به گزارش راهبرد معاصر، فرزانه صادق در تشریح اقدامات وزارت راه و شهرسازی در ایام اربعین گفت: حدود ۷میلیون و ۲۰۰هزار تردد زمینی از مرزهای شش گانه در ایام اربعین داشتیم و ترددها نسبت به سال گذشته ۳ درصد افزایش داشته است و زائران بیشتری به کربلا رفتهاند.
وی افزود: بیش از ۹۵درصد رفت و آمد به کربلا از طریق جاده و ریل است که از این میزان ۲۳ درصد توسط حمل و نقل عمومی انجام میشود؛ بنابراین رفت و آمد زمینی در این مسیر از اهمیت بالایی برخوردار است. به همین منظور ایمنی را در اولویت قرار دادیم. ایمنی هم به جهت روشنایی، خط گشی، گاردریل و از نظر پایش و مانیتورینگ انجام شد.
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: موضوع دیگر رسیدگی به زیرساختهای مسیرهای منتهی به مرزهای مهران، باشماق، تمرچین، شلمچه، چذابه و خسروی بود که اقدامات لازم نیز انجام شد.
وی با بیان اینکه در خصوص ناوگان حمل و نقل جاده و ریلی ناترازیهای بسیاری داریم، گفت: باید برنامه ریزی و مدیریت بهینه در خصوص ناوگان انجام میشد که این اقدام نیز صورت گرفت.
به گفته وی ۸مرکز برای پایش جادههای منتهی به مرزهای اربعین فعال شد.
صادق با بیان اینکه حدود ۶هزار ناوگان مسافری کمبود داریم، گفت: کاری که امسال با همکاری شخص معاون اول رئیس جمهور انجام دادیم احصای ناوگان عمومی که خدمات عمومی نمیدادند و در دستگاههای مختلف فعالیت میکردند، بود. توانستیم از وزارت صمت و وزارت نفت کمک بگیریم و تعدادی اتوبوس در روزهای اوج سفرهای اربعین به ما اضافه شد.
وی عنوان کرد: در حوزه جاده و مسیرهای منتهی به مرزهای اربعینی حدود ۶۰کیلومتر دوبانده، چهاربانده، روکش آسفالت را در طول سال گذشته را انجام دادیم.
وزیر راه و شهرسازی همچنین به اقدامات انجام شده در حوزه ریلی نیز اشاره کرد و گفت:در حوزه ریلی نیز حدود ۷ تا ۸ درصد رشد ورود و خروج زائران را از مرز شلمچه داشتیم. پایانه مرزی شلمچه را به سکوی موقت تجهیز کردیم که وقتی زائران از اهواز و خرمشهر وارد شلمچه میشوند فاصلهای تا مرز نداشته باشد و به راحتی از مرز خارج شود.
وی افزود: قطار خرمشهر _ شلمچه سرعت کمی داشت و معطلیهای زیادی برای مردم در سالهای گذشته ایجاد کرده بود. تلاش کردیم که این سرعت از ۸۰کیلومتر به ۱۲۰کیلومتر برسد و آن را به اربعین رساندیم.
صادق همچنین به سفرهای دریایی در ایام اربعین نیز اشاره کرد و گفت: در حوزه دریایی اگرچه عدد کمی در جابه جایی مسافران داریم، اما در تلاش هستیم سال آینده این تعداد را بیشتر کنیم. امسال حدود ۲۷۰۰ نفر دریایی از شلمچه به بصره رفتند و این قدم بزرگی بود و اگر زیرساختهای دریایی را بیشتر کنیم این عدد هم بیشتر خواهد شد.
وزیر راه و شهرسازی به نرخ بلیت پروازهای اربعین نیز اشاره کرد و گفت: توانستیم در بازه ۱۰ روزه نرخ بلیت را کنترل کنیم. این اقدام در نتیجه جلساتی بود که با ایرلاینها برگزار کردیم. خوشبختانه شکایتها نسبت به سال قبل در آن بازه زمانی به مراتب کمتر بود. همچنین دادستانی، بازرسی کل کشور و بازرسی وزارت نیز در این بخش ورود کردند.
وی با بیان اینکه تصمیم گیریها انجام شده باید در بستر زمانی و مکانی مشخصی باشد، گفت: کمتر از چند هفته از پایان جنگ گذشته بود که عملیات اربعین آغاز شد. در ایام جنگ ۱۲ روزه و هفتههای بعد هم ایرلاینها پروازی نداشتند و پس از اینکه پرواز شرکتهای هواپیمایی آغاز شد محدودیت زمانی وجود داشت. این موارد بر گردش مالی و چگونگی پاسخگویی ایرلاینها و زنجیره هوایی تاثیر گذاشته بود؛ بنابراین از ایرلاینها تشکر میکنیم که در این ایام همراهی و قیمت مصوب را رعایت کردند.
صادق با بیان اینکه در پروازهای هوایی نیز ناترازی داریم، اظهار کرد: در تعداد هواپیما نیز ناترازی وجود دارد، اما این همدلی چندجانبهای که به وجود آمد تا اینکه مشکلات کمتری داشته باشیم قابل تقدیر است. برای مثال در خصوص چارتر سخت گیری کردیم، زیرا مشکلاتی ایجاد میکرد. تلاشمان را برای اربعین امسال کردیم و رضایت مندیها بیشتر شد. برای اربعین سال آینده نیز بلافاصله برنامه ریزیها شروع شد.
وزیر راه و شهرسازی به قطار شلمچه_ بصره نیز اشاره کرد و گفت: در خصوص خط آهن شلمچه _بصره دو وظیفه مین روبی و ساخت پل را برعهده داشتیم. مین روبی چندین ماه است که به اتمام رسیده و شرکتهایی که در عراق باید بررسیهای لازم را انجام دهند که این مین روبیها کاملا ایمن باشند در حال فعالیت هستند. پل هم پیشرفت فیزیکی خوبی داشته و تا پایان سال بعد که پل نیز به اتمام برسد تلاش میکنیم ریل گذاری نیز همزمان شروع شود./ ایسنا