرکت‌های داخلی فشاری بابت ساخت داخل به چینی‌ها وارد نکردند و همچنین، چنین اقدامی از نظر اقتصادی به صرفه نبوده است. برخی بر این باورند که اگر وزارت صمت و شرکت‌های داخلی بخش خصوصی، چینی‌ها را بابت داخلی‌سازی تحت فشار قرار می‌دادند، حالا این بخش اوضاع بهتری در تولید داشت.



از آن سو، اما برخی دیگر نیز معتقدند به صرفه‌تر بودن واردات قطعات خودرو‌های چینی در مقایسه با ساخت داخل آنها، دلیل ضعف در ساخت داخل قطعات بوده است. هرچه هست، خودروسازی بخش خصوصی ایران این روز‌ها حال و روز خوشی ندارد و خطوط تولید بیشتر شرکت‌ها به حالت توقف درآمده است. درست است که روی کاغذ هنوز چهار شرکت بخش خصوصی فعال است، اما اولا با تیراژی ضعیف کار می‌کنند و ثانیا مشخص نیست فعالیت آن‌ها در آینده تداوم داشته باشد.


سهم خصوصی‌ها از تولید.

اما بنابر آمار موجود، تیراژ خودروسازان بخش خصوصی تا پایان مهر امسال به ۱۵ هزار دستگاه نیز نرسیده و این موضوع نشان می‌دهد تولید آن‌ها به یک پنجم هفت ماه سال گذشته نزدیک شده است. همچنین با توجه به تولید کل خودرو‌های سواری در کشور طی هفت ماه امسال، سهم محصولات بخش خصوصی از تیراژ کلی به ۳/ ۳ درصد نزول کرده است. به عبارت بهتر، خصوصی‌ها تا پایان مهر امسال تنها یک سی ام از کل تیراژ خودرو‌های سواری کشور را تولید کرده‌اند.

 

در بین خودروسازان بخش‌خصوصی، اما بیشترین تیراژ طی هفت ماه امسال به کرمان موتور تعلق گرفته است. بنابر آمار اعلامی، این شرکت تا پایان مهر ماه امسال ۹ هزار و ۸۰۸ دستگاه انواع محصولات سواری را مونتاژ کرده تا در مقایسه با هفت ماه سال گذشته، ۶۳ درصد افت تیراژ را تجربه کند. این شرکت همچنین در مهر امسال یک هزار و ۱۸۵ دستگاه تیراژ داشته تا جزو معدود شرکت‌های بخش خصوصی باشد که حداقل تا پایان مهر هنوز فعال بوده است.

 

در بین محصولات تولیدی توسط کرمان موتور طی هفت ماه سال جاری، هیوندایی النترا دیده نمی‌شود، اما مدل‌های‌ای ۲۰ و اکسنت مونتاژ شده‌اند. اکسنت حتی در مهر ماه نیز تولید داشته و کرمان موتور پنج دستگاه از این محصول را مونتاژ کرده است. طبق آمار منتشره، اما لیفان در هیچ یک از مدل‌هایش دیگر جایی در سبد تولیدات کرمان موتور طی هفت ماه امسال نداشته است، با این حال برخی مدل‌های جک به تولید رسیده‌اند. کرمان موتور توانسته در هفت‌ماه امسال ۹ هزار و ۷۸۵ دستگاه از مدل‌های مختلف جک را مونتاژ کند. بیشترین رقم تولید در کرمان موتور به جک S. ۵ تعلق دارد و کمترین تیراژ نیز نصیب مدل J. ۵ شده است. طبق آمار منتشره، کرمان موتور در مهر امسال نیز در مجموع هزار و ۱۸۰ دستگاه جک را به تولید رسانده است.

 

دیگر خودروساز بخش خصوصی یعنی گروه بهمن طی هفت ماه امسال هزار و ۲۲۰ دستگاه محصول را به تولید رسانده و این در حالی است که نام هاوال و بسترن نیز در جمع تولیدات این شرکت دیده می‌شود. با این حال، اما گروه بهمن در مقایسه با هفت ماه سال گذشته افتی ۸۰ درصدی را به خود می‌بیند. این شرکت همچنین در مهر ماه تنها ۲۲۴ دستگاه انواع محصول سواری شامل مزدا۳، هاوال و بسترن را به تولید رسانده است.



در این بین، مزدا۳ تا پایان مهر تیراژی ۷۱۷ دستگاهی را به خود اختصاص داده و هاوال و بسترن نیز به ترتیب ۸۹ و ۴۱۴ دستگاه تولید داشته‌اند. گروه بهمن پیش‌تر به مشتریان خود اعلام کرده بود توان تحویل هاوال را ندارد و آن‌ها باید محصول جایگزین تحویل بگیرند، با این حال خودروی موردنظر در مهر ماه تولید شده است. از گروه بهمن بگذریم و به «مدیران خودرو» برویم، شرکتی که محصولاتی از برند چینی «چری» را مونتاژ می‌کند، هرچند بهتر است بگوییم مونتاژ می‌کرد. بنابر آمار موجود، این شرکت در مهر امسال هیچ تولیدی نداشته است. مدیران خودرو، اما تا پایان مهر، ۲هزار و ۷۵۱ دستگاه انواع محصولات سواری را تولید کرده تا نسبت به هفت ماه سال گذشته، ۳/ ۹۱ درصد افت کند. در بین محصولات این شرکت، آریزو۵ بیشترین تیراژ را داشته و کمترین عدد تولید نیز نصیب ام‌وی ام ۳۱۵ شده است.

 

سری هم به دیگر خودروسازان بخش خصوصی بزنیم و ببینیم آن‌ها چه افت‌و‌خیزی در تولید طی هفت ماه امسال داشته‌اند. در این بین، «صنعت خودرو آذربایجان» که به مونتاژ محصولات ام‌جی چین مشغول بود، در مهر ماه تعطیل بوده و هیچ تولیدی نداشته است. این شرکت تنها ۱۳۵ دستگاه تیراژ در هفت ماه امسال داشته که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افت ۹۶ درصدی را نشان می‌دهد.



از کارمانیا دیگر خودروساز بخش خصوصی نیز خبر می‌رسد این شرکت در هفت ماه امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته، با افت ۹۰ درصدی مواجه شده و تیراژی تنها ۷۹ دستگاهی داشته است. کارمانیا که محصولات BYD چین را در ایران مونتاژ می‌کرد، در مهر امسال هیچ تولیدی نداشته و به نظر می‌رسد BYD ایران را ترک کرده است. بنابر آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت، دیگر شرکت بخش خصوصی به نام «خودروسازان بم» در هفت ماه امسال تیراژی ۳۲۰ دستگاهی را از خود به جا گذاشته است. با توجه به این رقم، «خودروسازان‌بم» در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال گذشته، ۷۷ درصد افت تولید را به خود می‌بیند. این شرکت یک محصول از جیلی چین را مونتاژ می‌کند و در مهر ماه تنها ۵۸ دستگاه تیراژ داشته است.

 

از بم که بگذریم، دیگر خودروساز بخش خصوصی به نام ریگان خودرو نیز توانسته در هفت ماه امسال تیراژی ۳۹۸ دستگاهی را از خود به جا بگذارد. این شرکت محصولی به نام کوپا مونتاژ می‌کند که به یکی از زیرمجموعه‌های زوتی چین تعلق دارد. ریگان خودرو در مهر امسال هیچ تولیدی نداشته است. از سوی دیگر، سازه‌های خودرو دیار نیز که محصولی به نام سابرینا متعلق به گریت وال چین را مونتاژ می‌کرد، طی هفت ماه امسال ۱۶۷ دستگاه تیراژ داشته است. این شرکت در مهر امسال هیچ محصولی را به تولید نرسانده است. در نهایت دو شرکت عظیم خودرو و سرمایه‌گذاری بایک نیز فعالیتی در مهر امسال نداشته‌اند، اما در هفت ماه سال، اولی ۴۴ دستگاه و دومی ۶۵ دستگاه محصول به تولید رسانده است.

۷۰ درصد خودروسازی خصوصی تعطیل شد

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
تحلیل های برگزیده
پرطرفدارترین اخبار