به گزارش راهبرد معاصر؛ به نقل از ایندپندنت، محققان دانشگاه انستیتو فناوری ماساچوست از سه گروه از افراد خواستند یک مقاله بنویسند تا به این ترتیب تاثیر چت جی پی تی بر مغز را بررسی کنند.
یک گروه برای نوشتن مقاله به چت جی پی تی اتکا کرد، گروه دیگر از موتورهای جستوجو کمک گرفت و گروه سوم به هیچ منبع خارجی دسترسی نداشت.
محققان با استفاده از روش الکتروآنسفالوگرافی مغز این افراد را رصد کردند. آنها متوجه شدند گروهی که برای نوشتن مقاله به چت جی پی تی متکی بودند، ضعیفترین ارتباط مغزی را داشتند و کمترین میزان از مقاله شان را به خاطر داشتند.
همین امر نگرانیهایی درباره زوال شناختی میان کاربران مختلف را نشان میدهد. در بخشی از این تحقیق آمده است: کاربران این مدل بزرگ زبانی طی چهار ماه به طور مداوم در زمینه عصبی، زبانشناختی و رفتاری عملکردی پایینتر داشتند. این نتایج نگرانیهایی درباره پیامدهای طولانی مدت آموزش با اتکا به مدلهای هوش مصنوعی و عدم توجه به تحقیقات عمیقتر درباره نقش این فناوری در یادگیری را پر رنگتر میکند.
تحقیق همچنین نشان داد افرادی که از منابع خارجی برای نوشتن مقاله استفاده نمیکردند قدرتمندترین و وسیعترین شبکههای فعالیتی را در اختیار داشتند.
هرچند چت جی پی تی کارآمد و سهل الاستفاده است، افرادی که از آن برای نوشتن مقاله استفاده میکنند، هیچ بخشی از آن را در شبکههای حافظه خود یکپارچه نمیکنند. محققان به خصوص نگران تاثیرات چت جی پی تی بر کودکانی هستند که مغزهایشان هنوز در حال رشد است. / مهر