افزایش سهم ناوگان حمل و نقل عمومی با گران شدن بنزین-راهبرد معاصر

افزایش سهم ناوگان حمل و نقل عمومی با گران شدن بنزین

سهم ناوگان حمل و نقل عمومی در مقایسه با خودرو‌های شخصی زیر ۵۰ درصد است.
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۳ - ۲۷ آبان ۱۳۹۸ - 2019 November 18
کد خبر: ۲۸۱۹۷

به گزارش راهبرد معاصر, بخش حمل و نقل عمومی به عنوان مهمترین حوزه عمرانی کشور نقش بسیار مؤثری در جابه‌جایی بار و مسافران دارد، اما در طی سال‌های گذشته به دلیل گرایش مردم به خودرو شخصی، سهم حوزه حمل و نقل عمومی در بین مردم کاهش چشمگیری پیدا کرده است، این روزها هم زمان با افزایش قیمت سوخت بسیاری از کارشناسان معتقدند که این طرح زمینه‌ساز کاهش استفاده از خودرو‌های شخصی در بین مسافران می‌شود. این در حالی است که اگر استقبال مردم از ناوگان حمل و نقل عمومی افزایش یابد علاوه بر آنکه باید ظرفیت های این حوزه بیشتر شود کیفیت ارائه خدمات هم باید نسبت به سال های قبل به مسافران افزایش پیدا کند.

 

ضریب اشغال ناوگان اتوبوسرانی از ۳۶ درصد به ۵۰ درصد می‌رسد
داریوش باقرجوان مدیر کل حوزه مسافری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه یک دستگاه اتوبوس مسافت رفت و برگشت ۶۰۰ کیلومتری را می‌تواند در طول ۹ ساعت با جابه‌جایی بیش از ۵۰ مسافر انجام دهد، گفت: این ظرفیت با استفاده از خودرو‌های شخصی علاوه بر آنکه میزان مصرف سوخت تا چند برابر افزایش خواهد داد؛ تعداد مسافر را هم به ۴ تا ۵ نفر کاهش می‌دهد، بنابراین نقش حمل و نقل عمومی می‌تواند زمینه‌ساز صرفه‌جویی چشمگیر سوخت شود.

 

او با اشاره به اینکه ظرفیت‌های بسیار خوب و بالایی در بخش حمل و نقل جاده‌ای وجود دارد، گفت: تجربه خوبی در ماه‌های گذشته و در ایام اربعین وجود داشته که نشان دهنده نقش چشمگیر حمل و نقل جاده‌ای در جابه‌جایی مسافران است.

 

مدیر کل حوزه مسافری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای یادآور شد: ضریب جابه‌جایی مسافر در ناوگان اتوبوسرانی ۲۱ تا ۲۲ نفر در هر سفر بوده در حالی که ضریب جابه‌جایی مسافر با استفاده از خودرو‌های شخصی تنها ۳ نفر است.

 

باقرجوان با اشاره به اینکه سهم حمل و نقل جاده‌ای از کل جابه‌جایی مسافران در کشور ۳۶ درصد است، گفت: هدف ما آن است که این میزان ظرفیت را به ۵۰ درصد برسانیم، امیدواریم با واقعی کردن قیمت سوخت به این هدف ظرف مدت یک تا ۲ ماه آینده برسیم.

او با اشاره به اینکه ضریب جابه‌جایی مسافران در حوزه حمل و نقل عمومی جاده‌ای ۱۵ درصد است، گفت: امیدواریم با این طرح بتوانیم این ظرفیت را به ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش دهیم.

 

مدیر کل حوزه مسافری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به مزیت‌های ناوگان حمل و نقل جاده‌ای اشاره کرد و گفت: علاوه بر صرفه‌جویی ۳۵ تا ۳۸ لیتری سوخت در هر سفر، میزان امنیت در این بخش قابل مقایسه با خودرو‌های شخصی نیست.

 

باقرجوان اظهار کرد: با استفاده از تکنولوژی‌های جدیدی که در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای ایجاد شده شاهد کاهش چشمگیر مصرف سوخت هستیم به طوری که هر دستگاه اتوبوس معادل ۲۰ دستگاه خودروی شخصی سوخت مصرف می‌کند.

 

او به کاهش چشمگیر ترافیک در جاده‌های کشور به ویژه در ایام پیک سال هم اشاره کرد و گفت: کاهش خودرو محوری یکی از اهداف اصلی دولت است که امیدواریم با اجرای این طرح بتوانیم به این هدف اصلی برسیم.

 

مدیر کل حوزه مسافری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به اینکه با نصب سامانه سپه‌تن به صورت لحظه‌ای تردد تمام ناوگان اتوبوسرانی را رصد می‌کنیم گفت: استفاده از رانندگان متخصص و با تجربه در ناوگان حمل و نقل عمومی یکی از مزیت‌هایی است که قابل مقایسه با استفاده از خودرو‌های شخصی نیست.

 

 

باقرجوان با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی‌های بسیاری در سازمان راهداری جهت افزایش سرمایه‌گذاری در این حوزه صورت گرفته است گفت: به کارگیری اپلیکیشن‌های جدید در این بخش و همچنین جذب سرمایه‌گذاری از طریق مختلف خود می‌تواند باعث افزایش تعداد ناوگان اتوبوسرانی شود.

 

او یادآور شد: طی سال‌های گذشته به دلیل آنکه سهم جابه‌جایی مسافران در بخش اتوبوسرانی کاهش یافته بود سرمایه‌گذاران انگیزه‌ای برای ورود به این بخش را نداشتند، اما به نظر می‌رسد که با اجرای این طرح میزان سرمایه‌گذاری رشد چشمگیری پیدا کند.

 

رشد چشمگیر ظرفیت‌های ریلی در بخش حومه‌ای
در ادامه محمد رجبی رئیس انجمن حمل و نقل ریلی در گفت‌وگو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه هم اکنون ضریب اشغال ناوگان حمل و نقل ریلی ۸۵ تا ۹۰ درصد به ویژه در مسیر‌های پرتردد است گفت: ضریب اشغال ناوگان حمل و نقل حومه‌ای ۴۰ درصد است که پیش بینی می‌شود با اجرای طرح افزایش قیمت بنزین این ضریب اشغال به ویژه در ناوگان حومه‌ای بسیار چشمگیر‌تر شود.

 

او یادآور شد: در بخش جابه‌جایی مسافران در حوزه حمل و نقل ریلی نتوانسته‌ایم به اهداف مورد نظر خود برسیم، اما امیدواریم با اجرایی شدن این طرح در آینده نزدیک از ظرفیت‌های این حوزه بیشتر استفاده کنیم.

 

رئیس انجمن حمل و نقل ریلی توضیح داد: سهم ناوگان حمل و نقل حومه‌ای در بین سایر بخش‌های حمل و نقلی تنها ۵ درصد است، اما پیش بینی می‌شود در آینده‌ای نزدیک این سهم رشد ۳ تا ۴ درصدی پیدا کند.

 

رجبی اظهار کرد: بازسازی ناوگان حمل و نقل ریلی و سرمایه‌گذاری بیشتر در این حوزه یکی از برنامه‌هایی است که در صورت افزایش ضریب اشغال قطار به آن دست خواهیم یافت.

 

او بیان کرد: شرکت حمل و نقل ریلی تا پایان امسال ۱۰ تا ۱۵ ناوگان ریلی را بازسازی خواهد کرد، اما یکی از اصلی‌ترین اهداف ما در این بخش افزایش ناوگان حمل و نقل ریلی در بخش حومه‌ای است.

 

رئیس انجمن حمل و نقل ریلی با اشاره به اینکه پیش بینی می‌شود با افزایش قیمت سوخت میزان سهم ریل و جاده در مقایسه با سال‌های گذشته افزایش یابد، اما باید این موضوع در نظر گرفته شود که ورود ناوگان جدید و بازسازی ناو‌های قبلی خود باعث افزایش و گرایش بیشتر مردم به این حوزه خواهد شد.

رجبی با اشاره به اینکه در حوزه جابه‌جایی بار به دلیل آنکه سوخت مورد استفاده گازوئیل است تأثیر چندانی نخواهد گذاشت گفت: در بخش مسافری شاهد رشد ۵ تا ۶ درصدی خواهیم بود.

 

ضریب اشغال در حوزه حمل ونقل عمومی افزایش می یابد
در ادامه شهرام آدم‌نژاد معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه به هر صورت ضریب اشغال در حوزه حمل ونقل عمومی پایین است ،گفت: با اجرا شدن طرح افزایش قیمت بنزین امیدواریم استقبال مردم از ناوگان حمل و نقل عمومی در مقایسه با سال های گذشته افزایش یابد.

 

رشد چشم گیر ضریب اشغال در حوزه های حمل ونقلی
در ادامه قربانی مدیر کل مرکز آمار وزارت راه و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه سهم حمل و نقل جاده‌ای در بین سایر بخش‌های حمل و نقلی ۹۰ درصد است، گفت: تمامی مد‌های حمل و نقلی با توجه به افزایش قیمت سوخت تحت تأثیر قرار گرفته‌اند، اما می‌توان گفت که در آینده‌ای نزدیک شاهد رشد چشمگیر ضریب اشغال در حوزه حمل و نقل عمومی خواهیم بود.

 

افزایش سهم حمل و نقل هوایی همزمان با افزایش تعداد مسافران

او افزود: با توجه به افزایش نیافتن قیمت بلیت هواپیما و همچنین خدمات هواپیمایی کشور سعی خواهیم کرد سهم بیشتری در ارائه خدمات بهتر به مردم و مسافران ارائه کنیم و برای تسهیل در سفر‌ها از تمام ظرفیت‌های خود استفاده خواهیم کرد.

 

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به اینکه به طور میانگین سهم حمل و نقل هوایی در جا به جایی مسافران ۲ تا ۲ و نیم درصد است گفت: سازمان هواپیمایی کشوری این آمادگی را دارد که مجوز‌های پروازی لازم را در صورت استقبال بیشتر مسافران صادر کند و ما این آمادگی را داریم که پاسخگوی کامل به تمامی مطالبات مردم در حوزه هوایی باشیم.

 

جعفرزاده تاکید کرد: ظرفیت‌های صندلی‌ها در حوزه هوایی در ایام پیک و غیر پیک سال متفاوت است، اما در صورتی که تعداد مسافران بیشتر شود ظرفیت صندلی‌های خود را در این حوزه افزایش خواهیم داد.



سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه بخش‌هوایی کشور سهم بسزایی در جابه جایی مسافران به ویژه در شهرهای زیارتی و سیاحتی دارد گفت: تمام بخش های مرتبط با این حوزه از جمله شرکت های هوایی و شرکت فرودگاه ها و ناوبری در صورت لزوم نسبت به مطالبات مردم پاسخ گو خواهند بود.



او اظهار کرد: این بخش با صدور مجوز پروازهای فوق العاده در ایام پیک سال و همکاری با شرکت های هوایی سعی خواهد کرد برای تسهیل در سفرهای داخلی و بین المللی مسافران از تمام ظرفیت های خود استفاده کند.



جعفر زاده بیان کرد: سازمان هواپیمایی کشوری در این حوزه سعی می کند از تجربیات خود در ایام گذشته برای پاسخ گویی بهتر به مسافران استفاده کند.


گفتنی است افزایش سهم حوزه حمل و نقل عمومی از سال‌های گذشته یکی از اصلی‌ترین اهداف دولت و وزارت راه و شهرسازی به ویژه در بخش ناوگان ریلی بوده است، اما متأسفانه در سال‌های گذشته حتی با گسترش و افزایش کیفیت ناوگان‌های آن نتوانستند به این هدف دست یابند، اما به نظر می‌رسد که دولت با طرح گران کردن بنزین شاهد گرایش بیشتر مردم به استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی که این خود علاوه بر صرفه‌جویی چشمگیر سوخت می‌تواند زمینه ساز بهره‌وری اقتصادی کاهش ترافیک و آلودگی هوا شود.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار