آبشار پول به سمت ایران جاری شد

ایران به‌دلیل موقعیت ژئوپلیتیکی بی‌نظیر خود، در چهارراه شرق و غرب و شمال و جنوب آسیا قرار دارد؛ جایگاهی که آن را به یکی از کلیدی‌ترین نقاط ترانزیتی جهان تبدیل می‌کند. با توجه به این ظرفیت استراتژیک، توسعه همکاری‌های بین‌المللی در حوزه ترانزیت، نه‌تنها یک انتخاب، بلکه ضرورتی اقتصادی و سیاسی برای کشور است.
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۹ - ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۴ - 2025 April 30
کد خبر: ۲۷۶۸۷۹

به گزارش راهبرد معاصر؛ مشارکت فعال ایران در کریدور‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای – مانند کریدور شمال-جنوب، مسیر چین-اروپا، و توافقات حمل‌ونقل با کشور‌های آسیای میانه، روسیه، هند و ترکیه – می‌تواند منابع درآمدی بسیار بالایی را برای کشور ایجاد کند. درآمد‌های ناشی از حق عبور، تعرفه‌های گمرکی، خدمات لجستیکی، سوخت‌رسانی و نگهداری، تنها بخشی از منافع مالی مستقیم این همکاری‌هاست.

علاوه بر این، توسعه شبکه‌های ترانزیتی، موجب رونق بنادر، افزایش اشتغال، رشد صنایع جانبی و تقویت جایگاه ژئو‌اقتصادی ایران در سطح جهانی می‌شود. در شرایطی که درآمد‌های نفتی کشور محدود شده، ترانزیت می‌تواند به یکی از جایگزین‌های راهبردی برای درآمد ارزی تبدیل شود. منافع مالی فراوانی برای ایران به همراه خواهد داشت؛ منوط به مدیریت صحیح امور و حصول توافق نهایی با کشور ثانی.

از طرفی، همکاری‌های بین‌المللی در این حوزه، بستر مناسبی برای افزایش تعاملات سیاسی، کاهش تنش‌های منطقه‌ای و گسترش نفوذ اقتصادی ایران در همسایگی و فراتر از آن فراهم می‌کند.

در ارتباط تصویری با سعید رسولی، معاون حمل‌ونقل وزیر راه‌وشهرسازی و سرپرست سازمان بنادرودریانوردی و محمد آشوری، استاندار هرمزگان از محل بندر شهید رجایی و با حضور علی‌اکبر مرزبان، عضو هیات عامل و معاون امور دریایی سازمان بنادرودریانوردی، اونتالاپ اونالبایف، سفیر قزاقستان در ایران و محمد کالدی بایف رئیس، صندوق شرکتی توسعه صادرات وزارت تجارت و همگرایی جمهوری قزاقستان، تفاهم نامه سرمایه‌گذاری احداث ترمینال اختصاصی و مرکز لجستیک در پسکرانه بندر شهید رجایی امضا شد.

این تفاهم نامه در راستای تقویت همکاری‌های حمل‌ونقل و ترانزیت منطقه‌ای، تفاهم‌نامه سرمایه گذاری این کشور برای احداث ترمینال اختصاصی و مرکز لجستیکی در بندر شهید رجایی به امضای کاظم صالحی، مدیرکل ترانزیت، لجستیک و توافقنامه‌های سازمان بنادرودریانوردی و محمد کالدی بایف رئیس، صندوق شرکتی توسعه صادرات وزارت تجارت و همگرایی جمهوری قزاقستان رسید.

بر اساس این تفاهم‌نامه که با هدف بهره‌برداری مشترک از ظرفیت‌های بندر شهید رجایی به امضا رسیده است، سازمان بنادر و دریانوردی جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را برای تخصیص زمین در محدوده یا پسکرانه بندر شهید رجایی اعلام نموده و طرف قزاقستانی نیز متعهد شده است تا ظرف یک ماه طرح تجاری پیشنهادی خود را به طرف ایرانی ارائه کند. سرمایه‌گذاری قزاقستانی‌ها در چارچوب قوانین ایران و پس از طی مراحل قانونی، مشمول حمایت قانون تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی (FIPA) خواهد شد. بر اساس این تفاهم نامه، کارگروه فنی مشترکی برای برگزاری جلسات تخصصی، تدوین گزارش‌ها و نهایی‌سازی قرارداد تشکیل خواهد شد.

حمایت سازمان بنادر و دریانوردی از سرمایه گذاری خارجی در بنادر کشور

سعید رسولی سرپرست سازمان بنادرودریانوردی در این مراسم، با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران، دروازه ورود قزاقستان به آب‌های آزاد است، بر حمایت سازمان بنادر و دریانوردی از سرمایه گذاری خارجی از جمله قزاقستان در راستای توسعه ترانزیت و همکاری‌های تجاری و حمل و نقلی دو کشور، تاکید کرد.

به گفته وی، جمهوری اسلامی ایران با ۱۸۰۰ کیلومتر مرز آبی و دسترسی به آب‌های آزاد، از ظرفیت مناسبی برای توسعه ترانزیت و لجستیک با کشور‌های همسایه برخوردار است.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی در ادامه با تقدیر و سپاس از همدردی دولت قزاقستان برای حادثه هرمزگان، اظهار کرد: علیرغم بروز حادثه آتش سوزی، مجموعه بندر شهید رجایی با پایانه‌های و ترمینال‌های متعدد، هم‌اکنون با قدرت در حال فعالیت است.

وی افزود: هم‌اکنون ۳۵ فروند کشتی با انواع کالا‌های نفتی، معدنی و کانتینری در اسکله‌های بندر پهلو گرفته‌اند و فعالیت‌ها به شکل عادی در این بندر در حال انجام است.

رسولی تاکید کرد: تجار و صاحبان کالا و کشتی برای دریافت خدمات بندری و دریایی، بدون هیچ مسئله‌ای از خدمات مورد نیاز بهره‌مند می‌شوند.

عزم دولت چهاردهم برای توسعه و تجهیز بنادر تجاری کشور

محمد آشوری، استاندار هرمزگان نیز در این مراسم با اشاره اهتمام جدی دولت چهاردهم برای توسعه و تجهیز بنادر بازرگانی کشور، اظهار کرد: به رغم اتفاقات ناگوار اخیر، تداوم عملیات بندری و گمرکی را در بندر شهید رجایی شاهد هستیم.

به گفته استاندار هرمزگان، امضای این تفاهم نامه و سرمایه‌گذاری قزاقستان در بندر شهید رجایی، تاثیر مستقیم به روابط تجاری و اقتصادی بین تهران و آستانه دارد.

اونتالاپ اونالبایف، سفیر جمهوری قزاقستان در ایران نیز با ابراز همدردی مجدد و اعلام مراتب اندوه عمیق دولت این کشور برای حادثه و آتش سوزی در بندر شهید رجایی، سرمایه‌گذاری برای احداث ترمینال اختصاصی لجستیک در بندر عباس را یک فرصت ارزشمند و راهبردی برشمرد.

سفیر قزاقستان در ایران از حمایت و همکاری تهران برای اجرای پروژه مشترک سرمایه گذاری قدردانی کرد و گفت: عملیاتی شدن محوطه لجستیکی قزاقستان در بندر بزرگ و کانتینری می‌تواند سطح روابط دو کشور را ارتقا دهد.

همکاری‌های ترانزیتی بین ایران و قزاقستان تسهیل می‌شود

همچنین محمد کالدی بایف، رئیس صندوق شرکتی توسعه صادرات وزارت تجارت و همگرایی جمهوری قزاقستان نیز در سخنان کوتاهی بندر شهید رجایی را دروازه‌ای صادرات و واردات قزاقستان دانست و از همکاری و پشتبانی سازمان بنادرودریانوردی تشکر و قدردانی کرد. /ایلنا

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده