کارزار اسرائیلی با حساب‌های جعلی فارسی‌زبان برای تبلیغ رضا پهلوی اراکی، عضو مجلس خبرگان رهبری: مسئولان نمی‌توانند در برابر کشف حجاب سکوت کنند و بگویند ما کاری نداریم، بدانند صبر مردم حدی دارد امیر ایرانی: دریای خزر جای مانور دیگران نیست ورود مجلس به ماجرای فوت دانش آموز زنجانی پس از تنبیه بدنی هیئت رئیسه جبهه اصلاحات ایران تغییر کرد البرز پنجشنبه‌ها تعطیل شد علت صدای انفجار مهیب در جاسک فرمانده کل سپاه: آمادگی کامل در جزایر، سواحل و دریا داریم؛ اگر حرکتی از دشمن سر بزند جواب محکمی دریافت می‌کند حقوق کارمندان و کارگران دوباره افزایش پیدا می‌کند؟ پزشکیان: برداشت بیش از حد آب‌های زیر زمینی موجب فرونشست زمین در تهران، اصفهان و بسیاری از شهر‌ها شده آیت‌الله مکارم شیرازی: آغاز اجرای قانون حجاب باید از ادارات دولتی باشد جزئیات تعطیلی پنجشنبه‌ها در تهران باهنر: اسنپ بک تحریم‌های فعلی را افزایش نمی‌دهد/ همه درآمد دولت صرف حقوق کارمندان می‌شود/ قانون حجاب اجباری در کشور لازم الاجرا نیست موافقت کمیسیون آموزش با کاهش سن ورود کودکان به مدرسه امیر نصیرزاده: آماده دفاع هستیم، اما جامعه نباید فریب عملیات روانی را بخورد

جزئیاتی از درآمدهای دولت از سهمیه‌بندی بنزین

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: دولت با توجه به گرانی بنزین باید بازار را کنترل و شبانه‌روزی در این زمینه تلاش کند.
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۴ - ۲۹ آبان ۱۳۹۸ - 2019 November 20
کد خبر: ۲۸۳۸۰

به گزارش راهبرد معاصر؛ هادی قوامی نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی با افزایش به افزایش قیمت و سهمیه‌بندی بنزین گفت: ما از ابتدا هم به این نحوه تصمیم دولت شدیدا معترض بودیم اما با توجه به شرایط فعلی کمک می‌کنیم تا طرح این بدموقع و دارای اشکال افزایش قیمت بنزین با هزینه کمتری اجرایی بشود.

 

وی افزود: همان گونه که رهبر معظم انقلاب تاکید کرده‌اند اول طرح افزایش قیمت بنزین باید کارشناسی شده باشد که حتما باید به این دقت کرد و دیگر اینکه اثر افزایش قیمت بنزین به سایر کالاها و خدمات سرایت نکند که این نکته بسیار مهمی است.

 

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس اظهار داشت: اگر دولت در این بخش نتواند بازار را کنترل کند و عوامل خود را برای این منظور به کار نگیرد و شبانه‌روزی در این زمینه تلاش نکند، هزینه‌های زیادی به مردم تحمیل خواهد شد و این هزینه‌ها قابل جبران نخواهد بود و البته قابل توجیه هم نیست.

 

قوامی خاطرنشان کرد: موضوع دیگر منابع حاصل از افزایش قیمت بنزین است؛ ما حدود 35 میلیارد لیتر در سال بنزین مصرف می‌کنیم و در سال آینده نیز مصرفمان به مرز 40 میلیارد لیتر خواهد رسید که با این افزایش قیمت تقاضا برای بنزین کاهش پیدا می‌کند و حدودا مصرف بنزین 3 میلیارد لیتر کاهش پیدا می‌کند و از 35 میلیارد به 32 میلیارد لیتر خواهد رسید.

 

وی افزود: از این 32 میلیارد لیتر، 17 میلیارد لیتر به قیمت لیتری 1500 تومان و بنزین سهمیه‌ای 60 لیتر محاسبه می‌شود و 8500 میلیارد تومان از محل افزایش 500 تومانی بنزین به ازای هر لیتر در این بخش درآمد حاصل می‌شود. 15 میلیارد لیتر بنزین به قیمت 3000 تومان عرضه می‌شود و 30 هزار میلیارد تومان نیز از این بخش درآمد کسب می‌شود و این 38 هزار و 500 میلیارد تومان باید به 60 میلیون نفر پرداخت شود و باید کنترل و نظارت به طور کافی انجام شود که این منابع در جای دیگری هزینه نشود.

 

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس اظهار داشت: پرداخت این مبالغ به مردم می‌تواند آرامش بیشتری به مردم و جامعه دهد و مردم می‌توانند این مسئله را احساس کنند که یارانه بنزین از طبقات بالا گرفته شده و به طبقات متوسط و پایین جامعه پرداخت شده است.

 

قوامی خاطرنشان کرد: اگر در مورد این موضوع با مجلس مشورت می‌شد، مدل‌ بهتری برای اجرای طرح افزایش قیمت و سهمیه‌بندی بنزین وجود داشت؛ به عنوان مثال کسانی که خودروهای پراید، 405 و... دارند و طبقات پایین و رو به پایین جامعه هستند، 60 لیتر بنزین سهمیه‌بندی را به قیمت لیتری هزار تومان استفاده کنند و 60 تا 20 لیتر را با قیمت لیتری 2000 تومان استفاده کنند.

 

وی افزود: علاوه بر این کسانی که ماشین‌های گرانقیمت دارند و قیمت آنها بالای 150 میلیون تومان است، قیمت بنزین مصرفی‌شان از 3000 تومان شروع شود و ماشین‌های دو میلیارد تومانی هم لیتری 10 هزار تومان برای بنزین پرداخت کنند که این طرح طبیعتا شرایط را بهتر و متعادل‌تر می‌کرد و در ادامه که فضای کار مهیا شود، ممکن است بتوانیم زمینه را برای اجرای این‌گونه طرح‌ها فراهم کنیم تا منابع بیشتری از دهک‌های بالای جامعه اخذ و به دهک‌های پایین جامعه پرداخت شود.

 

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس اظهار داشت: ارائه برنامه برای همه به یک شکل باعث شده تا کسانی که ماشین‌های میلیاردی دارند به نوعی از رانت بنزین 3000 تومانی برخوردار شوند؛ چراکه پرداخت 3000 تومان برای هر لیتر بنزین برای طبقات بالای جامعه که خودروهای میلیاردی دارند ارزان و شاید هم مفت است و این قشر از جامعه باید هزینه تمام‌شده بنزین را لااقل به فوب خلیج فارس پرداخت کنند.

 

قوامی خاطرنشان کرد: اگر از 12 میلیون ماشینی که ما داریم، یک میلیون هم این وضعیت را داشته باشند یعنی جزو خودروهای میلیاردی باشند و برای بنزین لیتری 10 هزار تومان پرداخت کنند، مثل این است که از 5 میلیون خودرو پول بنزین 3000 تومانی دریافت کرده‌ایم و منابع زیادی از این طریق به دست می‌آید و می‌توان از درآمدهای این بخش برای طبقات ضعیف استفاده کرد.

منبع: فارس

ارسال نظر
پرطرفدارترین اخبار
آخرین اخبار