به گزارش راهبرد معاصر؛ شرکت سایپا پس از ماهها انتظار و تستهای فنی، بالاخره شرایط فروش مدل مونتاژی جدید خود با نام ۴۴۱P (چانگان CS55 پلاس) را اعلام کرد. این خودرو که پیشتر در تستهای جادهای دیده شده بود، حالا بهصورت رسمی وارد مرحله پیشفروش شده و متقاضیان میتوانند با واریز ۵۰۰ میلیون تومان وکالت، درخواست خود را ثبت کنند. سایپا که پیش از این با تأخیر در تحویل خودروهای وارداتی چانگان مواجه شده بود، اینبار مسیر متفاوتی را در پیش گرفته و با تمرکز بر مونتاژ داخلی، سعی دارد اعتماد مشتریان را جلب کند. مدل ۴۴۱P که نام آن از حروف ابجد کلمه "کرّار" گرفته شده، یک کراساوور جذاب با پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژ و گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه است.
در این طرح فروش، سه گروه متقاضیان عادی، خانوادههای تحت حمایت و جایگزینکنندگان خودروهای فرسوده میتوانند ثبتنام کنند. اما آیا این بار سایپا به تعهدات خود در مورد زمان تحویل (پیشبینی شده برای آبان و آذر ۱۴۰۴) پایبند خواهد بود؟ در ادامه جزئیات کامل شرایط فروش، مشخصات فنی و چالشهای احتمالی این خودرو را بررسی خواهیم کرد
پیشتر مشخص شده بود که شرکت سایپا قصد دارد تا مدلهای مختلف چانگان را برای فروش در بازار ایران مونتاژ کند. این شرکت پس از تجربه ناموفق خود در تحویل بهموقع چانگان های وارداتی به مشتریان سامانه یکپارچه، هدف خود را برای شروع خط تولید و مونتاژ، با جدیت بیشتری در اولویت قرار داد.
به دنبال این قضیه نمونههای اولیه چانگان CS55 مونتاژی با نام 441P در حین انجام تستهای جادهای و شهری دیده شدند. سایپا علت نامگذاری این خودرو با 441P را بهکارگیری از حروف ابجد کلمه کرّار اعلام کرد.
حال این شرکت پس از واگذاری مونتاژ دو مدل CS35 پلاس و UNI-K به پارس خودرو، مدل CS55 را برای فروش آماده کرد. بهاینترتیب شاهد اعلام شرایط فروش رسمی این کراساوور توسط سایپا هستیم.
طبق اعلام شرکت، متقاضیان خرید این کراساوور از سایپا میبایست در ابتدا مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان را وکالتی کنند و سپس درخواست پیش ثبتنام و انتخاب خودرو خود را در سایت saipa.iranecar.com انجام دهند.
در این طرح فروش سه گروه متقاضیان عادی، حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و جایگزین خودروهای فرسوده میتوانند سایپا 441P را ثبتنام و خریداری کنند.
نام خودرو | سایپا 441P (چانگان CS55 پلاس) |
قیمت علی الحساب | ۱,۱۳۴,۰۰۰,۰۰۰ |
رنگ | سفید |
زمان تحویل | هفته آخر آبان و آذر ۱۴۰۴ |
مهلت وکالتی کردن حساب و بلوکه کردن ۵۰۰ میلیون | ۶ خرداد تا پایان ۱۰ام خرداد |
مهلت پیش ثبت نام و انتخاب خودرو | ۷ خرداد تا پایان ۱۱ام خرداد |
سایپا 441P به پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژ با سیستم تزریق مستقیم سوخت (GDi) مجهز است که میتواند ۱۷۸ اسب بخار توان و ۲۸۰ نیوتن متر گشتاور را به کمک گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک دوکلاچه تر (Wet DCT) به چرخهای جلو برساند.
اردیبهشت 1404: بر اساس نامه منتشر شده از شرکت پارس خودرو در کدل، امتیاز واردات و مونتاژ دو محصول چانگان به پارس خودرو رسیده است. بر اساس توافقنامه سه جانبه بین چانگان، پارس خودرو و سایپا، قرارداد واردات و تولید دو خودرو چانگان CS35 پلاس و چانگان UNI-K به پارس خودرو واگذار شده است. همچنین کلیه حقوق مالی و وظایف و اختیارات قرارداد با چانگان به پارس خودرو واگذار شد.
مدل محصول | چانگان CS35P | چانگان UNI-K |
---|---|---|
سال 2025 | 10,000 | 2,000 |
سال 2026 | 15,000 | 8,000 |
سال 2027 | 20,000 | 10,000 |
سال 2028 | 20,000 | 10,000 |
سال 2029 | 20,000 | 10,000 |
سال 2030 | 20,000 | 10,000 |
*تعداد تولید برحسب دستگاه است.
چانگان CS35 پلاس نسخه فیسلیفتشده نسل دوم این کراساوور جمعوجور است که با طراحی مدرن، امکانات متنوع و موتور ۱.۴ لیتری توربو، گزینهای جذاب برای خریداران ایرانی بهشمار میرود. این خودرو با مصرف سوخت اقتصادی، پیشرانه قدرتمند، گیربکس دوکلاچه و آپشنهایی نظیر نمایشگر ۱۰ اینچی، دوربین ۳۶۰ درجه، رادار نقطه کور و ترمز پارک برقی، نسبت به رقبا برتری محسوسی دارد و ترکیبی از طراحی بهروز و امکانات رفاهی کامل را ارائه میدهد.
چانگان پس از معرفی نسل جدید کراساوورهای خانواده CS، نسخههای پلاس آنها را نیز در فاصله سالهای 2020 تا 2021 معرفی کرد. نسخه اول چانگان CS55 پلاس نیز در سال 2021 معرفی شد که از لحاظ ظاهری شباهت بسیاری به برادر کوچکترش یعنی چانگان CS35 پلاس داشت. با این حال سال بعد چانگان تصمیم گرفت تا این خودرو را تغییر دهد و کراساوور متفاوتی روانه بازار کند.
نسخه دوم چانگان CS55 پلاس در سال 2022 میلادی معرفی شد که همین نسخه توسط سایپا به بازار ما عرضه شده است. در نسخه دوم این کراساوور شاهد آن هستیم که طراحی سری Uni مورد استفاده قرار گرفته است و خطوط تیز و منظم جای خود را به خطوط منحنی دادهاند. همزمان با تغییرات ظاهری، تعدادی آپشن نیز به چانگان CS55 پلاس جدید اضافه شده است.
شاید طراحان چینی برای خلق ظاهر خارجی چانگان CS55 پلاس از الگوهای اروپایی فاصله گرفته باشند اما در کابین این خودرو همچنان میتوان اصول طراحی خودروهای اسپرت اروپایی را مشاهده کرد. با نیم نگاهی به فضای داخلی چانگان CS55 پلاس، به راحتی متوجه شباهتهای بین این خودرو و کابین نسل جدید خودروهای پژو خواهید شد. فرمان کوتاه و تخت به همراه صفحه نشانگرهایی که بالای آن نصب شده است، از المانهای طراحی داخلی خودروهای پژو است که در چانگان CS55 پلاس نیز مشاهده میشود.
داشبورد چانگان CS55 پلاس به صورت لایه لایه طراحی شده است و در هر طبقه از آن تعدادی کنترلر یا یک نمایشگر قرار گرفتهاند. کنسول میانی بین دو صندلی نیز ارتفاع بلندی دارد و صندلیهای ردیف جلو را کاملا از یکدیگر جدا کرده است. با این حال به دلیل وجود فاصله بین محوری 2656 میلیمتر و سقف بلند، به نظر نمیرسد که سرنشینان این خودرو دچار مشکل شوند.
اگر خودروهای سری Uni چانگان را مشاهده کرده باشید، متوجه شباهت بسیار میان آنها و چانگان CS55 پلاس خواهید شد. در واقع طراحان چانگان برای خلق ظاهر CS55 پلاس، ایدههای فانتزی سری Uni را با ظاهر یک شاسی بلند معقول و معمول در هم آمیختهاند. جلوپنجره بزرگ به همراه چراغهای جلو تیز و کشیده و فروررفتگیهای گوشه سپر، از جمله نکات قابل توجه نمای جلو چانگان CS55 پلاس هستند. در نمای جانبی ظاهری کاملا ساده را مشاهده میکنیم که رنگ نارنجی در آن جایگزین رنگ قرمز سابق شده است. نکته بارز بخش جانبی این خودرو، رینگهای آلومینیومی پنج پره دوبل هستند.
تفاوت اصلی نسل اول و دوم چانگان CS55 پلاس در نمای ظاهری، حرکت از طراحی اروپایی به سمت طراحی آسیایی است. به همین دلیل در نمای عقب این خودرو ظاهری شبیه به خودروهای لکسوس را مشاهده میکنیم که به دلیل آشنایی آن برای مشتریان ایرانی، یک نکته قوت برای کراساوور چانگان محسوب میشود.