۳ گام مشترک داخلی و خارجی برای تئوریزه کردن برجام ۲/ روند طی شده توافق هسته ای در حال تکرار است؟!-راهبرد معاصر

۳ گام مشترک داخلی و خارجی برای تئوریزه کردن برجام ۲/ روند طی شده توافق هسته ای در حال تکرار است؟!

پس از امضای برجام، بسیاری از بازیگران داخلی و خارجی که به دنبال تحدید نفوذ و منافع ایران بودند، تلاش کردند با طرح موضوعاتی از قبیل حقوق بشر، مسائل موشکی و فعالیت های منطقه ای، زمینه را برای مذاکره در جهت اعمال محدودیت بر ایران فراهم آورند
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۱ - ۱۰ فروردين ۱۳۹۷ - 2018 March 30
کد خبر: ۲۷۸

به گزارش راهبرد معاصر؛ پس از امضای توافق هسته ای بین ایران و ۵+۱، بسیاری از کسانی که به دنبال تحدید منافع ایران از طریق وارد کردن این کشور به میز مذاکرات هسته ای بودند، تلاش کردند با طرح موضوعات دیگر همچون مسائل موشکی، فعالیت های منطقه ای و مسائل حقوق بشری زمینه مذاکرات دیگری را جهت ایجاد و اعمال محدودیت های جدید علیه ایران را فراهم کنند. به همین منظور، این بازیگران خارجی و داخلی جهت تحقق این موضوع سه گام را طراحی و اجرایی کردند:


گام اول: این مسئله اگرچه در ماه های ابتدایی پس از اجرایی شدن برجام در حد رسانه ها باقی ماند ولی رفته رفته به موضع اصلی کشورهای اروپایی و آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران تبدیل شد، تا جایی که این بازیگران بین المللی برخلاف تعهدات موجود، اجرایی شدن برجام را منوط به پذیرش برخی تعهدات از سوی ایران در مسائل موشکی و فعالیت های منطقه‌ ای کردند!


گام دوم: انتخاب بازیگر مشخص یعنی فرانسه - به عنوان یکی از کشورهایی که دارای بیشترین روابط اقتصادی با ایران است - بود. مقامات پاریس در اظهارنظرهای متعدد از لزوم پذیرش مذاکرات موشکی از سوی ایران به عنوان یکی از پیش شرط های اصلی بر رفع موانع مالی تاکید می کنند. این استدلال که توسط لودریان، وزیر خارجه فرانسه و جانسون وزیر خارجه انگلیس به تهران پیگیری شد، برخلاف تعهداتی است که این کشورها در توافق هسته ای متعهد به اجرای آن شده اند.


گام سوم: شاید بتوان گفت مهمترین مرحله اجرایی کردن این مسئله، در راستای القای این موضوع به افکار عمومی با استدلال « دلیل مشکلات اقتصادی در داخل کشور، برخی فعالیت های منطقه ای یا توسعه فعالیت های نظامی است»، از طریق برخی شخصیت های داخلی همسو با غرب است. توئیت اخیر مصطفی تاج‌زاده درباره لزوم پذیرش مذاکره از سوی رهبر انقلاب با آمریکا جهت رهایی از مشکلات اقتصادی کنونی در این راستا شکل می گیرد. درخواست تاجزاده در حالیست که روحانی هفتم آبان سال 96 پس از اعتراف به بدعهدی آمریکا در اجرای برجام گفت: «کشورها مگر دیوانه شده اند با آمریکا مذاکره کنند؟!»


این سه گام که به نظر می رسد با طرح ریزی قبلی مبنی بر اعمال فشار بر ایران با هدف بسترسازی برای پذیرش برجام های دیگر صورت می گیرد، در ماه های پیش رو با برخی تلاطم های اقتصادی نشئت گرفته از افزایش نرخ ارز و طلا شدت پیدا کند.


ذکر این نکته ضروری است که مهمترین ضربه و آسیب در این طراحی دشمن از طریق گام سوم که با هدف برجسته سازی و پذیرش این موضوع از سوی افکار عمومی می باشد، برداشته می شود. همانگونه که مشاهده شد در توافق هسته ای برخی در داخل با القا «فعالیت های هسته ای باعث عقب ماندگی کشور شده است» زمینه اجرایی شدن این توافق را فراهم کردند. این در حالی بود که جمهوری اسلامی علاوه بر فشارهای خارجی بر تداوم فعالیت های صلح آمیز هسته ای خود تاکید کرده بود ولی با یاس آفرینی عده ای در داخل، این دستاورد تقریبا در برابر هیچ در میز مذاکره قرار گرفت و حتی با وجود اعمال محدودیت ها و تعهدات متعدد علیه ایران، در روند اجرایی شدن هم توسط کشورهای غربی چندان مورد توجه قرار نگرفت.


ارسال نظر
تحلیل های برگزیده